Grijile păgânilor, este prima parte a cărţii "Discursuri creştine", publicată de Soren Kierkegaard în 1848. O lectură foarte nimerită înaintea, dar şi în timpul, Postului Mare.
În cadrul reuniunilor publice în care se întâlnesc oamenii serioşi, nu se
venerează nimic altceva decât prudenţa înţeleaptă cunoscătoare a realităţii.
Cu cât se afundă omul mai mult în griji, cu atât mai mult el se depărtează de Dumnezeu şi de creştinism; şi ajunge la cel mai scăzut nivel al căderii atunci când nimic nu i se pare mai important decât grija sa din care pretinde a face nu numai cea mai zdrobitoare (ceea ce de fapt nu este, cea mai copleşitoare fiind durerea pocăinţei), cât mai ales grija supremă.
Grijile păgânilor, grija sărăciei
Cu cea mai migăloasă precizie, (pasărea) ia exact "atât cât îi trebuie" şi nimic mai mult, pentru a evita chiar şi cel mai îndepărtat contact cu cunoaşterea ambiguă a abundenţei.
Din punct de vedere
creştin, nu e niciodată problema de a şti ceea ce fost un om, ci ceea ce el a
devenit; cum era, dar cum a devenit; care a fost începutul, dar care a fost şi
finalul.
În aceeaşi măsură în care niciodată pasărea nu a luat mai mult decât îi era
suficient, nici bogatul păgân nu a primit niciodată îndeajuns.
Grijile păgânilor, grija bogăţiei
Căci un om nu învaţă în mod natural de la "ceilalţi" decât ceea ce aceştia sunt; şi în chiar felul acesta lumea înţelege să-l înşele şi să-l împiedice să fie el însuşi.
Iar "ceilalţi" nu ştiu nici ei ceea ce sunt; nu ştiu niciodată decât ceea ce sunt "ceilalţi".
Atunci când eşti tu însuţi fiind în Cel care este în şi pentru el însuşi, poţi să fii în şi pentru aproapele tău, dar nu este posibil să fii tu atunci când eşti numai pentru ceilalţi.
(Păgânul) este ceea ce "ceilalţi" fac din el şi ceea ce el însuşi se face nefiind decât pentru ceilalţi. Grija lui este aceea "de a nu fi nimic", de a nu fi absolut de loc.
Dar grija lui este încă
şi aceea de "a deveni ceva în lume".
Să devii Consilier la Curte: asta ar fi ceva; şi el trebuie mai mult decât orice
să devină ceva în lume; a fi absolut nimic "te aduce la disperare".
"Te aduce la disperare": vorbeşte de parcă nu ar fi deja
disperat.
Grijile păgânilor, grija lipsei de importanţă
Niciun om important nu poate să fie salvat ca atare, ci doar ca un om
smerit.
De fapt, nici nu mai vorbiţi cu un om; în setea sa pentru demnităţi şi onoruri,
el a devenit obiectul poftei sale nemăsurate: ca om, el nu mai este decât un
titlu.
Grijile păgânilor, grija grandorii
Aceasta constă fie în "a vrea
ajutorul lui Dumnezeu" de o manieră interzisă, rebelă şi nelegiută, fie în
"a dori să renunţe la acest ajutor" în acelaşi mod.
(Păgânul) este la mâna spaimei, spaima de a trăi şi spaima de a muri.
Căci de fiecare dată când un eveniment sau perspectiva lui îl smulge din
metamorfoza sa animală, el vede trezindu-se spaima care locuieşte în adâncul
lui şi care îl aruncă în disperarea în care deja se găsea.
Dacă cu siguranţă Dumnezeu nu poate să fie omorât, se poate însă foarte bine
omorâ gândul despre Dumnezeu.
A-l omorâ pe Dumnezeu, este cea mai crudă sinucidere; a-l uita pe Dumnezeu,
este căderea cea mai joasă a unui om; nici animalul nu poate să cadă atât de
jos.
În plus, păgânul este cu totul la mâna spaimei; căci, la drept vorbind, el nu
ştie niciodată la mâna cui este; şi asta este chiar culmea spaimei!
Grijile păgânilor, grija cutezanţei
Ziua de mâine este
îngrijorarea din fiecare zi.
Orice moment de nerăbdare în care doreşti a privi ţinta pentru a vedea dacă
te-ai mai apropiat puţin de ea este întotdeauna o cauză a întârzierii şi a
neatenţiei.
Nu; fii odată pentru totdeauna şi în mod serios hotărât şi aşează-te la lucru,
cu spatele către ţintă.
Astfel se comportă vâslaşul în barcă, şi în acelaşi fel credinciosul.
Nu e oare mai de preţ să-ţi doreşti să fii contemporan cu tine însuţi!
Cu adevărat, cât de rar este veritabilul contemporan cu sine însuşi; căci cei
mai mulţi sunt la sute şi la mii de leghe înaintea lor înşile...
Ce e spaima? Ziua de mâine.
Grijile păgânilor, grija de a se lăsa chinuit de griji
Păgânismul este un regat întors împotriva sa, o împărăție în revoltă perpetuă, unde tiranii se succed unii după alţii, dar unde nu există niciodată un stăpân.Păgânismul este un suflet revoltat; demonul momentului este alungat de un alt demon și lasă loc pentru alte șapte mai răi.
Păgânismul... este practic neascultarea, încercarea sterilă și contradictorie de a servi doi stăpâni.
Poate că este normal să pierzi un fleac fără să-ți faci griji că îl recuperezi; dar să-ți pierzi propriul sine (pierzând pe Dumnezeu) fără să ai măcar dorința de a te apleca pentru a-l recupera, sau fără ca măcar să-ți dai seama că l-ai pierdut: Ce pierzanie teribilă!
S. KIEREKEGARD, grijile păgânilor, grija nehotărârii, sfârșit
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu