luni, 21 martie 2011

Călăuza lui Tarkovski - un film creştin

 Am primit pe mail această, cred eu, excelentă analiză:      

        Observ ca site-urile cu filme crestine omit filmul Calauza al lui Tarkovski. Unii ar zice ca este un film SF, altii ca ar avea substrat politic, insa dupa ce l-am vizionat de vreo cinci ori am prins mesajul crestin-ortodox adresat in plina perioada sovietica (1979).
        Tema de baza a filmului este credinta (Zona) in contrast cu pustiul lumii acesteia (prezentat in alb-negru). Zona, locul unde cazuse un "meteorit din cer", este bine pazita, ingradita si aparata de oameni care poarta pe casti un semn care seamana cu un echer si un compas. Calauza este cel care duce oamenii in Zona, el le arata drumul, ii calauzeste, ii povatuieste. Dialogurile se incruciseaza cu simbolismul crestin, iconic am putea spune. Ceea ce la inceput li s-a parut drumetilor ca ar fi un loc plin de liniste si aer curat, Zona adică, s-a dovedit a fi plin de capcane. Inca de la inceput un urlet infiorator o strabate ("cautand pe cine sa inghita" 1 Petru 5,8).
           Cei doi drumeti, intelectuali (profesorul si scriitorul), au firi iscoditoare si sunt preocupati de discutii savante. Calauza reuseste sa-i aduca acolo unde au vrut sa ajunga, in "cel mai tainic loc". Spre marea lor dezamagire, in acel "loc tainic", unde ei constata ca nicidecum "nu se afla nimeni", Calauza le-a spus ca este "cel mai important moment al vietii lor", caci acolo omul "se uita in oglinda fara se se minta". Pentru cei doi intelectuali, a vorbi despre trecutul tau, despre ce ai facut pe fatza si intr-ascuns, este o mare rusine, un lucru inadmisibil, de neconceput. Ei vor sa dinamiteze locul pe care cei doi il vad ca un pericol, insa Calauza ii impiedica.
          In film apare si un al patrulea personaj, un caine negru, se pare ca cel ce urla la intrarea in zona. El se apropie cand dialogurile dintre cei doi intelectuali sunt smintitoare. Locul sau pare a fi in cuibul Mistretului, un personaj misterios despre care Calauza le vorbeste, dar care nu apare fizic in film, caci murise cu mult timp inainte, spanzurandu-se pentru o punga de arginti.
       Din toata excursia aceasta, cei doi se intorc cum au venit, dar Calauza pleaca insotit de cainele negru.
       In film apare si familia Calauzei. Sotia lui este satula de meseria sotului sau si de defectele lui, dar marturiseste ca-l iubeste asa cum este. Mai misterioasa este fiica Calauzei. Handicapata locomotor si avand capul acoperit cu o broboada, ea nu poate merge. Insa ca in cel mai tipic film rusesc, fetita este fimata mergand, camera se departeaza lasand in cadru incet sa apara ca "merge" pe umerii Calauzei. Ea citeste Sfanta Scriptura spre necazul si schelalaiala cainelui negru. Fetita sta la masa si cu privirea pare ca misca paharele, in timp ce aerul din camera se umple de fulgi de papadie; simbolismul este evident cu Luca 17, 6.
         Acestea le-am inteles eu din film, dar poate exista si opinii diferite. Tarkovski a marturisit in 1980 intr-un interviu dupa ce filmul a fost premiat la Cannes, ca "fara credinta, fara radacini spirituale, omul este ca un orb". O alta recenzie a filmului o gasiti la http://www.cinemagia.ro/filme/stalker-calauza-173/

Ce parere aveti?

Gabriel

4 comentarii:

  1. Calauza este un mesaj incifrat, adresat crestinilor (asemenea pildelor Mantuitorului) in plina perioada comunista:

    Meteoritul care a cazut in tundra siberiana si care a dus la aparitia Zonei simbolizeaa intruparea si rastignirea Mantuitorului, si instaurarea Legii Celei Noi si a Bisericii Crestin Ortodoxe, Zona in care cele mai profunde si mai curate dorinte se indeplinesc.

    Se precizeaza in film ca nu au fost gasite ramasite ale meteoritului. Descoperiti simbolistica singuri.

    A urmat apoi ingradirea Zonei pentru ca oamenii sa nu aiba acces in interior. S-a produs aceasta in plin comunism, urmarindu-se instaurarea ateismului printre oameni.

    Calauza, Duhovnicul devotat semenilor, riscandu-si viata, conduce pe cei dornici in interiorul Zonei, ii ghideaza treptat, si parcurge impreuna cu ei, ocolit, drumul cel mai greu al fiecaruia dintre noi, spre camara launtrica a sufletului nostru pacatos. Suntem calauziti pana in fata acestei Camere, dar in ea intram singuri pentru a face pocaina, pentru a ne vedea in oglinda care nu ne minte, si pentru a hotara "sa murim pacatului si sa viem virtutii!" E momentul in care intelectualul si omul de stiinta refuza marturisirea credintei.
    (A nu se confunda Sfanta Taina a Spovedanei cu pocainta sufleteasca launtrica, premergatoare acesteia.)

    Se contureaza din film Conditia Duhovnicului, care se jertfeste pentru lume, care isi neglijeaza propria familie pentru aceasta, si care sufera atunci cand persoanele calauzite refuza pocainta.

    Folosind aceasta cheie, incercati sa descoperiti singuri bogatia mesajului lui Tarkovski din Calauza.

    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  2. In Sf. Munte Athos am intalnit un pustnic care vazuse de mult filmul si mi-a recomandat sa-l vad, dar nu inainte de a-mi spune ca Stalker este duhovnicul , apoi plecand de la acest mesaj am vazut filmul cu totul alti ochi decat daca il vedeam ca pe un Sf normal. Simbolistica acestui film este atat de boganta incat nu cred ca mai exista un film atat de plin de simbolistica crestina care chiar si pentru cei "dusi la biserica" este greu de inteles in intregime. Anonimul care l-a descris mai sus a spus in mare cam tot ce-am inteles si poate chiar mai multe, deci recomandarea mea este sa fie privit prin "ochelarii ortodoxiei" si se vor revela multe.
    Vizionare placuta (din nou unora)
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  3. Oare exista filme ale lui Tarkovsky care sa nu aiba mesaj religios? Ma gandesc (si) la un alt "film SF": Solaris.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pe căștile paznicilor care păzesc Zona nu sunt chenarul si compasul ci un A tăiat de un T. Simplu: Andrei Tarkovski

    RăspundețiȘtergere

OMUL ȘI (în lipsa a măcar unei autopsii care să demonstreze efectul mortal al covidului) TEROAREA IMPROBABILEI MORŢI COVIDIENE

  Oamenii par a fi descoperit moartea cu ajutorul covidului. Nu că nu ar fi știuT că moartea există, nu că nu și-au îngropat rude şi prieten...