Pentru cei care aveţi sau sunteţi parte dintr-o asociaţie sau fundaţie, aveţi alaturat cererea de interventie care ar putea fi
formulata si judecata in dosarul nr 155/45/2020 aflat pe rolul Curtii de
Apel Iasi, cu termen de judecata 14.04.2020.
In
masura in care vreti sa va raliati ca asociatii, fundatii sau alte
entitati cererii pe care reclamantul Petrescu Ioan, judecator de
contencios administrativ la Curtea de Apel Bacau, a formulat-o in nume
propriu si singular, am intocmit cerere de interventie, in care trebuie
doar completat numele asociatiei si datele de identificare ale acesteia,
precum si mentiunea numelui presedintelui care reprezinta asociatia,iar
la final semnatura acestuia si stampila.
Cererile
de interventie ar trebui transmise Curtii de Apel Iasi in dimineata
zilei de 13.04.2020, la https://ca-iasi.ro/index.php/ main/view/upload_files si in aceeasi
zi, prin serviciu de curierat, in 2 ex, semnate si stampilate in
original . Numai trimise cat mai rapid, pot fi judecate pe data de
14.04.2020, o data cu cererea principala si fara a determina amanarea
judecatii acesteia. Avem astfel ocazia de a face ceva dincolo de a ne plânge.
CURTEA
DE APEL IASI
DOSAR
NR 155/45/2020
TERMEN
DE JUDECATA 14.04.2020
Domnule
Președinte,
Subscrisa…..
(denumirea asociatiei si datele de identificare ale asociatiei) în
contradictoriu cu pârâtul Ministrul Afacerilor Interne,dl. Vela Ion Marcel, a
carui citare o solicitam prin mijloace electronice afisate pe pagina oficiala:
fax, email sau telefonic, la sediul Ministerului Afacerilor Interne situat în
Piaţa Revoluţiei nr.1 A, sector 1, Bucureşti , formulam prin prezenta
CERERE DE INTERVENTIE IN INTERES PROPRIU SI IN INTERES ALATURAT
cererii de chemare in judecata formulate de
reclamantul PETRESCU IOAN- a carui citare o solicitam prin fax afisat pe pagina
oficiala a locului de munca, Curtea de Apel Bacau-, pentru pronunţarea unei hotărâri prin care să
dispuneţi: - anularea parţială a art.2 din Ordonanţa militară nr.1/2020, astfel
cum a fost modificată prin Ordonanţa militară nr.2/2020,ambele emise de pârât, respectiv
eliminarea din ordonantele militare susmentionate a urmatorilor termini : 1.
termenul,,religioase” conţinut în alin.1,conform căruia:,, (1) Se suspendă
toate activităţile culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive, de
divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear şi de îngrijire
personală, realizate în spaţii închise.”, 2. sintagma ,,fara accesul publicului”
din cuprinsul alin.2, introdus prin actul normativ modificator, potrivit
căruia:,, (2) Se pot oficia slujbe în lăcaşurile de cult de către slujitorii
bisericeşti/religioşi, fără accesul publicului, slujbele putând fi transmise în
mass-media sau online. ” 3.expresia ,,la care pot participa maximum opt
persoane” din alin.3, introdus prin actul normativ modificator, după care:,,(3)
Se pot oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii,
înmormântări), la care pot participa maximum 8 persoane, precum şi împărtăşirea
credincioşilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestora. ”.
Potrivit art 61 Cod procedura civila,” Oricine are interes poate interveni într-un proces care se judecă între părțile originare. Intervenția este principală, când intervenientul pretinde pentru sine, în tot sau în parte, dreptul dedus judecății sau un drept strâns legat de acesta. Intervenția este accesorie, când sprijină numai apărarea uneia dintre părți.”
Interesul
pe care il pretindem in prezenta cauza indeplineste conditiile generale
prevazute de art 33 din Codul de procedura civila, fiind determinat, legitim,
născut și actual si cele speciale prevazute de art 1 si 2 din Legea 554/2004, fiind un interes
public.
Potrivit
art 2 alin 1 lit a, l, p, r , raportat la art 1 alin 1 din Legea 554/2004: Orice persoană care se consideră vătămată
într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate
publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal
a unei cereri, se poate adresa instanței de contencios administrativ
competente, pentru anularea actului, recunoașterea dreptului pretins sau a
interesului legitim și repararea pagubei ce i-a fost cauzată. Interesul legitim
poate fi atât privat, cât și public. Persoana vătămată - orice persoană
fizică sau juridică ori grup de persoane fizice, titulare ale unor drepturi
subiective sau interese legitime private vătămate prin acte administrative; în sensul
prezentei legi, sunt asimilate persoanei vătămate și organismele sociale care
invocă vătămarea unui interes public prin actul administrativ atacat. Interes public - interesul care vizează
ordinea de drept și democrația constituțională, garantarea drepturilor,
libertăților și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, satisfacerea
nevoilor comunitare, realizarea competenței autorităților publice. Interes legitim public -
posibilitatea de a pretinde o anumită conduită, în considerarea realizării unui
drept fundamental care se exercită în colectiv ori, după caz, în considerarea
apărării unui interes public; Organisme sociale
interesate - structuri neguvernamentale, sindicate, asociații, fundații și
altele asemenea, care au ca obiect de activitate protecția drepturilor
diferitelor categorii de cetățeni sau, după caz, buna funcționare a serviciilor
publice administrative;”
Astfel,
subscrisa intervenienta este o asociatie reglementata de OG 26/2000, care
sustine fundamentele neamului romanesc, si anume credinta crestin ortodoxa si familia
traditionala.
Prin
urmare, interesul nostru in sustinerea cererii de chemare in judecata ce face
obiectul dosarului nr 155/45/2020 este un interes public, avand in vedere ca
prin susmentionatele ordonante militare s-a ingradit exprimarea libertatii de
constiinta si exprimarea libertatii religioase a poporului roman crestin ortodox.
În
fapt, poporul roman este majoritar credincios creştin ortodox , iar prin dispozitiile atacate ii este interzis in mod expres si neechivoc participarea
la slujbele Bisericii Ortodoxe Române.
La
data de 16 martie 2020, prin Decretul Presedintelui României nr.195/2020 s-a
instituit starea de urgenţă pe întreg teritoriul României,pentru o perioada de 30
de zile.
În
aplicarea acestui Decret şi a OUG 1/1999, modificată,au fost emise de catre
pârât mai multe acte administrative unilaterale cu caracter normativ denumite
ordonante militare.
Prin art.2 din Ordonanaţa militară nr.1/2020
privind unele măsuri de primă urgenţă care privesc aglomerările de persoane şi
circulaţia transfrontalieră a unor bunuri, publicată în M.Of.219/17.03.2020, au
fost suspendata, intre altele, toate activităţile religioase realizate în
spaţii inchise, iar prin art.3 alin.1
din acelaşi act administrativ :,,(1) Se interzice organizarea şi desfăşurarea
oricărui eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în
spaţii deschise.” Prin art.9 alin.1pct.1 din Ordonanaţa militară nr.2/2020
privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, publicată în
M.Of.232/21.03.2020, au fost introduse la art.2 din Ordonanţa militara 1/2020,
doua alineate-alin.2 şi 3, cu următorul continut:,, (2) Se pot oficia slujbe în
lăcaşurile de cult de către slujitorii bisericeşti/religioşi, fără accesul
publicului, slujbele putând fi transmise în mass-media sau online. (3) Se pot
oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii,
înmormântări), la care pot participa maximum 8 persoane, precum şi împărtăşirea
credincioşilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestora."
Dispoziţiile
a caror anulare o solicitam sunt
nelegale deoarece:
1.Au
fost emise cu exces de putere în sensul art.2 alin.1 lit.n din Legea
554/2004,republ.şi modificata prin Legea 212/2018, întrucât autoritatea
emitentă- Ministrul Afacerilor Interne- şi-a exercitat dreptul de apreciere
atât prin încălcarea limitelor competenţei prevăzute de lege, cât şi prin
încălcarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor. Astfel, prin art.2 din
Decretul 195/2020, ... pe durata stării de urgenţă este restrâns exerciţiul
următoarelor drepturi...: a) libera circulaţie; b) dreptul la viaţă intimă,
familială şi privată; c) inviolabilitatea domiciliului; d) dreptul la
învăţătură; e) libertatea întrunirilor; f) dreptul de proprietate privată; g)
dreptul la grevă; h) libertatea economică.”
Analizând
acest articol se constată că nu formează obiect al restrângerii libertatea
conştiinţei consacrata şi garantată ca libertate fundamentală în art.29 si libertatea de exprimare prevazuta de art 30 din Constituţia
României,potrivit cu care, Libertatea
gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi
îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori
să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale. (2) Libertatea
conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă
şi de respect reciproc.”.
“Libertatea de exprimare a
gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și libertatea creațiilor de orice
fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte
mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile”.
După cum se observă din conţinutul normativ al
primului alineat al art 29 din Constitutie, parte a libertăţii de conştiinţă o
constituie libertatea de credinţă religioasă, care, prin alineatul 2 este
garantată de Statul Român. Libertatea de credinţă religioasă are atât o
componentă interioară, intimă, sentimentul religios, convingerea intimă în
existenţa lui Dumnezeu, dar şi o componentă exterioară constând in manifestarea
publică a credinţei prin participarea la slujbele (în principal Sfânta
Liturghie) de adorare a Divinităţii,de mulţumire şi de cerere,slujbe oficiate
de preoţi/episcopi şi slujitori bisericesti în lăcaul de cult, care este Biserica.
Cum prin interzicerea accesului publicului-in speţă a credincioşilor- la
serviciul religios care are loc în biserică, fara ca Decretul de instituire a
starii de asediu să prevadă macar o restrângere a libertăţii conştiinţei, dispozitiile
atacate au fost emise cu exces de putere deoarece, pe de o parte, pârâtul a
încălcat limita competentei proprii in punerea in aplicare a respectivului
Decret, dar şi libertatea fundamentală a conştiinţei cetăţenilor români
credinciosi ortodocşi. Existând astfel un exces de putere se impune anularea
dispozitiilor atacate pentru restabilirea legalităţii actului normativ cu atât
mai mult cu cât au fost nesocotite dispozitiile art.77 teza I,respectiv, art.78
din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea
actelor normative,republicată,conform cărora:,, Ordinele cu caracter normativ,
instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale de specialitate sau ale
autorităţilor administrative autonome se emit numai pe baza şi în executarea
legilor, a hotărârilor şi a ordonanţelor Guvernului.”,respectiv, ,,Ordinele,
instrucţiunile şi alte asemenea acte trebuie să se limiteze strict la cadrul
stabilit de actele pe baza şi în executarea cărora au fost emise şi nu pot
conţine soluţii care să contravină prevederilor acestora.”
2.
Restrângerea libertăţii de conştiinţă este disproportionata, atingând substanţa
libertăţii de credinţă religioasă. Potrivit art.53 din Constituţia
României,republicată:,,(1) Exerciţiul
unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai
dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a
sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor;
desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi
naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a
determinato, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere
existenţei dreptului sau a libertăţii.”
În
aplicarea acestui text constitutional, în motivarea Decretului 195/2020, se
arată că,, restrângerea exerciţiului unor
drepturi nu trebuie să afecteze substanţa lor, ci să urmărească un scop
legitim, să fie necesară într-o societate democratică şi să fie proporţională
cu scopul urmărit.” Contrar acestor limite ale restrângerii, dispozitiile a
caror anulare o solicitam suprimă componenta exterioara a dreptului la
libertate religioasa-manifestarea publică a credinţei prin participare la
slujbele religioase în lacaşul de cult,componentă în lipsa careia componenta
internă devine iluzorie, deci libertatea de credinţă religioasă devine practic
inexistentă întrucât pentru credinciosii sănătoşi este interzis actul esenţial
al comuniunii cu Divinitatea-în persoana Fiului lui Dumnezeu Iisus Hristos-şi
anume împărtăşania cu trupul şi sângele Domnului, măsură fara precedent în istoria
României. Se constată astfel că este incălcată în mod brutal proportionalitatea
restrângerii câtă vreme este suprimata în esenţa sa chiar libertatea de
credinţă religioasă, intruziune inadmisibilă faţă de dispozitiile imperative
ale art.53 cu referire la art.29 din Legea fundamentală.
În
conformitate cu doctrina canonică ortodoxă, liturghia duminicală sau din
sărbători nu se poate săvârși fără prezența poporului credincios , preotului
fiindu-i interzis să săvârșească liturghie fără popor, pe motivul că liturghia
(termenul înseamnă “lucrare publică”) este un act de comuniune religioasă, în
care preotul săvârșește serviciul religios pentru popor, nu în nume și folos
personal. Obligarea poporului credincios (numit în ordonanță “public”) să
rămână acasă, în timp ce preotul slujește liturghia, golește de sens actul
liturgic în sine și reprezintă o ingerință nepermisă a statului în rânduiala
liturgică a Bisericii Ortodoxe, în condițiile în care acesta este ținut de
către art. 29 (3 și 5) din Constituție și de art. 9 (1) din Legea 489/2006 a
cultelor să fie neutru față de orice credință religioasă.
Nefirescul
suprimării slujbelor bisericesti este sintetizată de cel mai mare canonist al
Bisericii Ortodoxe Române, Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, în manualul de drept
canonic ortodox referențial pentru tot învățământul teologic românesc: “Pentru
a exprima într-un mod cât mai grăitor și mai frecvent participarea laicilor la
exercitarea puterii sfințitoare, s-a adoptat rânduiala rămasă tradițională de a
nu se săvârși Sfânta Liturghie decât în prezența credincioșilor. De altfel, ea
nici nu ar avea rost doar pentru clerici, nereprezentând o formă de închinare
individuală sau destinată unei categorii din membrii Bisericii, ci o formă de
închinare obștească, săvârșită prin prezența și conlucrarea tuturor, mai precis
prin prezența și conlucrarea celor două elemente constitutive esențiale ale
Bisericii, care sunt clerul și laicii”; Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, Drept
canonic ortodox, legislație și administrație bisericească, vol. I, EIBMBOR,
București, 1990, p. 260.
Prin
urmare, masurile contestate prin cererea de chemare in judecata si prin
prezenta cerere de interventie înseamnă o atingere gravă adusă înseși
existenței libertății de conștiință religioasă a credincioșilor Bisericii
Ortodoxe Române.
3
. Excluderea de la slujbe a unei categorii de membri ai Bisericii
(credincioșii, numiți impropriu în ordonanță “public”), dar acceptarea altor
categorii (preoți și ierarhi) creează premisele unei discriminări contrare art.
16 al Constituției, dar și prevederilor art. 53 (2) din Constituție, care
impune nediscriminarea drept criteriu de legalitate a oricărei măsuri de
restrângere a drepturilor și libertăților pe durata stării de urgență. Această
discriminare se poate rezolva numai în sensul pozitiv al admiterii
credincioșilor la slujbe, nicidecum prin interzicerea cu totul a slujbelor,
pentru a-i priva și pe clerici de acestea.
Dispoziția
potrivit căreia slujbele pot fi ținute de către preot și urmărite pe calculator
sau pe media sociale de către credincioși ignoră faptul că liturghia
bisericească este o lucrare sacramentală harică, ce presupune o prezență fizică
și spirituală efectivă și activă a credinciosului, putând fi comparată cu
categoria actelor juridice solemne, în care nu poate să lipsească vreuna dintre
părți.
Prevederea
Ordonanței militare nr. 2/2020 tratează, în mod inadmisibil, slujbele
bisericești ca pe evenimente sociale ordinare, care pot fi urmărite pe media
online, lucru deosebit de grav din punct de vedere bisericesc.
Dispoziția
care impune un număr de 8 persoane la servicii religioase precum nunți,
botezuri, cununii este una arbitrară, fără a exista vreun studiu științific
serios care să demonstreze că prezența a 8 persoane asigură garanția
nerăspândirii virusului. În plus, dispoziția este discriminatorie, deoarece nu
ține seama de faptul că evenimente precum înmormântările ar putea aduna la
căpătâiul celui decedat mai multe rude directe decât numărul prevăzut in
ordonanta militara. În atare situație, cine și cum decide care dintre fii,
nepoți, soți, părinți participă la acest eveniment irepetabil, încărcat de o
mare emoție sufletească?
Dispozițiile
din ordonanța militară pe care le contestăm vizează viața bisericească si a
comunității ortodoxe în cea mai importantă perioadă din anul bisericesc și din
viața spirituală a ortodocșilor: Postul Sfintelor Paști și, mai ales, Învierea
Domnului. Interdicția aplicată creștinilor de a veni în noaptea de Înviere la
biserică, face ca preoții slujitori să nu transmită mesajul Învierii nimănui,
iar Învierea însăși să nu se adreseze nimănui, ceea ce este inadmisibil.
Pe
parcursul istoriei poporului român, s-au consemnat mai multe situații de
epidemii de holeră, ciumă sau alte boli puternic contagioase, dar nicăieri în
istorie nu există consemnată o măsură de întrerupere a slujbelor bisericești în
perioada Paștilor. Ordonanțele militare nr.1 şi nr. 2/2020 vor a inaugura o
tristă premieră în viața religioasă românească, ceea ce este o atingere a
existenței libertății de conștiință religioasă.
Măsurile
luate de MAI prin aceste ordonanțe atacă direct existența libertății de
expresie religioasă, prin faptul că introduc în mentalul colectiv al
credincioșilor ortodocși idei contrare doctrinei ortodoxe: ideea că Biserica,
Casa lui Dumnezeu, ar putea fi un loc de contaminare cu COVID-19, când de
milenii se știe că Biserica este un spital în care puterea lui Dumnezeu vindecă
astfel de molime; introduc ideea că pentru a te vindeca de această epidemie nu
ai nevoie de Dumnezeu, El Însuși “izolat la domiciliu” de către ordonanțele
MAI; îi despart pe credincioșii ortodocși de Dumnezeu și de sprijinul spiritual
al Bisericii Ortodoxe, lăsându-i pradă singurătății, deznădejdii, fricii de
moarte și propagandei alarmiste a mass-media, în condițiile în care
credincioșii ortodocși în astfel de momente aleargă mai mult decât oricând la
ajutorul lui Dumnezeu și au nevoie de ajutorul Acestuia; introduc ideea că
Sfintele Icoane ar avea nevoie de dezinfecție, deși credincioșii ortodocși știu
de milenii că ele sunt “dezinfectate” de lucrarea Duhului Sfânt în ele;
introduc ideea că împărtășirea de la același Potir ar putea fi sursă de
infectare, în ciuda faptului că această Împărtășire se practică frecvent în
capelele spitalelor de boli infecțioase , iar a afirma că Trupul și Sângele lui
Hristos sunt vehicule ale bolii este o blasfemie. Toate aceste idei cultivă
necredința, blasfemia și delăsarea religioasă, punând în discuție însăși
existența libertății de conștiință religioasă.
Decizia de a participa sau nu la slujbele
bisericesti trebuie să aparțină invariabil credinciosului, nicidecum statului.
În
mediul online deja s-a lansat o petiție, numită Nu ne interziceți Sfânta
Liturghie, semnată până acum de peste 3590 de oameni .
În
drept,cererea de interventie de fata este întemeiată pe art. art 61 si urm Cod
procedura civila, art 1, art 2, art 7 alin 5, art.8 din Legea 554/2004, astfel
cum a fost modificata prin Legea 212/2018.
Depunem
prezenta prin e-mail si fax, iar originalul semnat,în dublu exemplar,prin
serviciul de curier.
Solicitam
judecata în lipsă.
13.04.2020 Semnatura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu