În finalul interviului său din The Telegraph (despre care puteţi citi pe ActiveNews sau pe care îl puteţi citi chiar la sursă),
Michael Levitt, laureat Nobel în 2013, profesor la Stanford
University, întrebat dacă se așteaptă la o nouă izbucnire a pandemiei,
a răspuns:
Cel
mai mult mi-aș face griji în legatură cu China. Eu am 73 de ani și mă
simt foarte tânăr. Nu-mi pasă deloc de acest risc. Pe măsură ce
îmbătrânești, riscul de a muri de boală este atât de mare, încât acum e
momentul să-ți cumperi o motocicletă sau să te duci la schi.
Asta
după ce în toată perioada blocadei sociale a insistat că direcţia de
acţiune a guvernelor - respectiv al celui britanic - este greşită, că
victimele virusului vor fi mult mai puţine decât autorităţile
guvernamentale şi cele medicale locale sau internaţionale, vehiculează,
din motive, zice el încă "neclarificate". Iar estimarea lui este că
victimele de tot felul ale acestei blocade anti-umane sunt deja mult
mai multe decât ale covid 19 şi numărul lor va creşte.
Declaraţii curajoase în lumea occidentală de azi, chiar şi pentru un
nobelist, căci ştiu câţiva care, pentru nişte afirmaţii necontondente
sau glume nevinovate, au fost daţi afară din universităţi.
Dar
aş vrea să mă întorc la pasajul citat mai sus pentru că el conţine un
adevăr extreaordinar, la care nu m-am gândit până acum în acest sens.
Levitt are perfectă dreptate când spune că după o anumită vârstă pericolele exterioare se estompează în raport de cele interioare, numai
că eu m-aş duce mai departe de motociclat sau schiat: vârstnicia
poate fi perioada în care noi să dăm societăţii mai mult decât la
tinereţe, dar, de data asta, mai ales calitativ.. Când ar trebui
să ne implicăm, să ne dăruim, să ne luptăm pentru ceilalţi, să ne
sacrificăm chiar.
Moartea
vine oricum pentru fiecare dintre noi şi, de asemenea, ea poate veni
oricând. Dar, tot atât de adevărat este şi că probabilitatea de a muri,
din cauza unor maladii, este mai mare la vârstele la care organismul
este uzat şi fragilizat. Adică după 50, 60, 70 ... de ani. Şi atunci? De
ce, într-o proporţie covârşitoare, să fim nişte moşi căcăcioşi (idem
babe) când acum putem risca cu mai multă uşurinţă, cu mai puţine
pierderi, când putem fi nişte viteji luptând pentru ceilalţi,
ajutându-i? Când putem finaliza ca eroi, nu ca nişte zombi. Ne putem
încheia vieţile pe baricade, cu steagul grijii pentru ceilalţi în mâini
şi suflete, şi nu ascunşi îndărătul unor neputinţe mai mult sau mai
puţin închipuite.
Un
tânăr, în cazul implicării, de exemplu, în activităţi de contestare a
unui regim abuziv, dictatorial, poate suferi diverse măsuri represive de
la pierderea locului de muncă, izolarea socială, aruncarea în stradă,
blocarea carierei, la suprimarea lui de către agenţii autorităţilor.
Un
pensionar nu rămâne fără mijloace de trai, are deja o carieră
închegată, sau nu are căci nu l-a interesat, nu mai are nevoie de
acelaşi tip de recunoaştere socială care să-i permită avansarea sa pe
drumul profesional, sau vocaţional, iar în ceea ce priveşte pericolul
suprimării, acesta se diluează în cocteilul de multe alte pericole
medicale ce îl pândesc.
Iar pericole, riscuri, pierderi, sacrificii sunt la implicarea în multe
alte cauze care îi privesc pe cei din jurul nostru; chiar şi numai în
cazul îngrijirii lor.
Şi
totuşi, noi, mulţi dintre noi, continuăm a îmbătrâni ca nişte personaje
triste, dezarmate, interesate doar de aspectul necesităţilor personale
imediate, auto-eliminate din viaţa socială, din curentul care imprimă
destinului colectiv un anume curs (mai puţin grija pentru mărirea
pensiei), ca nişte muribunzi fără speranţă.
Deşi,
toţi ceilalţi, sunt alături de noi, în jurul nostru, au nevoie de noi,
aşteaptă implicarea noastră, curajul nostru, vitejia noastră care capătă
o altă forţă aşezate pe fundamentul unei înţelepciuni mai clar
conturate, dublate de experianţă, noi ne purtăm ca nişte meduze eşuate
pe o plajă pe care ne aşteptăm sfârşitul. Sau ca nişte bacterii
flămânde, interesate doar de supravieţuire. Căci, aşa e, deşi ştim că
murim, trăim ca şi cum nu am şti, ca şi cum am fi veşnic pe acest pământ
şi acest lucru ar ţine doar de câtă pensie primim şi de cât de mult ne
îngrijim fizic de noi înşine. Şi numai de noi înşine. Ceilalţi? Treaba
lor!
Am ajuns astfel într-un punct în care cele de mai sus se leagă cu o învăţătură fundamentală a Bisericii: Trăieşte cu gândul la moarte!
Gândul la moarte este desăvârşita înţelepciune - ne spune Sfântul Ioan Gură de Aur.
Moartea
ca reper, ca punct cardinal, funcţie de care să îţi înţelegi, ordonezi
şi organizezi viaţa. Moartea ca călăuză către Viaţă, viaţa veşnică, pe
care o dobândim prin mântuire.
E
acel reper care îţi arată repede şi clar ce e cu adevărat important în
această existenţă, care te îndeamnă la o viaţă pământeană plină de
frumos, de bucurie, de dragoste, toate prin şi pentru ceilalţi. La
curaj, vitejie, dăruire, sacrificiu.
Un
tânăr poate ajunge la sacrificiu într-un mod nu tocmai chibzuit, urmând
un model, un "trend", o modă, un impuls, prins într-o euforie
trecătoare, deci, într-un fel, incomplet, în timp ce un vârstnic ar
putea face acelaşi lucru în deplină cunoştinţă de cauză şi asumare
sacrificială.
Dacă
tot murim, dacă tot ne sfârşim periplul prin această lume, vremelnică
şi ea, să murim sub steagul lui Hristos pentru semenii noştri şi
întâlnirea cu El!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu