Ca să înfiinţezi un partid pentru oameni (în caz că şi este nevoie), trebuie să cunoşti lumea în care trăiesc acei oameni.
Trebuie
spus de la început că intenţia nu este de a face o critică a societăţii
apusene, ci o radiografie care să ne dea o idee despre elementele ei de forţă:
caracteristicile principale, structura şi funcţionarea. Nu ne interesează nici
înlocuirea ei cu una comunistă sau socialistă (de care se pare că este foarte aproape),
ci, dată fiind tema demersului nostru – politica – vrem să facem evaluarea ofertei de până în acest moment, ofertă care ne-a fost
şi ne este cu insistenţă prezentată ca excelentă.
Este
într-adevăr o evidenţă şi nu un slogan faptul că societatea capitalistă este
cea mai prosperă din istorie. Nicicând, niciunde nu au existat atâtea bogăţii,
atâta putere, atâţia oameni bogaţi, atâtea afaceri, o asemenea abundenţă de
produse disponibile tuturor. Majoritatea celor ce trăiesc în statele apusene au
un standard de viaţă ridicat, situaţie de asemenea nemaiîntâlnită. Ştiinţa şi
tehnica au pus la îndemâna a aproape oricui o ofertă de bunuri şi servicii
neegalată de niciun basm din trecut şi cu atât mai puţin de situaţii reale.
Confortul este acum mai mult decât un miraj, e o realitate pentru foarte mulţi:
case încălzite, apă curentă, electricitate, electrocasnice, automobile,
servicii, divertisment nonstop pentru toate gusturile, fanteziile şi
buzunarele. Dar este cu adevărat bine ceea ce se întâmplă?
Nu
e în intenţia noastră, după cum spuneam, de a ataca capitalismul – are grijă el
însuşi de asta; ba mai mult, din cauza etichetelor aplicate apusului de
propaganda comunistă, până la căderea Cortinei de fier, a părut ruşinat de
numele său: termenii „capitalism” sau „societate capitalistă” erau adesea
înlocuiţi în apologetica apuseană a vremii cu „pluralism”, „democraţie”,
„societate industrială” sau „lume liberă”.
Dar cum şi atunci, aceeaşi apologetică aşeza capitalismul în topul
istoriei pornind de la aspectele economice şi de la libertate, să vedem care
este valoarea la zi a unor mituri ale occidentului capitalist. Ne bazăm în
demersul nostru pe munca unor analişti şi observatori – cu precădere din vest,
dar şi din est, mulţi din România – dar mai ales pe ceea ce este la îndemâna
oricui: pe produse mass-media şi pe produse culturale occidentale, care ne dau o imagine „up-datată” în timp
real.
·
„Aştept
bătălia pentru apărarea omului simplu, a producătorului independent,
o luptă
pentru o viaţă economică sănătoasă… Este o bătălie pentru o politică
cinstită
şi pentru o conducere liberă. Când aţi distrus micile afaceri, ne-aţi
distrus
orăşelele şi viaţa de la ţară, garantând şi permanentizând concentrarea
puterii
economice… Concentrarea avuţiei a condus şi va conduce întotdeauna
la
concentrarea puterii politice. Monopolul şi
birocraţia sunt ca doi căţei
gemeni
din aceeaşi cuşcă” (Senatorul William Borah, 7 octombrie 1934)
·
Distribuţia (actuală) a bogăţiei în America
- 61%
dintre americani trăiesc de la un salariu la altul;
- 50% dintre americani deţin mai putin de 1% (unu) din bogăţia naţiunii, iar 80 %, în care e cuprinsă şi clasa mijlocie, doar 7 %;
- 83% din capitalul societăţilor comerciale din SUA este deţinut de 1% din populaţie şi tot ei deţin 40 % din averea naţiunii;
- un CEO câştigă în medie într-o oră echivalentul unui salariu mediu pe lună;
- peste 40 milioane de americani au nevoie de tichete pentru alimente (“food stamps”, asigurate de stat, nu de societăţi comerciale) pentru a-i ajuta pe oamenii cu venituri mici sa-şi cumpere alimente. (Vezi „Wealth inequality in America”- www.youtube.com/watch?v=f0ehzfQ4hAQ)
- 50% dintre americani deţin mai putin de 1% (unu) din bogăţia naţiunii, iar 80 %, în care e cuprinsă şi clasa mijlocie, doar 7 %;
- 83% din capitalul societăţilor comerciale din SUA este deţinut de 1% din populaţie şi tot ei deţin 40 % din averea naţiunii;
- un CEO câştigă în medie într-o oră echivalentul unui salariu mediu pe lună;
- peste 40 milioane de americani au nevoie de tichete pentru alimente (“food stamps”, asigurate de stat, nu de societăţi comerciale) pentru a-i ajuta pe oamenii cu venituri mici sa-şi cumpere alimente. (Vezi „Wealth inequality in America”- www.youtube.com/watch?v=f0ehzfQ4hAQ)
Libertatea pieţei - Concurenţa
Element
crucial în superioritatea capitalismului, libertatea pieţei este în mod real
limitată de comasarea întreprinderilor şi concentrarea capitalului. Marile
firme domină piaţa şi impun politicile de mărfuri şi de preţuri. Acelaşi lucru
se întâmplă şi în domeniul băncilor şi fondurilor care controlează
întreprinderile şi sunt interesate de fiabilitatea creditelor pe care le acordă
acestora. Din acest motiv, pentru instituţiile financiare, concurenţa dintre
întreprinderi este un pericol, iar ele acţionează în sensul obstrucţionării
libertăţii pieţei.
De
fapt, concurenţa nu există în mod real decât între competitorii economici cei
mai puternici atât din punct de vedere al capitalului, cât şi al
managementului, al produselor, relaţiilor politice, campaniilor de promovare si
al activităţilor de sabotare a competitorilor. În rest, în afară de
înţelegerile care se fac peste capul pieţei, concurenţa este contrafăcută şi
prin mituirea funcţionarilor, pentru a obţine comenzi şi informaţii şi pentru a
ascunde situaţia reală, prin spionarea şi sabotarea adversarilor etc.
Formarea liberă a preţurilor
Să
fim serioşi, că asta e o gogoriţă sunt conştienţi chiar şi românii fără prea
multă educaţie. Preţurile nu sunt fixate de cumpărători, ci de producătorii
produselor industriale sau financiare. Ei manipulează opinia şi dorinţa de a
avea a cumpărătorului, îl condiţionează prin intermediul mass-media şi a
firmelor specializate. Totul începe cu oferta care este impusă prin campanii
declarate sau mascate cu care cumpărătorul este bombardat, independent de
voinţa lui, permanent, oriunde s-ar afla şi orice ar face.. Oferta domină şi
formează cererea; oamenii nu cumpără ceea ce au nevoie, ci ceea ce li se
sugerează că au nevoie. Mijloacele „murdare” sunt folosite pe scară largă: de
la mesaje subliminale şi proceduri perverse puse la cale de psihologi, la
isteria ieftinirilor şi promoţiilor.
Eficienţa economică
Se
datorează nu atât liberei concurenţe, libertăţii preţurilor sau
productivităţii, cât mai ales puterii financiare uriaşe, coruperii guvernelor
proprii, cumpărării şi la nevoie schimbării guvernelor altor state, practicilor
murdare faţă de oponenţi, exacerbării nevoii iraţionale de a cumpăra până la
transformarea ei într-un viciu şi o boală incurabilă, crearea dependenţei de
drogul achiziţiei altor şi altor produse , cele mai multe ne-necesare.
Libertatea: varianta „eşti liber dar...”
Eşti
liber să munceşti ce vrei, dar nu poţi pentru că nu ai pregătirea necesară (din
cauză că nu ai avut condiţii) sau eşti supra-calificat, nu ai relaţiile
necesare, nu eşti încadrat într-un grup de interese, nu eşti membru al unui
grup minoritar promovat de
corectitudinea politică...
Eşti
liber să călătoreşti, dar nu ai bani, nu ai timp căci te presează creditele şi
trebuie să munceşti şi mai mult, nu ai voie pentru că ai emis păreri contrare
ideologiilor oficiale sau ai ajuns pe vreo lista a suspecţilor de terorism (pe
care au ajuns şi copiii)...
Eşti
liber să alegi, dar doar din ceea ce ţi se pune înainte, ce este cu grijă
selectat, machiat, ambalat şi oferit...
Eşti
liber să fii ales, dar nu ai banii şi poziţia necesare, nu eşti în elita,
grupul, clica potrivită, eşti făcut una cu pământul în mass-media pentru opinii
contrare celor corecte politic, sau, şi mai rău, ignorat...
Ai
conştiinţa liberăm dar de tine se ocupă un formidabil mecanism de îndoctrinare,
manipulare şi presiune. Dintre diversele
tipuri de conştiinţe incorecte, care trebuie remediate sau excluse din
societate, cea creştină este de departe cea mai incorectă şi, în acest caz,
oprobiul şi execuţia publică sunt
inevitabile.
Eşti
liber să-ţi exprimi ideile, dar trebuie să ai idei, mijloace pentru a le
propaga, să ţi se permită să le faci publice de către cei care controlează
mass-media; şi să ai din ce să trăieşti în cazul că din cauza lor nu mai ai
unde lucra; şi nervii tari dacă îţi pierzi familia, prietenii şi cam tot ceea
ce reprezenta micul tău univers.
Eşti,
în mod evident, liber să alegi o variantă de depravare, libertinaj, lipsă de
conştiinţă, sau, autodistrugere, dacă nu te poţi convinge singur, o variantă de
constrângere.
Înflorirea culturală, sau înflorirea din cultură?
Parcă
era vorba că discutăm despre economic?
Şi atunci, ce caută cultura aici?
Departe
de ceea ce era odată, cultura este astăzi afacere; parte a economiei, dar şi
instrument al ideologiei. Ambele aspecte au dus şi duc permanent la pervertirea
ei, la produse culturale mediocre. Noutatea, noul cu orice preţ a devenit
valoare în sine. Ca piaţă, şi pentru cultură elementul regulator ar trebui să
fie cererea şi oferta. Numai ca şi aici,
oferta este manipulată şi manipulatoare, se adresează tot mai mult simţurilor
şi astfel direcţionează cererea. Domină producţia trivială, în timp ce aspectul
realmente creator este neglijat.
Literatura,
cinematografia, teatrul se remarcă mai ales prin sărăcia de idei, primitivism,
propovăduirea imoralităţii şi a violenţei, a vrăjitoriei şi în general a
păgânismului, evaziunea din realitate şi denaturarea ei, mistificarea
realităţii şi înlocuirea ei cu realităţi virtuale.
Expertul
cultural este astăzi mass-media: ea atestă sau desfiinţează. Şi după chipul şi
asemănarea ei, promovează senzaţionalul, anormalul, ceea ce şochează, ceea ce
contrazice fostele bune moravuri.
Statul
servitor
În
apologetica apuseană se vorbeşte pe larg despre suplul, eficientul, permanent
ajutătorul stat, atent la toate nevoile, drepturile şi libertăţile tale. De
fapt, sub masca apărării interesului contribuabilului, statul serveşte clasele,
păturile, grupurile dominante, ca în criza actuală în care ia de la săraci şi
dă la bogaţi sub lozinca mincinoasă şi manipulatoare „too big to fail”.
Pe
de altă parte, este evident că are loc o extindere a statului prin creşterea
volumului funcţiilor sale. Ca rezultat al creşterii aparatului de stat (care a
ajuns în unele cazuri chiar în jurul la a 50% din totalul angajaţilor) cresc şi
cheltuielile , astfel că statul tinde să înghită roadele muncii a aproape
întregului organism social. Organismul birocratic are tendinţa naturală de a se
conserva şi extinde, extinderea fiind de fiecare dată modalitatea de apărare a
ultimelor poziţii cucerite de către birocraţi. Urmarea este creşterea grijii
faţă de aparatul propriu şi diminuarea grijii faţă de cetăţeni, creşterea
corupţiei, a birocraţiei până la nivele asemănătoare cu cele din fostele state
comuniste.
Creşterea
numărului de funcţionari peste o limită critică va însemna etatizarea de facto
a economiei – chiar dacă ea va continua să-şi păstreze o vreme aparenţa de
piaţă liberă.
Corporate Governance
Orice
firma este o organizaţie şi, în această calitate, ea are nişte membri
(acţionarii), un management, un specific, nişte funcţionari angajaţi. Două
schimbări majore s-au produs în firmele mari, în primul rând în multinaţionale,
mai ales pe parcursul secolului trecut:
1.
Trecerea de la formula proprietate de familie, sau a unui număr restrâns de
acţionari, la firmele cu un acţionariat de masă ca urmare a emiterii de acţiuni
şi a listării lor la bursă.
2.
Înlocuirea, în administrarea firmelor, a proprietarilor sau acţionarilor
principali cu echipe manageriale profesioniste, adică cu nişte birocraţi. S-a trecut,
ca şi în politică, la reprezentativitate: dacă politicienii conduc cu delegare
de la cetăţeni, managerii conduc cu delegare de la investitori. Conform
descrierii uzuale, principiile de Corporate
Governance par în regulă: într-o armonie totală acţionarii predau controlul
CA-ului (Consiliul de Administraţie), care mai departe îl predă CD-ului
(Comitetul Director), care se pune pe treabă şi are rezultatele aşteptate de
toţi. Vin banii şi acţionarii trebuie îşi primesc partea lor. Evident că şi
managerii trebuie să aibă recunoaşterea meritelor, calculată conform salariului
şi bonusurilor în procente din profit. Până aici, dacă nu ar fi vorba de
oameni, ci de inteligenţă artificială, fără vicii, fără sentimente şi
instincte, programată să nu mintă, totul ar fi bine.
Ce
faci însă dacă banii nu vin aşa cum era prevăzut, sau, chiar dacă vin,
procentele promise le fac managerilor cu ochiul şi ei amplifică, precum
directorii noştri de CAP-urile de pe vremuri, realizările? Ce faci când apare
lăcomia şi după ea minciuna, falsul, mai devreme sau mai târziu, dezastrul?
Dacă dezastrul ar fi numai pentru cei din conducere încă nu ar fi nicio pagubă.
Dar efectul este devastator în afară, pentru sute de mii, milioane, chiar zeci
şi sute de milioane de oameni. Ce faci
când se descoperă - şi voci consacrate ale domeniului afirmă sau, după caz,
recunosc - că "bilanţurile majorităţii firmelor de pe Wall Street sunt
ficţiune”?
Ce faci când, pentru a nu
fi daţi afară şi pentru a câştiga cât mai mult, cei din CD mint, iar cei din CA
îi acoperă?
Economia reală şi economia simbolică (virtuală)
Dar,
problemele create de formulele manageriale ale Corporate Governance – similare celor create de formulele politice
ale Good Governance – nu sunt decât
o parte a debusolării actuale din economie.
Probabil ca fenomenele (schimbările) cele mai importante, care au avut
loc în economia occidentală, şi care au dus efectele actuale dezastruoase ale
exercitării fanteziei economiste asupra realităţii, au fost trecerea de la
economia reala la economia simbolica şi apariţia banilor convenţionali. Adică,
trecerea de la comerţul de mărfuri şi servicii, la comerţul de bani şi apariţia
banilor electronici.
De
la măsură a muncii şi a materialelor asupra cărora aceasta s-a exercitat, banii
au devenit o valoare în sine, pervertind întreg sistemul de valori şi
concentrând toată esenţa vieţii oamenilor.
Banii convenţionali, care circulă în societate, depăşesc de sute, poate
chiar de mii de ori banii reali. Datorită circulaţiei capitalurilor prin banii
convenţionali, sfera financiară a devenit autonomă de economia reală, făcând
trecerea de la aceasta la cea simbolică. Astăzi cele două funcţionează în mare
parte independent una de alta.
Mai
mult chiar decât economia reală, economia simbolică a însemnat şi înseamnă o
foame nestăvilită de bani, foame care a făcut ca pe lângă produsele
financiare reale – produse financiare de bază: creditele şi asigurările din
pachetul de creditare – să apară şi produse financiare virtuale – derivate din cele
de bază. Din momentul în care, la rândul lor, derivatele au devenit bază pentru
alte produse, oferind câştiguri mari în condiţii aparente de siguranţă maximă a
avut loc un prim proces: cel al derivării derivatei. Însă pentru că baza reală
– a creditelor date clienţilor cu grad înalt de siguranţă – era redusă, a
apărut un al doilea proces: oferirea de credite subprime clienţilor cu
probleme de returnare si chiar fără asigurări colaterale. Nebunia a fost maximă
pentru că aceşti clienţi erau în număr mult mai mare, iar câştigurile enorme. A
apărut astfel, după cum spunea un analist „cea mai mare schemă piramidală pe
care a cunoscut-o omenirea vreodată” şi acest lucru s-a întâmplat cu
participarea statului care, ca urmare a lobiului financiar, a relaxat
reglementările pieţei dincolo de limita raţională de prudenţă, iar Federal
Reserve a scăzut, la începutul anilor 2000 dobânda declanşând isteria
împrumuturilor.
Dar
clienţii cu probleme au constatat, unii chiar foarte repede, că nu pot plăti
ratele şi atunci au început să înapoieze casele sau maşinile. Numărul lor a
crescut, piaţa imobiliară şi cea auto s-au prăbuşit, derivatele dovedindu-se
brusc ceea ce erau de la început – nişte baloane de săpun sau produse virtuale.
Fiecare eşec din zona reală a însemnat 4-5 căderi în zona virtuală (lanţul
produselor virtuale ajunsese la nivelul 5). Statele au intervenit şi au pompat
sume uriaşe în firmele aflate în pericol pe care acestea le-au folosit pentru a
plăti în continuare dividende mari, acţionarilor şi bonusuri consistente,
managerilor mincinoşi şi falimentatori. Astfel încât, în timp ce unii mureau
sau treceau prin situaţii imposibile, omuleţii conceptului Corporate Governance
îşi rotunjeau copios conturile personale. În această ultimă fază, birocraţii
puterii politice au salvat grupul birocraţilor din multinaţionale. „Too big to fail” spunea un alt analist, este expresia complicităţii birocraţilor
care conduc lumea. Statul socialist se iveşte hidos de după uşă. (Va urma)