Iubitul nostru fisc a mai inventat o declaraţie 600, care trebuie depusă până pe 31.01. Este vorba de cât a plătit fiecare în 2012 la sistemul de pensii. Găsiţi formularul şi instrucţiunile la static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/decl_600_2012.pdf.
miercuri, 23 ianuarie 2013
vineri, 18 ianuarie 2013
Ponta, fă-te că guvernezi!
Se aude din spaţiu vocea lui Voiculescu în urechea lui Victor Ponta.
Cum sună şi vocea lui Victor Ponta către miniştri din guvern., ori a
acestora către cei de sub ei. Şi uita aşa, îndemnul se duce de sus în
jos, tot mai jos, până la ultimii funcţionari ai statului care „se fac
că lucrează”, în timp ce, de fapt, ne lucrează.
Nu cred că există o
expresie mai concisă, sintetică şi profetică în acelaşi timp, pentru
caracterizarea trecutului şi viitorului acelui moment din 22 decembrie
1989, decât celebra replică din studioul patru al TVR: Mircea, fă-te că
lucrezi! Îi spunea regizoral actorul Caramitru, aflat în picioare, cum
îi stătea bine unui actor, lui Dinescu, care stătea la o masă cu nişte
hârtii în faţă, după cum îi stătea bine unui scriitor. În jur personaje
anonime în acel moment. Unele şi în continuare. Nu ştiau că sunt în
direct, aşa că „aranjau realitatea” o cosmetizau; conform unui reflex
încetăţenit în noi toţi, se făceau că fac ceva care trebuia să dea bine
la ceilalţi.
„Fă-te că lucrezi” de fapt chiar numai „fă-te” era
chintesenţa trecutului recent atât în macro, România, cât şi în micro,
românul. Nişte criminali fără cultură şi fără educaţie se făcuseră că
construiesc democraţia populară şi mai apoi socialistă, statul în care
poporul era suveran, ţara în care oamenii muncii aveau puterea, în care
grija pentru om era totul. Ţara în care, de la activiştii de partid şi
de sindicat am învăţat să ne facem că muncim, că suntem voioşi şi
fericiţi, că, mai global vorbind, trăim.
Iliescu şi ai lui,
înrăiţi în atâtea „faceri” s-au făcut că e o revoltă populară şi apoi
că, iarăşi, construiesc democraţia. S-au adunat repede alţii şi alţii,
aglutinaţi în partide şi partiduleţe, gata să se facă şi ei. Preşedinţi
care s-au făcut că sunt preşedinţi, prim miniştri care s-au făcut că
sunt prim-miniştri, miniştri care s-au făcut că sunt miniştri,
parlamentari care s-au făcut că sunt parlamentari, oameni de afaceri
care s-au făcut că sunt oameni de afaceri. Cu toţii făcându-se că fac
ceva de bine pentru ceilalţi, nu numai pentru mica lor „republică”
personală.
Acum noi am consumat o parte din acel viitor, mai
precis 23 de ani care au devenit un trecut al lui „fă-te” ca şi cel de
dinaintea lui. Mai grav e însă că viitorul pare a nu avea nicio şansă să
scape de sub acest blestem, să abandoneze minciuna. Ba, din contră. În
anul 2012, joaca asta de-a ne facem că e ceva ce de fapt e altceva, a
atins o altă culme după cele de prin 90- 92 mânuite de marele meşter în
prefaceri, care se făcea că era”ultimul pe listă, cu voia dumneavoastră,
domnul Ion Iliescu”.
Ponta se face că guvernează, că îi conduce
pe ceilalţi miniştri cu o mână fermă şi competentă, că nu doarme de
grija „trebilor” ţării, că e vizionar, strateg şi tactician, (cum ştie
el să prioritizeze, mai rar), că e prietenos, bun şi blând şi stă de
vorbă cu toată lumea, la orice oră, în orice loc în care e prins de
microfoanele televiziunilor.
Voiculescu se face că moare de grija
evaziunii fiscale, deşi nu ne-a explicat de unde a avut brusc atâţia
bani şi este judecat pentru diverse tâlhării de drumul mare, sau de
grija justiţiei şi a armatei, pe care le-ar vedea conjugate împreună
într-o situaţie în care justiţia e făcută de Putere cu baionetele şi
gloanţele armatei, pentru veşnica glorie şi prosperitate a varanului.
Crin
se face cel mai des că se trezeşte şi pentru că nu e ca în visul lui
începe să răcnească obosit. Tot el se face că e numai bun ca păstor
(adică, preşedinte) al Românilor pentru că, nu-i aşa, e pur şi simplu
cel mai bun şi gata. După cum îi spune înţeleptul Voiculescu care se
face că e şi dom’ profesor.
Blaga şi ai lui, când se mai trezesc,
după ce s-au făcut şi ei că guvernează, se fac că-şi caută armele,
strategiile şi tacticile de opoziţie pe care li le-au ascuns glumeţii
coaliţiei „zdrobitoare” de la guvernare.
Iar poporul… tot mai mult
o gloată amestecată din tot felul de „făcători”, care se face că e
popor şi în care cei care vor să facă ceva şi chiar fac, sunt şutuiţi,
batjocoriţi şi spoliaţi de ceilalţi. Dacă au noroc nu sunt băgaţi în
seamă sau pleacă din ţară pentru a face altundeva.
„Mircea, fă-te că lucrezi! Iată esenţa.
joi, 17 ianuarie 2013
Sf. Antonie cel Mare, cel dintâi între Părinții deșertului
Sf. Antonie cel Mare (250 – 356) este cel mai cunoscut şi mai vrednic
de cinste monah al creştinismului, considerat chiar întemeietor al monahismului.
Primul dintre zecile de mii de monahi, provenind mai cu seamă din ţăranii copţi
creştini care părăsesc regiunile fertile şi populate ale Deltei, pentru a se
afunda în deşert, el a ajuns şi cel dintâi îndrumător şi dascăl al vieţii de
obşte. De prezenţa lor în acest vast teritoriu se leagă, cuprinzându-i pe
aceştia dar şi pe toţi monahii, anahoreţii sau chinoviţii care au trăit în
Orientul Apropiat între secolele IV şi VII şi expresia generală de Părinţi ai deşertului.
În realitate, Părinţii deşertului au fost doar cei care au vieţuit şi murit în
adâncul deşertului în secolele 4 şi 5 şi care printr-o paternitate specială au
ajuns să fie numiţi avva, spre deosebire de cei mulţi, numiţi fraţi. Pentru că
sărbătorirea de astăzi a Sfântului Antonie cel Mare este de fapt o sărbătoare a
moştenirii extraordinare pe care ne-au lăsat-o aceste personaje excepţionale,
în loc de a evoca numai viaţa sfântului, voi aşeza mai jos câteva extrase dintr-o minunată şi luminătoare
carte: „Viaţa cotidiană a Părinţilor deşertului în Egiptul secolului IV” a
părintelui Lucien Regnault- Ed. Deisis 1997..
Într-o zi, Antonie, şi alţii poate
înainte de el, au primit inspiraţia de a lăsa toate şi de a pleca în aventură
în deşert, parcurgând 100 sau 200 de kilometri, până ce găsesc loc potrivit în
care să fie cu putinţă viaţa lor, fără ca nimeni să nu-i mai tulbure sau
deranjeze. … Toţi au plecat definitiv în deşert pentru a vieţui şi a muri acolo
fără întoarcere: spre a vieţui numai pentru Dumnezeu, fiind ca şi morţi pentru
ei înşişi şi pentru lume, pentru oameni şi pentru locurile lor…
Acest
fapt nou s-a săvârşit fără zgomot şi în sine ar fi putut sau ar fi trebuit să
treacă şi să rămână neobservat. Aceşti câţiva indivizi ce au fugit din mijlocul
semenilor lor nu erau mari personalităţi politice nici mari demnitari. Antonie
era un ţăran înstărit dar lipsit de învăţătură, Macarie era un fost cămilar
devenit notar în satul său, Amun era căsătorit, dar trăia cu femeia lui în
înfrânare. … Odată dispăruţi în adâncul
deşertului, se părea, că nimic nu mai trebuia să-i facă să iasă la lumina
zilei. Ori, iată că se fac cunoscuţi pretutindeni, nu numai în Egipt, ci şi în
întreg bazinul mediteranean, cum scrie Sf Atanasie cel mare despre avva Antonie
cel mare, puţin după moartea eroului său în anul 356: „Cum s-ar fi auzit despre
el în Spania, în Galia, La Roma,
În Africa, câtă vreme stătea ascuns în munte, fără lucrarea lui Dumnezeu, care
face cunoscuţi pretutindeni pe oamenii Lui…
…
După ce a vieţuit zece ani într-un mormânt nu departe de satul său situat pe
malul stâng al Nilului, Sfântul Antonie traversează fluviul pentru a se retrage
într-o fortăreaţă abandonată la câţiva kilometri de actualul El-Maimun. A rămas
închis aici timp de douăzeci de ani, după care numeroşi discipoli au venit să
li se alăture. De aici pleacă urmând o inspiraţie cerească în „deşertul
interior”. Lăturându-se unei caravane de beduini, el parcurge 150 kilometri
pentru a ajunge la un munte la picioarele căruia se găsea un izvor şi câţiva
palmieri, în locul unde mai târziu a fost construită mânăstirea ce-i poartă
numele.
… După care, în singurătatea
totală în care se găsea, Antonie nu a mai avut pe nimeni la care să recurgă
pentru a fi iniţiat într-o viaţă atât de nouă. A trebuit ca Dumnezeu însuşi să
preia sarcina de a-l forma fie prin Duhul Său, fie printr-un înger. În acest
sens, Sf. Atanasie Cel Mare îl numeşte pe avva Antonie un „teodidact”. Dar din
momentul în care acest „stâlp de lumină”, cum îl numeşte avva Ilarion, s-a
înălţat în deşert, el a constitui un far spre care se îndreptau privirile
tuturor monahilor ce voiau să calce pe urmele sale…. Situaţia avei Antonie a
fost cu adevărat unică între Părinţii deşertului. Toţi ceilalţi au fost într-o
oarecare măsură ucenici înainte de a deveni învăţători.
Ne putem mira de faptul că un
cuvânt de origine semitică (avva = tată, părinte în aramaică – n.red.) a fost
ales de nişte monahi copţi pentru a-i desemna pe „bătrânii lor”. În general,
atunci când copţii introduceau un cuvânt străin în vocabularul lor, era pentru
a exprima o realitate nouă pentru care nu aveau un cuvânt propriu în limba lor.
Ori tocmai aşa ceva era, cum spuneam, paternitatea spirituală în deşert, iar
cuvântul „avva” împrumutat din Noul Testament, sublinia în acelaşi timp
caracterul personal al relaţiei dintre ucenic şi părinte, cât şi referinţa lui
esenţială la Dumnezeu Cel
în Treime.
…
„Avva” apare mai cu seamă drept bărbatul cuvântului, purtătorul de cuvânt al
lui Dumnezeu. Primii anahoreţi ai deşertului au devenit părinţi, meritându-şi
şi justificându-şi titlul de „avva”, tocmai prin aceea că au dat acest cuvânt,
un cuvânt de viaţă.
Întreaga zi – şi noapte – a
anahoretului se petrecea în muncă şi rugăciune, afară de minimul strict de timp
consacrat refacerii trupului şi somnului. … Esenţialul lucrării monahului în
deşert era nevăzut şi neauzit, împlinindu-se în intimitatea fiinţei lui, era
ceea ce Părinţii numeau lucrarea lăuntrică, sau „lucrarea tainică”, îmbrăţişând
ansamblul gândurilor, dorinţelor, voinţelor, sentimentelor, cuvintelor
lăuntrice ce ocupă mintea şi inima, altfel spus ceea ce desemnăm astăzi prin
expresia „viaţă interioară”….
Această viaţă interioară nu era o
viaţă intelectuală, efortul de reflecţie al unui gânditor sau al unui filozof,
nici măcar al unui teolog. Cu toate acestea, condiţiile privilegiate de
singurătate şi tăcere de care beneficia anahoretul favorizau mult atenţia,
reflecţia şi activitatea minţii, până într-atât încât chiar şi pe un plan pur uman,
gândirea Părinţilor deşertului s-a putut rafina şi îmbogăţi într-un mod
excepţional. … Apoftegmele lor mărturisesc o înţelepciune profundă şi o
psihologie remarcabilă. De aceea ei au avut, aşa cum susţine pe drept cuvânt
Henri Bremond, „influenţa cea mai întinsă, cea mai adâncă şi cea mai durabilă
asupra moravurilor poporului creştin, asupra civilizaţiei însăşi”.
miercuri, 9 ianuarie 2013
Pedigree-ul, lungimea de lesă a Guvernului Ponta 2 şi fundătura votului universal
O victorie istorică sau isterică?
Alegători 17200722 16380663 17218654 17699727 19001617 18464274 18300000
Victoria
USl-ului din toamna trecută a fost prezentată, de reprezentanţii acesteia şi de
trompeţii din presă şi societatea civilă asociată ei, ca fiind zdrobitoare,
uriaşă, masivă, fără precedent. Şi asta mai ales de trubadurii şi truverii PSD,
care, în frunte cu Iliescu, au „cântat cânt nou de pionier” partidului devenit
o forţă planetară. Ca atare, şi legitimitatea puterii din noul parlament şi a
guvernului Ponta sunt dincolo de orice putinţă de tăgadă. „Poporul” le-a dat în
mână destinul ţărişoarei, iar ei împovăraţi de griji, cu frunţile încreţite de
gânduri şi proiecte, cu sudoarea şiroind în mici pâraie ale devotamentului şi
responsabilităţii fără limite, au purces la treabă. Odată aruncate, aceste
bombe propagandistice au devenit „bombe mitologice” şi riscă ca aşa să rămână.
Dar oare acesta este adevărul. Să vedem şi să revedem câteva date statistice.
Anul alegerilor 1990
1992 1996
2000 2004 2008 2012
Alegători 17200722 16380663 17218654 17699727 19001617 18464274 18300000
Prezenţa 14826616 12496430 13088388
11559458 10787747 7238871 7642080
Prezenţa (%) 76,00 76,29 76,01 65,31 58,51 39,20 41,76
Votul
exprimat (%) milioane
FSN /PNL
(1990) 66,62 / 6,73 9,88 / 0,99
FDSN+FSN (1992) 38,29% 4,78
PDSR+USD
(1996) 35,34 4,63
PDSR/PNL (2000) 36,80
/ 7,19 4,25 / 0,83
UN PSD+PUR (2004)
36,90 3,98
AP PSD+PC / PNL
(2008) 33,63 / 18,65 2,43 / 1,35
USL (2012) 59,16 4,46
Am eliminat PNL-ul de la rezultatele din anii
1992, 1996 şi 2004 când era prins fie în CDR, fie în DA. La datele din 1990,
dar şi din 92 şi 96 mai trebuie adăugate pentru FSN procentele (în 1990 de
circa 8 – 10 %) unor formaţiuni, care fie s-au topit în FS, FDSN, PSD, fie s-au
desfiinţat dar al căror electorat era mai curând de stânga.
Ce observăm:
·
Scorul
anului 2012 este departe de cel al anului 1990. Aia da, victorie zdrobitoare.
·
Dar care
nu a ţinut la nesfârşit. Într-o vreme, în care opţiunile se schimbau mult mai
încet decât acum, în numai 2 ani, fostul FSN scădea la jumătate, iar CDR-ul
obţinea 20 %! Cât timp îi va lua electoratului de acum să se schimbe?
·
Începând
din 1992 PSD-ul a avut, până în 2004, în jur de 4 milioane de voturi.
·
Câştigul
din 2012 faţă de 2008 al PSD + PNL + PC(Antene) este, în măsura în care şi
PC-ul aduce un 1 – 1,5 %, şi dacă luăm în calcul şi creşterea cu 400 de mii a
prezenţei la vot, undeva între 100 şi 150 de mii de voturi. Şi asta după toată
campania furibundă a anilor 2011 şi mai ales 2012.
Câţi mai votează, cine votează?
Am avea şi aici câteva
observaţii pentru care datele pot să fie găsite în alte statistici şi analize:
·
Este
foarte posibil ca la viitoarele alegeri prezenţa la vot să aibă o scădere
similară cu cea dintre 2004 şi 2008 şi să ajungem la o prezenţă de vot în jurul
a 30 %.
·
USL a
fost votat în 2012 de 24,7 % din populaţia votantă a ţării; la o prezenţă în
jur de 30 %, se va putea ajunge la putere cu votul a doar 13 – 17 % dintre
votanţi.
·
Votanţii
aparţin tot mai mult segmentelor de pensionari, asistaţi, funcţionari şi studii
medii sau primare. „Mahalaua” şi clientela arborescentă de partid cu supuşii ei
formează o tot mai mare parte dintre
votanţi.
·
Segmentul
cel mai dinamic, cel al întreprinzătorului – fie el om de faceri mic şi
mijlociu din România, fie el românul plecat la muncă în străinătate şi care
activează acolo cu succes – este tot mai
redus.
·
Lesa (marja
de libertate) a guvernului este extrem de scurtă în a face altceva decât ceea
ce a promis clienţilor, sponsorilor şi finanţatorilor USL şi parţial maselor
care i-au votat. Antenele vor veghea.
·
Ceea ce
va adânci problemele, criza, discrepanţele tot mai mari între venituri şi va sufla
în pânzele unui partid care reprezintă chiar numai mahalaua, cum este PPDD.
Falimentul votului universal
Avem, deci, cu votul anului 2012 şi probabil
cu cel al alegerilor viitoare două probleme extrem de importante.
Prima ar fi aceea că ponderea celor care
votează pentru toţi ceilalţi a scăzut dramatic în cei 22 de ani şi probabil va
continua să scadă. Dacă i-ar reprezenta şi pe alţii, poate nu ar fi o problemă,
dar ei nu votează pe baza unui mandat dat de cei care nu vin la vot.
A doua ar fi calitatea votului lor. Peste 75
% dintre votanţii USL (acum, dar ai oricui alt câştigător în viitor) se
încadrează în acelaşi timp în cel puţin câte una dintre grupele de pensionari,
asistaţi, funcţionari şi grupele de analfabeţi, studii primare, studii medii. Această
tristă realitate face ca viitorul acestei ţări să fie decis de cei care nu
înţeleg prea multe din lumea în care trăiesc, din cei care aşteaptă pomana
statului şi a diverşilor şefi şi şefuleţi politico-administrativi, din cei care,
din cauza vârstei, nu mai văd întotdeauna dincolo de ceea ce ei au nevoie acum.
Este un electorat lipsit de cunoştinţe, lipsit de viziune, lipsit de energie, deformat
moral, pasiv, isteric-egoist.
Votul universal, care dă putere acestei părţi
a populaţiei, tot mai masiv reprezentată în populaţia totală tocmai datorită
caracteristicilor de mai sus, ne conduce astfel către dezastrul social şi
naţional.
Votul e o
datorie?
Evident, la astfel de argumente, răspunsul
activiştilor, stângişti în cuget sau de pripas, ar fi: E vina celor care nu
votează? Trebuie să se ducă la vot, să-şi exercite acest drept, să aleagă pe
cine trebuie!
Păi cum să facă asta când posibilitatea
candidaturii este îngrădită în mod grosolan (aş cuteza un cuvânt din
vocabularul propagandei comuniste, samavolnic) prin numărul de semnături
necesare unei persoane pentru a candida şi prin numărul de voturi cerut pentru
a câştiga, la concurenţă cu uriaşele maşinării politico-mafioto-mediatice ale
partidelor, prin numărul de membri ceruţi unui nou partid pentru a exista? Cum
să reuşeşti, când astăzi televiziunile, cele mai eficiente mijloace de
propagandă politică, sunt nu numai afiliate politic, ci chiar deţinute de personaje
odioase,, implicate uneori direct în politică, dintre care unele cumulează calitatea
de turnător şi de infractor, de foşti securişti şi comunişti sau de odraslele
acestora deveniţi bogaţii ţării pe drumul scurt, pe firul scurt şi pe mintea
scurtă a altora?
Te duci la vot: Ionescu e un hoţ, Popescu e
un escroc, Vasilescu e fiul lui Popescu, Tănăsescu silabiseşte în timp ce
citeşte. Ce alegi? Cum alegi? Pui o ştampilă şi gata, pe urmă nu-ţi mai pasă că
l-ai votat pe unul care te fură şi te omoară prin hoţia lui, pe un altul care
nu e decât boul supus al celuilalt?
Un timp, eu însumi, le-am spus celor sătui de
votul pentru răul cel mai mic să privească invers: votul pentru binele puţin
mai mare. Dar, în afara unor cazuri punctuale bine documentate, nu e o soluţie
pentru că aşa cum răul cel mai mic devine tot mai mare an de an şi binele puţin
mai mare devine tot mai mic.
Falimentul
capitalismului de cumetrie securisto-coministo-mafiotă
Falimentul pentru cei din afara acestei Cosa
Nostra, evident. Falimentul societăţii româneşti. Falimentul poporului român,
care e pe cale de dispariţie ca popor.
Un sistem care în cei 23 de ani de la debut a
mers tot mai prost se cheamă că nu e bun. Ce capitalist ar ţine, de exemplu, în
întreprinderile sale un sistem care să-i aducă pierderi anuale tot mai mari şi
apoi falimentul? Căci aici ne găsim astăzi: în faliment. Mahalaua, subcultura,
primitivismul, interlopul, ca fenomen de masă şi cu reprezentare vizibilă în
instituţiile statului, sunt cele care ne caracterizează. Deteriorarea noastră e
atât de amplă, ca număr, şi atât de profundă în persoană, încât ar fi nevoie de
zeci de ani, de schimbări masive de generaţii, de mâini ferme dar şi pline de
fantezie şi de inteligenţă pentru a schimba decisiv lucrurile.
Dar de unde să le iei şi cum să faci să fie
votate? E o întrebare la care voi încerca să găsesc un răspuns în viitor.
luni, 7 ianuarie 2013
Closete, lifturi, baruri separate pentru procurori şi judecători şi alte măsuri pentru o justiţie dreaptă
Domnă Ministră, Mare Pivnicereasă
Noi, un grup de asociaţii obşteşti
de largă respiraţie care activăm cu multă transpiraţie pentru binele iubitei
noastre ţărişoare, în largul forum cetăţenesc CCC:
Salutăm declaraţiile
dumneavoastră ferme privind situaţia anormală din acest CSM aservit lui Băsescu
şi imperialiştilor occidentali. Aveţi dreptate când spuneţi că „procurorii care
sunt o parte dintr-un întreg nu pot conduce întregul”. Numai întregul poate conduce întregul!
Să ştiţi că nu dumneavoastră
sunteţi „ministru în mod regretabil” ci cum aţi zis-o e jagardeaua aia de
Hăineală.
Aveţi perfectă dreptate cu jartelele
astea de procurori care terorizează cetăţenii de bună credinţă care luptă
pentru democraţie şi pentru eliberarea de sub tirania dictatorului sângeros.
Şi în general aveţi dreptate cu
toate care le spuneţi despre situaţia anormală din România care chiar dacă are
un guvern de toată cinstea şi un cel mai ilustru Parlament din toate timpurile,
e încă la mâna dictatorului prin interpuşii lui din justiţie, servicii, curtea
constituţională, ani, cu spijinul Merkel, Obama, Baroso.
De aceea pentru a veni în
ajutorul oamenilor de bine care sunteţi
vă înaintăm şi următoarele propuneri:
·
Spargerea CSM-ului în două ca să puteţi să vă
puneţi oamenii lui matale şi ai marii coaliţii a dreptăţii, cinstei şi onoarei.
·
Trimiterea procurorilor la locul care e pentru
ei, să vină cu problemele specifice la partid şi să ceară voie cui să facă
dosar, nu aşa de capul lor la toţi oamenii de bine.
·
Alungarea javrelor ordinare vândute – începeţi din
judeţe, de unde e ei propuşi, strângeţi puţin şurubul, ungeţi unde trebuie,
umblaţi la dosare că fiecare are un ce al lui după care oftează sau din cauza
căruia oftează.
·
Reabilitaţi oamenii de bună credinţă hăituiţi şi
aruncaţi prin procese şi puşcării, consultaţi-vă cu oamenii de valoare ca domnu
Voicu, Costiniu, Chiuariu, Becali, Fenechiu şi mulţi alţii pe care îi ştim şi
îi iubim.
·
Să se înfiinţeze closete, lifturi, baruri, linii
de transport etc. separate pentru procurori şi judecători; să se separe pe
etaje în aceeaşi clădire sau să fie mutaţi în clădiri separate.
·
Interzicerea prin lege a căsătoriilor mixte judecători
– procurori, sau măcar stabilirea prin lege a faptului că într-o astfel de
căsătorie şeful este întotdeauna judecătorul care este întregul din întreg şi
încă ceva în plus.
·
Stabilirea prin lege că copiii rezultaţi din
orice fel de căsătorie şi care sunt judecători, devin automat capii acelor familii
în măsura în care nici tatăl nici mama nu sunt judecători;
·
Eliminarea din justiţie a celor cu situaţie
etnică incertă (Codruţa Kovesi, Schmidt Hăineală). Avem şi noi justiţiarii
noştri români, cu nume româneşti, care nu sunt cozi de topor.
·
Trimiterea la studii sau măcar la perfecţionare
a judecătorilor şi procurorilor în marea prietenă de la Răsărit – Federaţia Rusă,
în Coreea de Nord şi în alte state în care justiţia e justiţie.
Şi să trăiască domnu Voiculescu, „naşu”
dumneavoastră, eroul şi eliberatorul acestui atât de bătut de soartă popor. Şi
pe lângă el şi domnu Antonescu că e om subţire. Şi domnu Ponta că e procuror
(nimeni nu-i perfect) cu ştaif. (Da fiţi cu ochii pe el!)
Semnează
Forumul Civic CCC compus din:
Asociaţia „Judecătorii Sunt Judecători”
Asociaţia Judecătorilor Români Verzi
Uniunea Magistraţilor Liberi de
Asociaţia „Familia Judecătorească”
Asociaţia „Cămătarii pentru
Justiţie”
Uniunea Liberilor Profesionişti
din Puşcării
sâmbătă, 5 ianuarie 2013
Federația Rusă: Un imperiu în metastază.
Un imperiu stupid. Şi trist. Adică
anost, ca mai toate imperiile. Previzibil. Arogant până la greţos, agresiv,
intolerant, rigid, înţepenit, mincinos. Duhnind a moarte. Moartea pe care o
lasă în urmă şi moartea care, ca pe toate imperiile, îl aşteaptă. Pentru că,
orice ar crede, conducătorii acestuia, orice imperiu e sortit pierii. Mai ales
un imperiu grosolan şi rudimentar ca cel care este Rusia.
Rusia practică în permanenţă
stilul agresiv ţâfnos al acuzării celuilalt; acuză dar nu se scuză. Genul ţâfnos,
pus mereu pe harţă, care nu suferă nici ideea de a fi contestat şi de aceea cum
te prinde cum te bate, chit că are sau nu motiv. Doar aşa, să ţii minte şi să
fii în continuare supus. Sistemul e construit pe un principiu exponenţial:
orice răspuns palid al incriminatului, orice sugrumată îngăimare provoacă o
adevărată canonadă. Doamne fereşte de un glonţ real rătăcit dincolo de graniţă,
adesea tras chiar de o un agent rus; tunurile, tancurile, aviaţia rad tot ceea
ce întâlnesc pe teren, în timp ce înalţii demnitari şi presa oficială rusă
spulberă orice contraargumentaţie.
Mistificare, aroganţă, bădărănie
România se bucură din partea
Moscovei de un „răsfăţ special”. Este, în viziunea acesteia, un soi de stat
demonic al regiunii: nedreaptă, dispreţuitoare, agresivă, nerecunoscătoare,
slugă a imperialismului occidental (american) ea însăşi cu ambiţii şi acţiuni
imperialiste, idioata satului, (după cum se înţelege în subtext din
declaraţiile demnitarilor ruşi, şi destul de direct din materialele
propagandistice ale trompetei oficiale a Moscovei, recte Vocea Rusiei), care
refuză visul siberian în favoarea celui american. Şi Siberia e atât de goală!
Nemulţumirea faţă de România este
permanentă, ţâfna mai intensă decât în raport cu oricare alt fost stat comunist
prieten, agresivitatea şi agresiunea verbală mai paranoice; dispreţul mai
evident. Cei care ne ceartă, în numele marelui stat rus, nu mai sunt decât rar înalţii
demnitari; acum suntem biciuiţi de slujbaşii mărunţi şi de ziariştii oficiali
care execută această sarcină cu meticulozitatea şi satisfacţia perversă a torţionarului în raport
cu deţinutul care trebuie reabilitat.
Rusia deplânge complexele,
fobiile, ostilitatea românilor şi a statului românesc în raport cu ea, refuzul
acestora de a le fi mai bine în braţele ei puternice (în care mulţi şi-au
pierdut răsuflarea). Dar sunt de asemenea şi destui români cunoscuţi, fie
plătiţi, fie goarne voluntare în aşteptarea recunoştinţei, sau pur şi simplu
persoane simple în gândire care preiau această retorică. Criticile acestora:
noi nu ştim să ne orientăm spre Rusia şi să profităm de Rusia, relaţiile
economice sunt la pământ, cele politice sub nivelul solului, nu speculăm
potenţialul mare al pieţei ruseşti, nu ştim să culegem din relaţia cu Rusia şi
alte fructe decât cele ale unei mânii nejustificate. Noi greşim, am greşit şi,
precis, vom greşi. Pentru că, ajungi să înţelegi la un moment dat (numai să nu
ajungi să o şi crezi) noi suntem greşiţi întru totul.
Conform reţetei imperial-comuniste
(adică, rezultat al ambelor surse) adevărul se găseşte depozitat întotdeauna la Kremlin, aşa că tezaurul e
o minciună, ocuparea Basarabiei e o minciună, românitatea basarabenilor e o
minciună, limba română e o minciună, execuţiile în masă a mai multor zeci de
mii de militari români e o minciună, deportarea a sute de mii de basarabeni şi
români e o minciună, istoria României e o minciună, însăşi România e o
minciună.
De fapt: România e marea
agresoare a poporului rus/sovietic, a teritoriului, limbii, istoriei, avuţiei
naţionale.
Într-un simpozion internaţional pe
tema relaţiilor dintre Rusia şi România, desfăşurat în această toamnă la Academia Română, am pus
următoarea întrebare (a cărei idee a fost preluată de Dan Dungaciu în interviul
recent din România Liberă):
Dacă Rusia chiar ne doreşte
prietenia şi colaborarea, dacă ea chiar e o mamă bună şi noi nişte berbeci
încăpăţânaţi, de ce nu a încercat latura sentimentală, de ce nu a încercat niciodată
să ne seducă, să ne cucerească fără armate, comisari, presiuni şi represiuni
economice şi politice? De ce nu a venit să ofere ceva, ci numai să ceară şi să
ia după ce ne-a mai tras şi un şut în gură şi la final ne-a înjurat?
Pentru că, mai nou, pentru
răceala dintre România şi Rusia se aruncă vina pe Băsescu şi pe guvernele ultimilor
opt ani, de ce nu a venit în timpul lui Iliescu şi Năstase (1990-1996;
2000-2004) să ne ofere nişte mărgeluţe, oglinjoare, alămuri ieftine? De ce de
exemplu, Gazpromul, braţul economic al puterii moscovite, nu ne-a oferit nişte
gaz mai ieftin? Cu care ne ambala şi ne făceau apoi scrumbii sărate pe care să
le mănânce ruşii cu votcă. De ce, după cum inspirat a completat Dungaciu ideea
mea, în loc să ne seducă a ales şi alege să ne violeze în mod repetat? Şi dacă
coana România nu stă, să o mai şi scuipe?
Poate fi la mijloc, aşa cum s-a
mai spus, atitudinea imperială (arogantă, distantă, dispreţuitoare, agresivă,
politica pumnului şi a manipulării prin propagandă dar şi prin acţiuni
subversive) a conducătorilor Rusiei, care folosesc în continuare această pistă
pentru a-i controla politic pe ruşi: dacă nu ai ce să le dai injectează-i cu
visul lui Petru cel Mare în varianta Putin. Poate fi realitatea încercării de a
reface imperiul cu toată complexitatea ei. Poate fi dezamăgirea că România a
ales Vestul.
Dar ceva nu merge, parcă nu
ajunge.
Adică, Ion vrea să o ia de
nevastă pe Maricica dar în loc să-i facă curte, să-i cumpere mărgele, parfum, flori,
să o ducă, dacă nu la teatru, măcar la film, sau la un concert gratuit în
piaţă, alege să o ia de păr, să o târască pe maidan, să o violeze după care să
o înjure că e o târfă. Dar cu care, afirmă el, tot s-ar însura dacă Maricica ar
fi ceva mai cooperantă şi ar avea acolo un orgasm-două şi i-ar declara iubire în
timpul violului. Cineva e sigur bolnav în povestea asta.
De aceea cred că pe lângă cele de
mai sus, alte trei sunt motivele acestei atitudini faţă de România (şi Moldova)
fără precedent în cadrul relaţiilor internaţionale ale Rusiei şi anume: România
e considerată o slugă obraznică scăpată temporar de sub biciul vechilului,
România reuşeşte să fie prea imprevizibilă pentru Moscova şi o enervează
cumplit, Federaţia Rusă, formula restrânsă a imperiilor anterioare, este în
descompunere, iar reacţiile, acţiunile, gândirea unui organism aflat într-o
rapidă (la nivelul istoriei) metastază nu mai au nici limpezime, nici coerenţă,
nici luciditate.
Cele trei pariuri
pierdute de Putin
Ajungem astfel la tema propusă în
titlu: metastaza unui imperiu. O perioadă în care duhul nebuniei pune mai uşor stăpânire
pe cei ce conduc. Este exact cazul nostru în care, în loc să se concentreze pe
salvarea a ceea ce există, pe aceştia îi bântuie fantomele trecutului.
Preluând ideea construcţiei
imperială a Eurasiei, pornită de cneazul Trubeţkoi în 1920, şi adusă lui de Alexandr
Dughin, Putin, în pană de soluţii
concrete pentru relansarea reală a Rusiei (după o perioadă în care vecina sa
mai înapoiată, China, a întrecut-o în mai toate privinţele) a încercat o revenire spectaculoasă la Kremlin oferindu-le
ruşilor, dintre care peste 60 % regretă fosta URSS, visul marelui imperiu care
să se întindă de la Atlantic
la Pacific şi să fie condus de „împăratul Putin”; un imperiu, deci, rusesc. Un
proiect tembel, pentru situaţia în care se află în acest moment federaţia, după
ce Putin a pierdut două dintre cele pariuri şi e pe cale să-l piardă şi pe al
treilea. Cum să construieşti ceva mult mai mare decât altceva ce ai şi pe care
nu reuşeşti să-l opreşti de la a se nărui?
Pariul 1 - Reforma
statului, războiul tehnologic
Mâna, zisă de fier, a exkgb-istului
nu a reuşit să vindece, ci doar să încetinească boala Federaţiei Ruse. A mai
luat din dureri: viaţa s-a îmbunătăţit, mai ales în zona europeană, s-a mai
făcut ceva ordine, s-au mai lansat rachete, s-a reluat producţia de armament
sofisticat. Dar totul pe baza resurselor naturale, nu a unei reinventări
sănătoase a statului. Mafia şi aparatul de stat controlează şi beneficiază
de resurse. Rusia nu a câştigat prin
competitivitate, ci prin şantajul cu acestea. Relaţia stat cetăţean nu a fost
nici ea reformulată. Democraţia de paradă cedează puţin câte puţin sub
ameninţarea nemulţumirilor formulate tot mai precis şi mai virulent.
Interzicerea întrunirilor nu ajută; ori le rezolvi, ori repui în drepturi
dictatura cu toate mecanismele ei. După feudalismul ţarist şi feudalismul
comunist, Rusia încearcă astăzi formula combinată a unui feudalism
ţaristo-comunisto-mafiot, care din păcate ia mai curând relele din ambele
formule anterioare şi le combină cu noul condiment usturător al clanurilor crimei
organizate.
În ceea ce priveşte economia,
Rusia nu a trecut mai departe de satisfacerea parţială a unor nevoi interne,
fiind, în afara domeniului militar, practic inexistentă pe piaţa internaţională
a produselor industriale. Şi mai cu seamă în domeniile cele mai dinamice şi mai
profitabile, care chiar şi în condiţiile crizei au marcat dezvoltări
importante; telecomunicaţiile şi IT-ul. O ştire ne anunţa zilele acestea că un
colectiv de circa 30 de ingineri a primit 25 milioane de euro pentru a construi
un telefon inteligent; adică smartphone-ul cu care se va face primăvară. Exact ca
în perioada comunistă. De fapt, în continuare importatoare de tehnologii,
federaţia nu a reuşit să mai revină în acest război pe care l-a pierdut de
mult.
Din cauza prezenţei masive a
mafiei în administraţie şi economie, Rusia este considerată printre ţările cu
cel mai ridicat risc pentru mediul afacerilor. Dacă la toate acestea se adaugă
şi îmbătrânirea populaţiei, numărul tot mai mare de alcoolici, bolnavi cronici,
emigraţia forţei de muncă, declinul economiei ruseşti pe termen mediu şi lung
este considerat ca inevitabil
Pariul 2 - Demografia
şi „invazia” străinilor
Datele interne şi externe vorbesc
despre o adevărată catastrofă demografică. Populaţia federaţiei scade cu circa
un milion de persoane anual, creşte rapid procentul populaţiei în vârstă şi
povara asupra sistemului de pensii şi de sănătate. Dar scăderea nu afectează pe
toată lumea: în timp ce, în ultimii 15 ani, populaţia slavă a scăzut, populaţia
musulmană a crescut cu 40% ajungând la
peste 23 de milioane. În Rusia sunt înregistraţi peste 4,6 de alcoolici, 2,9
milioane narcomani, 1 milion de persoane cu dizabilităţi mentale, 1 milion de
persoane infectate HIV, 0,9 milioane de tuberculoşi. Mortalitatea este de 14,1
comparativ cu media europeană de 10,2. Prostituţia
a ajuns a doua ocupaţie în rândul femeilor, avorturile au depăşit cifra (oficială)
de 8 milioane pe an. Rusia produce cea mai mare cantitate de heroină dintre
care circa 90 de tone se consumă în ţară.
Depopularea şi concentrarea în oraşe au ca efect dispariţia
oraşelor mai mici şi a
satelor. Dintre cele 157 895 de localităţi, 40 de mii au
rămas pustii. În ultimii zece ani au dispărut 214 oraşe şi 13 740 de sate şi
numai în 2011 federaţia a pierdut 3 000 de localităţi. Teritoriile uriaşe
rămase pustii sunt mai greu de controlat şi de apărat. De la Urali până la Pacific sunt tot mai puţini
locuitori şi mulţi dintre ei nu sunt ruşi.
În tot acest timp, alături
creşte, atât ca populaţie, dar şi economic şi militar, China. "Rusia îşi
va apăra Orientul ei Îndepărtat în faţa expansiunii statelor vecine" a
declarat în 12 august 2012 premierul Medvedev, care a înfiinţat şi un minister
pentru problemele din Orientul Îndepărtat. Dar cum să aperi un teritoriu atât
de mare şi o frontieră de mii de kilometri cu un minister. Enclavele cu
populaţie sosită din afara Rusiei, majoritar chinezească, sunt deja o
realitate. Infiltrările chinezilor în Siberia sporesc, chiar dacă se încearcă un
control sever. Oficial, relaţiile dintre tot mai mignona Rusie şi ponderalul
său vecin sunt bune, iar statul chinez nu încurajează emigrarea clandestină a
cetăţenilor săi către nord. Dar nici nu o poate opri. Şi nici nu vrea. Pentru
că ştie că dacă nu mâine, atunci poimâine, sau răspoimâine Siberia îşi poate
schimba proprietarul.
Explozie va
fi şi în Caucaz; atunci când stăpânul de azi va fi suficient de slăbit şi când
va fi lovit din mai multe părţi. Republicile cu un alt fond etnic decât rus
(peste 21), puse deocamdată înapoi în cuşcă cu spectacole de sunet şi lumină
organizate de armata rusă, nu sunt însă, cu toată deplasarea de populaţie
rusească, nişte prieteni către care să dormi cu spatele. Şi nu numai ele, dar
şi unele regiuni, ţinuturi sau raioane.
Şi să nu uităm, pe un astfel de
fundal, ambiţiile oligarhilor şi mogulilor, mai ales ale acelora din zone
bogate, care ar putea să profite de bulibăşeală pentru a-şi construi o mică
republică proprie.
Pariul 3 - Putin
contra Putin
Putin de
azi nu mai este cel de acum 15 ani când ajungea preşedinte. A reuşit cu o mână
destul de fermă să reechilibreze federaţia aruncată în haos şi mizerie la
începutul tranziţiei. A schimbat nişte oligarhi cu alţii, dar a şi impus nişte
reguli ce au adus stabilitate şi o oarecare dezvoltare. A fost mult mai activ
în exterior, reuşind să transforme petrolul, apoi gazele într-o armă de temut
şi un atu comercial şi geopolitic decisiv.
A reuşit însă prea puţin pentru o
perioadă atât de lungă. Resursele naturale au fost folosite prea puţin pentru
dezvoltare, pentru investiţii, pentru victorii în războiul tehnologiilor. Ele
s-au dus mai mult către buzunarele mafioţilor-miliardarilor clienţi ai
regimului-demnitarilor, către funcţionari, către salariile bugetarilor. Dar resursele naturale nu sunt un izvor inepuizabil, iar tehnologiile
noi le reinventează atât la nivel macro - gazele de şist, de exemplu,
energia solară etc. - cât şi la nivel micro, al locuinţei personale.
Astfel creşte şi independenţa statelor şi a indivizilor faţă de
resursele ruseşti. Mâine ele vor avea o valoarea strategică mai mică şi
de aici şi una de piaţă mai mică. Decalajul
tehnologic continuă să crească. Bani sunt dar ei ori sunt deturnaţi, ori sunt prost
folosiţi ori rămân chiar nefolosiţi.
Statul nu a fost reformat. Greu
de crezut că va mai fi.
Dar marele inamic al ţarului-prim
secretar e vârsta. Nici chiar el nu e veşnic. Nu cât i-ar trebui ca să facă
Eurasia. Recent a dat rateuri şi oricât de secret este totul la Kremlin, s-a aflat, s-a
văzut. Oricât ar poza Putin în marele sportiv şi marele temerar, sportivii înşişi
îmbătrânesc, se îmbolnăvesc şi chiar mor.
Ce va fi după el? Cine îl va
moşteni? Va mai fi o mână forte? Medvedev a încercat să pozeze într-un personaj
ferm şi vizionar, dar a fost mereu dărâmat de pe soclu de şeful său. Ce vor
face oligarhii? Ce vor face mogulii regionali? E foarte posibil ca, după o
perioadă de conducere de forţă, lucrurile să scape de sub control, să existe
lupte pentru putere, aceasta să se disipeze.
Germania a primit mandatul tacit
de a încerca să îmblânzească ursul rus, să-l eficientizeze, să-l facă prietenos
şi folositor Europei. Dar acest lucru nu se va putea face împotriva voinţei
celor care cu adevărat deţin puterea.
Roma nu a ajuns dintr-o dată un
oraş fără apărare în faţa năvălirii barbarilor. Imperiul Roman s-a restrâns şi
s-a restrâns până când a rămas doar un oraş şi ceva teritorii înconjurătoare. Fenomenul
s-a petrecut, e adevărat, pe o perioadă de timp mult mai lungă. Dar astăzi
totul este accelerat şi continuă să devină tot mai rapid. Războiul
tehnologiilor, inclusiv a celor financiare, e fără pauză, fără milă, fără
prizonieri pentru că nu mai este un război al oamenilor. Timpul Imperiului Rus
a trecut, chiar dacă locuitorii lui şi conducătorii lor nu înţeleg acest lucru.
În această conjunctură, în care
estul şi sudul îi vor fi posibili neprietenoase, Rusia de mâine va avea nevoie
de prieteni şi nu de duşmani în mai puţin sălbatica şi mai stabila Europă,
începând cu fostele state comuniste, între care şi România. Aici, nimic nu e încă
prea târziu; românii, de exemplu, sunt băieţi buni şi iertători. Le dai o bere,
te şi pupă. Dar, din păcate, probabil că Moscova va trebui să repete destinul
Romei. Din acest motiv nici nu mai sunt supărat pe ea; în faţa morţii dispar resentimentele. Îmi pare doar rău că în locul
frățietății ortodoxe profețite de Dostoievski, că în loc de Dostoievski avem deșertăciunea
şi bădărănia trufiei omenești.
sâmbătă, 29 decembrie 2012
CRĂCIUNUL ŞI PAŞTELE, CELE MAI PROFITABILE MĂRCI COMERCIALE
Crăciunul: o superproducţie cu Moş Crăciun şi Sfântul Cristian
Un fruntaş al coaliţiei de guvernare, un star al politicii, al doilea şi, poate, în curând, chiar primul, om în stat şi-a felicitat admiratorii şi prietenii de pe Facebook cu prilejul Sfântului Cristian. După o oră a şters postarea, dar săracul sfânt rămăsese deja mutat în ziua de 25 decembrie 2012. Unii vor zice că nu e vina politicianului, că nu are el timp de aşa ceva, că e cineva care scrie pentru el. Poate. Aşa cum, sunt convins, că toate mirarea autorilor plagiatelor dezvăluite e chiar reală: ei nu ştiau că sclavii care au lucrat pentru ei, leneşi şi limitaţi, nu au ştiut să facă altceva decât să copieze de ici de acolo. Această posibilitate nu rezolvă însă nimic, aşa cum nu rezolvă nici în cazul plagiatelor. Ba din contră, arată o faţă şi mai îndoielnică a personajelor cu pricina.
Dar nu despre minciună şi înşelătorie voiam să scriu. În schimb, acest exemplu al Sf. Cristian introdus de preşedintele PNL în calendarul bisericesc îmi este extrem de folositor pentru tema propusă: Ce serbăm noi de popularele sărbători ale Crăciunului şi Paştelui? Ce marchează ele şi ce au devenit în realitatea abundenţei tehnologice a vremurilor actuale? Iată, de exemplu, dl. Preşedinte al Senatului României habar nu are. Dar noi ceilalţi avem? Şi mai ales, ce este aceea o sărbătoare?
Când cerurile se deschid
Sărbătorile vechi, sărbătorile mari ale existenţei umane pe care le are (sau le-a avut) fiecare popor sunt momente de excepţie în care legile obişnuite sunt suspendate şi omul are prilejul, într-un fel neînţeles, dar nu mai puţin adevărat, de a se întâlni cu divinitatea. În paranteza magică a sărbătorii, transcendentul se coboară şi se arată oarecum în lume, făcându-i pe muritori să-i simtă prezenţa, să bănuiască fâlfâitul inefabil de aripi al marelui duh nevăzut. Sau, dimpotrivă, lumii istorice i se dă prilejul de a fi ridicată, printr-o translaţie spirituală, către împărăţia luminii extatice a transcendentului – ne spune Vasile Băncilă, poate cel mai autorizat desluşitor al sărbătorii. Raportarea la transcendent, la un plan de viaţă profund, tainic şi care depăşeşte tot ceea ce poate oferi universul simţurilor este faptul uman prin excelenţă, care îl deosebeşte pe om de restul vieţuitoarelor.
Răzbunarea negustorilor
În Noul Testament ni se povesteşte că Hristos, căci despre El este de fapt vorba în ambele cazuri, a pus într-o zi mâna pe bici – este singurul moment de mânie manifestă a Mântuitorului - şi i-a izgonit din Templu pe negustorii care transformaseră Casa Domnului într-un bazar. Negustorilor, adică celor care umblă cel mai mult cu bani (şi să nu uităm că pentru mulţi – bănci, fonduri, IFN-uri etc. - chiar banii sunt marfa cea mai de preţ) nu le-a căzut bine acest lucru. Cum nu cred că le plăcea nici varianta de om pe care ne-a propus-o Iisus: corect, cinstit, grijuliu cu aproapele, cumpătat, refuzând să devină un sclav al poftelor trupeşti de tot felul, cu privirea aţintită nu spre cele ale Pământului ci către cele ale Cerului. Şi chiar dacă Evangheliile nu ne-o spun, sunt convins că au avut un rol în derularea acţiunii Sinedriului, ca şi în capricioasa relaţie a locuitorilor Ierusalimului cu Hristos.
De atunci însă, prevăzători negustorii au lucrat zi şi noapte şi au construit o lume care să le aparţină şi din care Dumnezeu să fie nu numai exilat dar şi uitat. Le-au trebuit aproape două mii de ani, dar pot să fie mulţumiţi: au reuşit. Astăzi vorbim despre Crăciun şi despre Paşte ca despre două prilejuri minunate de a chefui zile întregi, de a avea scurte , dar intense vacanţe în care să ajungem la munte, la mare, în ţară sau la mai mică ori la mai mare depărtare de România: Chiar dacă neînregistrate, cele două sunt brandurile comerciale cele mai profitabile.
Moș Crăciun: un personaj cool
Chiar dacă (încă) unii mai ştiu că pe 25 serbăm Naşterea Domnului Iisus Hristos, puţină lume se mai gândeşte la asta, sau ştie că acest moment unic înseamnă şi naşterea – sau renaşterea - noastră întru viaţa veşnică. Că nu suntem numai nişte bacterii transformate în mamifere, că nu suntem nişte stele căzătoare pe care le consumă întunericul veşnic, că poate mai este şi altceva în afară de ceea ce vedem, auzim, pipăim, mâncă, mirosim.
Urările acestor zile sunt „Sărbători fericite!”, „La mulţi ani!”, „Crăciun fericit”. Aproape nimeni nu îţi mai doreşte ca „Naşterea Domnului să fie pentru tine …”. Din apelul la introspecţie personală şi deschidere către cel în nevoie, de compasiune şi ajutor, ne-am ales cu Moş Crăciun, un personaj care pendulează între un bătrânel uneori puțin senil, alteori având de a face cu magia şi un personaj multivalent ca vârstă, sex, profesie, meserie, familie, gusturi lumeşti. Un produs 100 % comercial. Are familie; n-are dar şi-o face; e un om obişnuit sau totuşi nu; s-a multiplică în sute de milioane de exemplare, care bat străzile, magazinele, gările, vin la petreceri, întreţin atmosfera în baruri şi restaurante şi ocupă un spaţiu însemnat la televizor. E îmbrăcat cu costumul clasic, dar apare şi în haine obişnuite, are şi adaptări de costum de la unele sofisticate până la o simplă căciuliţă. Apare în tot costumul dar şi în variante reduse, până la nivelul lui Adam Crăciun în barurile pentru doamne şi al Evei Crăciun evoluând la bară.
„Spiritul Crăciunului” şi „e ceva magic”
sunt formulările care parcă ar aminti despre o dimensiune extra-lumească. Numai că, dacă vezi cine le foloseşte, în ce context şi ce altceva mai poate spune despre dimensiunea transcendentală a acestei sărbători, înţelegi repede că sunt două expresii goale de alt conţinut decât cel al unor momente de mare desfătare a simţurilor, puse în scenă de un magician ingenios. De exemplu, "Crăciunul e magic" era numele unei emisiuni, sau tema ei scrisă pe burtieră, în care nişte aşa numite "piţipoance" încercau să fie culte şi cool totodată.
Sărbătoarea Nașterii Domnului se pierde cu repeziciune în spatele unui Crăciun cu o dimensiune lumească presărată cu ceva praf magic, care ne duc pentru o vreme într-o realitate fabricată. Darurile minunate ale magilor către Fiul nu mai sunt; au rămas doar darurile luate cu bani care se împrăştie între cei de azi.
Moş Crăciunul e nedrept şi fiţos
Dar nu între toţi: sunt destui cei pentru care nici măcar masa acestor zile nu este mai puţin sărăcăcioasă. Compasiunea şi dărnicia noastră, fie materială, fie sufletească, ar trebui să se îndrepte în primul rând către cei săraci, către cei bolnavi, către copii, către oameni singuri. Dar ea se îndreaptă, proporţional cu veniturile, preponderent către sine şi către cei din imediata apropiere, aşa că unii îşi fac sau primesc daruri de milioane de dolari, iar alţii de câţiva lei. Mai sunt şi cei care nu primesc nimic, copii care ajung oameni mari fără ca Moş Crăciun să-i fi vizitat vreodată; pentru că nu sunt dintre cei cu fiţe. Iar în ceea ce priveşte apropierea sufletească, puţini mai au timp şi prea-plin sufletesc pentru a dărui şi altora.
Colindele, coloana sonoră a superproducţiei
Colindele ar trebui să ne povestească cele ce se întâmplă, ar trebui să ne sensibilizeze şi să ne aducă adevărul sub formă de poveste, să ne ajute să trăim în timp real naşterea lui Iisus, care nu este comemorată, cum îndeobşte se crede, ci se petrece în mod real în fiecare an pentru noi, pentru ca noi să devenim părtaşi la ea prin propria renaştere.
Colindele, în schimb, au devenit un simplu suport sonor pentru o atmosferă comercială prietenoasă sau unul dintre momentele incluse în spectacolul Crăciunului. La oraşe colindătorii sunt pe cale de dispariţie, iar copii care mai bat la porţi sau sună la uşi nu prea reuşesc să termine nici singurul colind, pe care, de obicei, îl au în repertoriu. În ceea ce priveşte cunoaşterea textului, nici cei care le ascultă nu stau, în general mai bine. Sau chiar dacă îl cunosc, îl ştiu ca pe o simplă poezie.
Prizonieri ai întunericului nefiinţei
Naşterea şi Învierea Domnului dispar sub plasticul strident colorat al comerţului şi odată cu aceste pierderi, rămânem singuri, pieritori, prizonieri ai întunericului din care am venit şi în care ne întoarcem. Definitiv. Rămânem prinşi pe acest Pământ care este tot mai obosit şi mai sărac în resurse, înconjuraţi de un Univers copleşitor şi pustiu din care tot sperăm să apară – de parcă ei ar însemna altceva decât tot nişte fiinţe pieritoare – extratereştrii.
Crăciunul – tot mai mult o sărbătoare orgiastică – este şi o măsură a revenirii păgânismului în lumea de azi. Depărtându-se de Dumnezeu, omul nu face decât să se reducă la un nivel, care este altul decât cel al animalelor, şi anume un nivel căzut, alterat, mult mai jos decât al acestora. Sărbătoarea zilelor noastre, în afara mediului religios, în afara Bisericii adică, rămâne doar un exerciţiu comercial, pentru cei care o manipulează şi hedonist, pentru cei care nu mai au întrebări, nu mai au nelinişti, nu caută răspunsuri, ci au pofte şi chefuri pe care trebuie de urgenţă să şi le împlinească.
marți, 25 decembrie 2012
NAȘTEREA DOMNULUI CU BUCURIE
cu spor în cele ce întreprindeți, cu ajutor pentru cele viitoare, cu sănătate și cu pace în suflet.
Și celor care citiți și celor care scrieți, și tuturor celorlalți care nu ne știm, dar de care, ca de noi toți, are Dumnezeu grijă. Chiar dacă unii nu știm.
Și celor care citiți și celor care scrieți, și tuturor celorlalți care nu ne știm, dar de care, ca de noi toți, are Dumnezeu grijă. Chiar dacă unii nu știm.
sâmbătă, 1 decembrie 2012
Ne rugăm pentru televizor. Dar pentru neam?
Este un singur
Dumnezeu şi multe feluri de a crede în el nu sânt. Dar felul în care
trebuie să i te închini se schimbă după durerile şi grijile ce le aduce
fiecare zi. Cerem în zilele obişnuite sănătate, putere de muncă şi voie
bună, cerem binecuvântarea cerească pentru noi şi toţi ai noştri de
sângele şi din apropierea noastră. Dar în zilele cum sunt cele de
astăzi, neobişnuite, trebuie să cerem dacă nu neobişnuite lucruri, măcar
cu o stăruinţă neobişnuită, cele urmează:
Dă, Doamne, mintea Ta cerească acelora care au să ducă ţara românească în zilele greutăţilor celor mai mari! Dă, Doamne, bună înţelegere între toţi cei buni şi destoinici, iar gurile vorbitoare de rău opreşte-le de a rosti şi zădărniceşte faptele cele rele pe care cei răi le gătesc! Dă, Doamne, prieteni credincioşi ţării şi neamului, iar pe duşmani orbeşte-i şi ia-le înţelegerea!
Dă României, dă poporului român întreg tot dreptul lui, căci mai mult nu-ţi cere! Ajută-ne, Doamne, în ceasul cel greu, căci, din părinţi în fii, mult am răbdat pentru Tine! Amin !
NICOLAE IORGA
Mulţi dintre noi, poate cei mai mulţi, în mod sigur prea mulţi, suntem conduşi de egoism, lăcomie, avariţie, dispreţ, ură, indiferenţă, lipsă de responsabilitate, cruzime, minciună, dorinţă de mărire, nerăbdare, sete de putere, vedetism şi adulare încât nu cred că, în afara voii lui Dumnezeu şi a intervenţiei sale minunate, noi, românii, vom supravieţui ca neam după ce am reuşit - sub diverse alte denumiri - să străbatem mileniile. Uitarea lui Dumnezeu şi îmbrăţişarea diavolului fac ca pentru foarte mulţi - prea mulţi - viitorul să fie precum al celuilalt tâlhar, cel care, pe cruce fiind - ca noi acum – l-a refuzat pe Dumnezeu şi a ratat Viaţa. Despre el vorbim ca despre tâlharul cel mort, atunci când îl amintim, dacă îl amintim, pe când celălalt este răsfăţat şi aici şi în Împărăţia lui Dumnezeu.
Instituţiile statului, de la cel mai înalt până la cel mai de jos nivel, prin oamenii care le însufleţesc, sunt atât de corupte, de putrede, de bolnave, de dăunătoare, de criminale, încât nu cred că există posibilitatea schimbării lor. Dintre cei care, din afară, ar putea veni să-i înlocuiască pe cei dinăuntru - într-un efort de imaginaţie, în care, ca pe nişte vase, le-am goli de conţinut şi am turna altul în loc - cei mai mulţi, foarte mulţi, în mod sigur prea mulţi sunt asemenea celor dinăuntru şi poate mai răi. Iar dacă unele dau semne de însănătoşire – cum e justiţia în ultimul timp – asupra lor se reped trolii întunericului pentru a le readuce la supunere. De aceea, disoluţia morală a neamului, lipsa de unitate, indiferenţa faţă de soarta lui, dispreţuirea lui şi dezicerea de el, chiar atacarea lui din interior, vor fi tot mai mari, ajungând până la acel punct - de care nu suntem departe - de la care întoarcerea va fi, poate, imposibilă; ca într-un cancer al trupului aflat într-un stadiu, brusc, foarte accelerat.
Iar dacă sunt alţii dinafară care ne vor răul - şi sunt sigur de asta -, şi dacă sunt unii care vor să schimbe în rău lumea - şi sunt sigur de asta -, şi dacă sunt unii care vor să stăpânească lumea - şi sunt sigur de asta - aceştia pot să doarmă liniştiţi pentru că noi lucrăm pentru ei. Despărţirea de Dumnezeu, indiferenţa faţă de Dumnezeu, ura faţă de Dumnezeu şi lupta cu Dumnezeu au ajuns atât de departe încât diavolul (cel care urmăreşte distrugerea omului şi a lumii), stăpânul din umbră sau asumat al celor pomeniţi mai sus poate să stea şi el liniştit: noi facem chiar mai mult decât şi-ar imagina şi ar putea face el.
Dar oricât de fără ieșire ar părea situația nu trebuie să abdicăm de la a crede și a spera; de la a gândi binele, de la a face binele, de la a compătimi, de la ajuta, de la a asculta, a da un sfat şi, dacă e cu putinţă, o mână de ajutor, de la ne îndrepta, şi nu îndreptăţi, permanent, de la a spera şi a crede, de la a lupta pentru Bine, împotriva răului. Tabloul sumbru de mai sus trebuie să îl cunoaştem pentru a şti unde ne aflăm, dar el nu are voie nici să ne sperie, nici să ne înfricoşeze, nici măcar să ne clatine. Nu-i vorbă, am avut, avem şi vom avea fiecare micile noastre clipe de tristeţe, de confuzie, de deznădejde chiar, vom avea fiecare ispitele lui, dar ele trebuie să rămână mici, trebuie să treacă repede, trebuie să aibă la orizont cerul albastru al credinţei în victoria Binelui, în triumfului lui Dumnezeu.
Ca să reușim trebuie să nu ne mai dispreţuim, să nu ne mai urâm, să nu ne mai nedreptăţim, să nu ne mai lovim, să nu ne mai omorâm între noi. Să avem ochii sufletului şi ai minţii larg deschişi şi luminaţi pentru a înţelege, voinţa puternică pentru a rezista şi inima blândă pentru a ajuta şi iubi. Dar trebuie și să ne rugăm pentru neam. Căci cine mai face astăzi acest lucru în afara preoţilor şi a călugărilor, cine îi mai cere lui Dumnezeu, în gând sau cu glas tare, ca la liturghie, ajutorul pentru toţi românii. În momentele grele, care ne privesc pe toţi, să uităm televizoarele, mașinile, telefoanele și toate celelalte după care alergăm, și să ne rugăm, aşa cum ne-a reamintit Iorga, pentru neamul românesc. Să ne rugăm să găsească ieşirea la lumină. Să ne rugăm aşa cum făcea Nicolae Iorga, așa cum făceau moşii şi strămoşii noştri, de la care învățase și el.
Dă, Doamne, mintea Ta cerească acelora care au să ducă ţara românească în zilele greutăţilor celor mai mari! Dă, Doamne, bună înţelegere între toţi cei buni şi destoinici, iar gurile vorbitoare de rău opreşte-le de a rosti şi zădărniceşte faptele cele rele pe care cei răi le gătesc! Dă, Doamne, prieteni credincioşi ţării şi neamului, iar pe duşmani orbeşte-i şi ia-le înţelegerea!
Dă României, dă poporului român întreg tot dreptul lui, căci mai mult nu-ţi cere! Ajută-ne, Doamne, în ceasul cel greu, căci, din părinţi în fii, mult am răbdat pentru Tine! Amin !
NICOLAE IORGA
Mulţi dintre noi, poate cei mai mulţi, în mod sigur prea mulţi, suntem conduşi de egoism, lăcomie, avariţie, dispreţ, ură, indiferenţă, lipsă de responsabilitate, cruzime, minciună, dorinţă de mărire, nerăbdare, sete de putere, vedetism şi adulare încât nu cred că, în afara voii lui Dumnezeu şi a intervenţiei sale minunate, noi, românii, vom supravieţui ca neam după ce am reuşit - sub diverse alte denumiri - să străbatem mileniile. Uitarea lui Dumnezeu şi îmbrăţişarea diavolului fac ca pentru foarte mulţi - prea mulţi - viitorul să fie precum al celuilalt tâlhar, cel care, pe cruce fiind - ca noi acum – l-a refuzat pe Dumnezeu şi a ratat Viaţa. Despre el vorbim ca despre tâlharul cel mort, atunci când îl amintim, dacă îl amintim, pe când celălalt este răsfăţat şi aici şi în Împărăţia lui Dumnezeu.
Instituţiile statului, de la cel mai înalt până la cel mai de jos nivel, prin oamenii care le însufleţesc, sunt atât de corupte, de putrede, de bolnave, de dăunătoare, de criminale, încât nu cred că există posibilitatea schimbării lor. Dintre cei care, din afară, ar putea veni să-i înlocuiască pe cei dinăuntru - într-un efort de imaginaţie, în care, ca pe nişte vase, le-am goli de conţinut şi am turna altul în loc - cei mai mulţi, foarte mulţi, în mod sigur prea mulţi sunt asemenea celor dinăuntru şi poate mai răi. Iar dacă unele dau semne de însănătoşire – cum e justiţia în ultimul timp – asupra lor se reped trolii întunericului pentru a le readuce la supunere. De aceea, disoluţia morală a neamului, lipsa de unitate, indiferenţa faţă de soarta lui, dispreţuirea lui şi dezicerea de el, chiar atacarea lui din interior, vor fi tot mai mari, ajungând până la acel punct - de care nu suntem departe - de la care întoarcerea va fi, poate, imposibilă; ca într-un cancer al trupului aflat într-un stadiu, brusc, foarte accelerat.
Iar dacă sunt alţii dinafară care ne vor răul - şi sunt sigur de asta -, şi dacă sunt unii care vor să schimbe în rău lumea - şi sunt sigur de asta -, şi dacă sunt unii care vor să stăpânească lumea - şi sunt sigur de asta - aceştia pot să doarmă liniştiţi pentru că noi lucrăm pentru ei. Despărţirea de Dumnezeu, indiferenţa faţă de Dumnezeu, ura faţă de Dumnezeu şi lupta cu Dumnezeu au ajuns atât de departe încât diavolul (cel care urmăreşte distrugerea omului şi a lumii), stăpânul din umbră sau asumat al celor pomeniţi mai sus poate să stea şi el liniştit: noi facem chiar mai mult decât şi-ar imagina şi ar putea face el.
Dar oricât de fără ieșire ar părea situația nu trebuie să abdicăm de la a crede și a spera; de la a gândi binele, de la a face binele, de la a compătimi, de la ajuta, de la a asculta, a da un sfat şi, dacă e cu putinţă, o mână de ajutor, de la ne îndrepta, şi nu îndreptăţi, permanent, de la a spera şi a crede, de la a lupta pentru Bine, împotriva răului. Tabloul sumbru de mai sus trebuie să îl cunoaştem pentru a şti unde ne aflăm, dar el nu are voie nici să ne sperie, nici să ne înfricoşeze, nici măcar să ne clatine. Nu-i vorbă, am avut, avem şi vom avea fiecare micile noastre clipe de tristeţe, de confuzie, de deznădejde chiar, vom avea fiecare ispitele lui, dar ele trebuie să rămână mici, trebuie să treacă repede, trebuie să aibă la orizont cerul albastru al credinţei în victoria Binelui, în triumfului lui Dumnezeu.
Ca să reușim trebuie să nu ne mai dispreţuim, să nu ne mai urâm, să nu ne mai nedreptăţim, să nu ne mai lovim, să nu ne mai omorâm între noi. Să avem ochii sufletului şi ai minţii larg deschişi şi luminaţi pentru a înţelege, voinţa puternică pentru a rezista şi inima blândă pentru a ajuta şi iubi. Dar trebuie și să ne rugăm pentru neam. Căci cine mai face astăzi acest lucru în afara preoţilor şi a călugărilor, cine îi mai cere lui Dumnezeu, în gând sau cu glas tare, ca la liturghie, ajutorul pentru toţi românii. În momentele grele, care ne privesc pe toţi, să uităm televizoarele, mașinile, telefoanele și toate celelalte după care alergăm, și să ne rugăm, aşa cum ne-a reamintit Iorga, pentru neamul românesc. Să ne rugăm să găsească ieşirea la lumină. Să ne rugăm aşa cum făcea Nicolae Iorga, așa cum făceau moşii şi strămoşii noştri, de la care învățase și el.
vineri, 30 noiembrie 2012
Parlamentul penal - Uniţi împotriva României
Din 1990 şi până astăzi, Parlamentul României s-a schimbat
permanent – evident vorbesc de parlamentari (nu mă interesează
clădirile, dotările, funcţionarii) şi mai precis de calitatea acestora.
Era departe de a fi ideal şi la început, dar, în timp, după ceva
academicieni, profesori universitari, oameni de cultură, specialişti din
finanţe şi economie, din industria şi agricultură,au urmat tot mai mult
activiştii neica nimeni, specialiştii pe puncte, semidocţii şi
sfertodocţii, iar de un timp, oamenii de afaceri tip mafiotul incult şi
cei din administraţia locală nevoiţi să-şi caute „un adăpost de vreme
rea fiindcă vine DNA”.
Concomitent s-a trecut şi de la ademenirea parlamentarilor de către personale penale pentru a-şi aranja afacerile necurate în dauna statului, la ademenirea alegătorilor de către penali, pentru a şi le continua din parlament şi din guvern sub pălăria sănătoasă şi răcoroasă a imunităţii parlamentare. Este o transformare care se regăseşte în aproape întreg „spectrul politic”, sau, dacă vreţi, în aproape toată „clasa politică”, dar neasumată până acum de nimeni.
Veţi fi înclinaţi să ziceţi: ce ticăloşi, ce nemernici, ce bandiţi! Dar nu aţi avea dreptate. Pentru că oricum ar părea, nu uitaţi, există şi în ei un suflet, o conştiinţă, ceva din lumina pe care Dumnezeu a pus-o în fiecare din noi. Şi ca dovadă iată:
Oarecum mai cinstiţi decât ceilalţi, dar neputând totuşi să ne spună adevărul în mod direct, „ca să nu află mama şi tata lor şi să nu-i mai lasă la calculatoarele de la parlamentu”, candidaţii USL ne zâmbesc galeş, ne întind mâna, ne propun şi ne ademenesc de pe nişte afişe mai mari sau mai mici cu formule (intenţionat perimate şi autoironizatoare, ca să ne atragă atenţia asupra adevărului ascuns):
Uniţi, împotriva corupţiei!
Uniţi, împotriva nedreptăţii! -
Uniţi împotriva trădătorilor!
Uniţi împotriva sărăciei!
Uniţi, pentru România!
Marea reUnire Naţională!
Dat fiind faptul că, în acelaşi timp, marea lor majoritate este formată din:
catindaţi cu dosare de corupţie, delapidare, constituire de grup infracţional organizat, evaziune fiscală, abuz în serviciu etc.
catindaţi foşti demnitari care au construit cu sârg acest sistem nedrept
catindaţi traseişti pe la mai toate partidele,
catindaţi bogaţi, personaje cu zeci şi sute de milioane de euro făcute peste noapte,
catindaţi devalizatori şi vânzători ai bietei noastre ţări,
şi pentru că noi ştim asta şi că ei ştiu că noi ştim asta, este evident că în realitate aceste afişe nu sunt altceva decât un strigăt disperat al conştiinţei acestor oameni, conştiinţă care vrea ca noi să aflăm că de fapt se pregăteşte o Mare reUnire Naţională a celor de mai sus într-un parlament în care vor fi nevoiţi să lupte:
Uniţi, pentru corupţie!
Uniţi, împotriva justiţiei!
Uniţi, pentru trădare! – de orice fel
Uniţi, ca să vă sărăcim şi mai mult.
Uniţi Împotriva României!
Aşa că, doamnelor şi domnilor, în numele tuturor catindaţilor penali de la aceste alegeri mă ridic şi vă întreb: Înţelegeţi dumneavoastră cu adevărat drama, dar ce zic drama, TRAGEDIA pe care aceşti oameni o trăiesc?
Şi dacă da, ce aveţi de gând să faceţi?
Sau: Mai puteți face ceva?
Concomitent s-a trecut şi de la ademenirea parlamentarilor de către personale penale pentru a-şi aranja afacerile necurate în dauna statului, la ademenirea alegătorilor de către penali, pentru a şi le continua din parlament şi din guvern sub pălăria sănătoasă şi răcoroasă a imunităţii parlamentare. Este o transformare care se regăseşte în aproape întreg „spectrul politic”, sau, dacă vreţi, în aproape toată „clasa politică”, dar neasumată până acum de nimeni.
Veţi fi înclinaţi să ziceţi: ce ticăloşi, ce nemernici, ce bandiţi! Dar nu aţi avea dreptate. Pentru că oricum ar părea, nu uitaţi, există şi în ei un suflet, o conştiinţă, ceva din lumina pe care Dumnezeu a pus-o în fiecare din noi. Şi ca dovadă iată:
Oarecum mai cinstiţi decât ceilalţi, dar neputând totuşi să ne spună adevărul în mod direct, „ca să nu află mama şi tata lor şi să nu-i mai lasă la calculatoarele de la parlamentu”, candidaţii USL ne zâmbesc galeş, ne întind mâna, ne propun şi ne ademenesc de pe nişte afişe mai mari sau mai mici cu formule (intenţionat perimate şi autoironizatoare, ca să ne atragă atenţia asupra adevărului ascuns):
Uniţi, împotriva corupţiei!
Uniţi, împotriva nedreptăţii! -
Uniţi împotriva trădătorilor!
Uniţi împotriva sărăciei!
Uniţi, pentru România!
Marea reUnire Naţională!
Dat fiind faptul că, în acelaşi timp, marea lor majoritate este formată din:
catindaţi cu dosare de corupţie, delapidare, constituire de grup infracţional organizat, evaziune fiscală, abuz în serviciu etc.
catindaţi foşti demnitari care au construit cu sârg acest sistem nedrept
catindaţi traseişti pe la mai toate partidele,
catindaţi bogaţi, personaje cu zeci şi sute de milioane de euro făcute peste noapte,
catindaţi devalizatori şi vânzători ai bietei noastre ţări,
şi pentru că noi ştim asta şi că ei ştiu că noi ştim asta, este evident că în realitate aceste afişe nu sunt altceva decât un strigăt disperat al conştiinţei acestor oameni, conştiinţă care vrea ca noi să aflăm că de fapt se pregăteşte o Mare reUnire Naţională a celor de mai sus într-un parlament în care vor fi nevoiţi să lupte:
Uniţi, pentru corupţie!
Uniţi, împotriva justiţiei!
Uniţi, pentru trădare! – de orice fel
Uniţi, ca să vă sărăcim şi mai mult.
Uniţi Împotriva României!
Aşa că, doamnelor şi domnilor, în numele tuturor catindaţilor penali de la aceste alegeri mă ridic şi vă întreb: Înţelegeţi dumneavoastră cu adevărat drama, dar ce zic drama, TRAGEDIA pe care aceşti oameni o trăiesc?
Şi dacă da, ce aveţi de gând să faceţi?
Sau: Mai puteți face ceva?
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Materialişti contra materiei - omul maşină, negarea femeii şi a bărbatului, veţi fi ca Dumnezeu...
de Anthony Esolen Care este miza în controversele actuale legate de bărbat și femeie? Nimic altceva decât creația însăși. Una dintr...