Sf. Antonie cel Mare (250 – 356) este cel mai cunoscut şi mai vrednic
de cinste monah al creştinismului, considerat chiar întemeietor al monahismului.
Primul dintre zecile de mii de monahi, provenind mai cu seamă din ţăranii copţi
creştini care părăsesc regiunile fertile şi populate ale Deltei, pentru a se
afunda în deşert, el a ajuns şi cel dintâi îndrumător şi dascăl al vieţii de
obşte. De prezenţa lor în acest vast teritoriu se leagă, cuprinzându-i pe
aceştia dar şi pe toţi monahii, anahoreţii sau chinoviţii care au trăit în
Orientul Apropiat între secolele IV şi VII şi expresia generală de Părinţi ai deşertului.
În realitate, Părinţii deşertului au fost doar cei care au vieţuit şi murit în
adâncul deşertului în secolele 4 şi 5 şi care printr-o paternitate specială au
ajuns să fie numiţi avva, spre deosebire de cei mulţi, numiţi fraţi. Pentru că
sărbătorirea de astăzi a Sfântului Antonie cel Mare este de fapt o sărbătoare a
moştenirii extraordinare pe care ne-au lăsat-o aceste personaje excepţionale,
în loc de a evoca numai viaţa sfântului, voi aşeza mai jos câteva extrase dintr-o minunată şi luminătoare
carte: „Viaţa cotidiană a Părinţilor deşertului în Egiptul secolului IV” a
părintelui Lucien Regnault- Ed. Deisis 1997..
Într-o zi, Antonie, şi alţii poate
înainte de el, au primit inspiraţia de a lăsa toate şi de a pleca în aventură
în deşert, parcurgând 100 sau 200 de kilometri, până ce găsesc loc potrivit în
care să fie cu putinţă viaţa lor, fără ca nimeni să nu-i mai tulbure sau
deranjeze. … Toţi au plecat definitiv în deşert pentru a vieţui şi a muri acolo
fără întoarcere: spre a vieţui numai pentru Dumnezeu, fiind ca şi morţi pentru
ei înşişi şi pentru lume, pentru oameni şi pentru locurile lor…
Acest
fapt nou s-a săvârşit fără zgomot şi în sine ar fi putut sau ar fi trebuit să
treacă şi să rămână neobservat. Aceşti câţiva indivizi ce au fugit din mijlocul
semenilor lor nu erau mari personalităţi politice nici mari demnitari. Antonie
era un ţăran înstărit dar lipsit de învăţătură, Macarie era un fost cămilar
devenit notar în satul său, Amun era căsătorit, dar trăia cu femeia lui în
înfrânare. … Odată dispăruţi în adâncul
deşertului, se părea, că nimic nu mai trebuia să-i facă să iasă la lumina
zilei. Ori, iată că se fac cunoscuţi pretutindeni, nu numai în Egipt, ci şi în
întreg bazinul mediteranean, cum scrie Sf Atanasie cel mare despre avva Antonie
cel mare, puţin după moartea eroului său în anul 356: „Cum s-ar fi auzit despre
el în Spania, în Galia, La Roma,
În Africa, câtă vreme stătea ascuns în munte, fără lucrarea lui Dumnezeu, care
face cunoscuţi pretutindeni pe oamenii Lui…
…
După ce a vieţuit zece ani într-un mormânt nu departe de satul său situat pe
malul stâng al Nilului, Sfântul Antonie traversează fluviul pentru a se retrage
într-o fortăreaţă abandonată la câţiva kilometri de actualul El-Maimun. A rămas
închis aici timp de douăzeci de ani, după care numeroşi discipoli au venit să
li se alăture. De aici pleacă urmând o inspiraţie cerească în „deşertul
interior”. Lăturându-se unei caravane de beduini, el parcurge 150 kilometri
pentru a ajunge la un munte la picioarele căruia se găsea un izvor şi câţiva
palmieri, în locul unde mai târziu a fost construită mânăstirea ce-i poartă
numele.
… După care, în singurătatea
totală în care se găsea, Antonie nu a mai avut pe nimeni la care să recurgă
pentru a fi iniţiat într-o viaţă atât de nouă. A trebuit ca Dumnezeu însuşi să
preia sarcina de a-l forma fie prin Duhul Său, fie printr-un înger. În acest
sens, Sf. Atanasie Cel Mare îl numeşte pe avva Antonie un „teodidact”. Dar din
momentul în care acest „stâlp de lumină”, cum îl numeşte avva Ilarion, s-a
înălţat în deşert, el a constitui un far spre care se îndreptau privirile
tuturor monahilor ce voiau să calce pe urmele sale…. Situaţia avei Antonie a
fost cu adevărat unică între Părinţii deşertului. Toţi ceilalţi au fost într-o
oarecare măsură ucenici înainte de a deveni învăţători.
Ne putem mira de faptul că un
cuvânt de origine semitică (avva = tată, părinte în aramaică – n.red.) a fost
ales de nişte monahi copţi pentru a-i desemna pe „bătrânii lor”. În general,
atunci când copţii introduceau un cuvânt străin în vocabularul lor, era pentru
a exprima o realitate nouă pentru care nu aveau un cuvânt propriu în limba lor.
Ori tocmai aşa ceva era, cum spuneam, paternitatea spirituală în deşert, iar
cuvântul „avva” împrumutat din Noul Testament, sublinia în acelaşi timp
caracterul personal al relaţiei dintre ucenic şi părinte, cât şi referinţa lui
esenţială la Dumnezeu Cel
în Treime.
…
„Avva” apare mai cu seamă drept bărbatul cuvântului, purtătorul de cuvânt al
lui Dumnezeu. Primii anahoreţi ai deşertului au devenit părinţi, meritându-şi
şi justificându-şi titlul de „avva”, tocmai prin aceea că au dat acest cuvânt,
un cuvânt de viaţă.
Întreaga zi – şi noapte – a
anahoretului se petrecea în muncă şi rugăciune, afară de minimul strict de timp
consacrat refacerii trupului şi somnului. … Esenţialul lucrării monahului în
deşert era nevăzut şi neauzit, împlinindu-se în intimitatea fiinţei lui, era
ceea ce Părinţii numeau lucrarea lăuntrică, sau „lucrarea tainică”, îmbrăţişând
ansamblul gândurilor, dorinţelor, voinţelor, sentimentelor, cuvintelor
lăuntrice ce ocupă mintea şi inima, altfel spus ceea ce desemnăm astăzi prin
expresia „viaţă interioară”….
Această viaţă interioară nu era o
viaţă intelectuală, efortul de reflecţie al unui gânditor sau al unui filozof,
nici măcar al unui teolog. Cu toate acestea, condiţiile privilegiate de
singurătate şi tăcere de care beneficia anahoretul favorizau mult atenţia,
reflecţia şi activitatea minţii, până într-atât încât chiar şi pe un plan pur uman,
gândirea Părinţilor deşertului s-a putut rafina şi îmbogăţi într-un mod
excepţional. … Apoftegmele lor mărturisesc o înţelepciune profundă şi o
psihologie remarcabilă. De aceea ei au avut, aşa cum susţine pe drept cuvânt
Henri Bremond, „influenţa cea mai întinsă, cea mai adâncă şi cea mai durabilă
asupra moravurilor poporului creştin, asupra civilizaţiei însăşi”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu