Lumea în care trăim este
într-o schimbare accelerată – de altfel, în spiritul timpurilor tot mai grăbite
din cauza exploziei tehnologice. În toate regiunile Terrei au loc, chiar sub
aparenţe de linişte, mişcări care se pot dovedi asemănătoare unor deplasări de
plăci tectonice. Evident, spaţiul cccidental şi din el spaţiul european intră
din plin în această multiplă şi masivă reconfigurare.
Ca orice prădător politic,
Rusia a urmărit în permanenţă mărirea spaţiului aflat sub influenţa sa. Dacă
până în 1918, această politică s-a concretizat cu precădere în cucerirea de noi
teritorii, după 1918, într-o lume schimbată şi ea, Rusia a combinat cucerirea,
sau aservirea prin forţă a unor state sau regiuni ale acestora, cu finanţarea stângismului
radical internaţional la nivel de regimuri comunistoide, de fronturi de eliberare,
terorism, sindicalism, mai nou, civism marxist şi secesionism (Scoţia,
Catalonia, Transilvania, Nordul Italiei etc).
In articolul „Cum
poate cuceri Rusia Europa fără armate” arătam că acest lucru poate fi făcut
cu avantaje şi ajutoare economice; cu pomparea de energie şi materii prime; cu
cumpărarea parţială (sectoarele cheie) sau majoritară a economiilor lor; prin
destabilizare politică şi agresiune economică; cu partidele socialiste
(comunistoido-fascistoido-mafiote) şi cu partidele etnice acţionând ca nişte
coloane a cincea în interiorul acestor state; cu mafia rusă controlând
mafiile locale; prin, în final şi ca un corolar al tuturor celor de mai
sus, chiar voinţa populară liber exprimată în cadrul unor alegeri şi referendumuri
desfăşurate democratic şi, deci, imposibil de contestat. Evident că, de la caz la caz, acestea vor fi
combinate.
Tot atunci aminteam
că Rusia are în vedere să-şi
consolideze zona de influenţă/de control pe un aliniament sufocant pentru
Europa de Vest: statele baltice, Bielorusia, Ucraina, o parte (în
înţelegere cu Germania!!!) sau întreaga Polonie, Slovacia, Ungaria, România,
Bulgaria, Serbia, Macedonia, Grecia, Albania, că o primă breşă în
sistemul de parteneriat militar şi economic european îl constituie Ungaria şi
că posibilitatea reorientării statelor din prima linie (cu excepţia Poloniei
şi, mai oscilant, a României) devine o posibilitate apropiată de certitudine
dat fiind faptul că: Grecia a cochetat mai mereu cu comunismul, Bulgaria e atât
slavă cât şi socialist-mafiotă, Serbia mutilată deja de Vest este slavă şi ea,
iar statele baltice, au puternice minorităţi ruseşti pe teritoriul lor şi sunt înconjurate de Rusia şi Bielorusia, După
acestea pot urma celelalte din lista de mai sus. Urmarea va fi dominarea
totală, militară, teritorială, şi economică a Europei, subordonarea ei,
desfiinţarea UE şi înlocuirea cu (sau înglobarea în) Imperiul Eurasiei. Ceea ce, la cum merg
lucrurile, e ca şi făcut (Nu ar fi mare mirare să auzim într-o zi că era deja
convenit.) (Un alt catalizator al acestei reformulări a Europei ar putea fi Islamul,
care a devenit un pericol extrem de concret atât pentru Rusia cât şi pentru
Europa de Vest.)
Astăzi, Grecia
În tabloul schiţat mai sus, schimbarea către o stângă
de inspiraţie marxistă a Greciei (de fapt prima preluare a puterii de către o
stângă radicală într-o ţară NATO) poate deveni un moment semnificativ (şi o
victorie târzie în războiul civil din 1949). Mai ales că, la celălalt capăt al
continentului, spaniolii (vezi mişcarea Podemos), care au trecut şi ei printr-un
război civil distrugător provocat de comunişti, par a fi tot mai atraşi de o
stângă revoluţionară (după ce oricum Spania a adoptat cu mare veselie ultimele
expresii civico-politice ale marxismului cultural), care are mari şanse de a
câştiga alegerile din acest an. În
cazul Greciei, din variantele de acţiune a Rusiei de mai sus avem, la vedere,
formula alegerilor libere; nu ştim însă ce alte lucruri se pot ascunde în
spate. De exemplu, cine, cum şi cu cât a finanţat real Syriza?
Într-un text viitor vom discuta şi despre
îndreptăţirea revoltei populaţiei multora dintre statele europene faţă de
politica UE, Băncii Mondiale, FMI. Astăzi numai despre cât de real este fundamentul
marxist-leninist al noii conduceri politice din Grecia şi despre cât de reală
ar fi bănuiala transformării Greciei într-o gubernie rusească a UE.
Filiaţia marxistă a Syrizei
În primul rând, trebuie să vedem cine sunt cei care formează partidul
Syriza pentru a şti ce este el. Pornită din 2001 ca o coaliţie de grupări de
stânga şi radicale de stânga (marxiste, maoiste, troţkiste, eurosceptice,
ecologiste etc.), dar şi cu personaje politice de pe aceeaşi arie se transformă
în partid şi participă pentru prima data la alegerei în 2004. De atunci şi până
acum se produc diverse transformări, despărţiri şi afilieri, dar important este
faptul că, de la bază şi pînă la vârf, Syriza este un partid anti-sistem cu
poziţionare de stânga radical.
În acest moment, conducerea Syriza şi guvernul grec sunt formate în mare
parte din personaje cu afiliere comunistă clară. Alexis Tsipras (40 de ani) şi-a
început cariera politică ca activist în organizaţia de tineret a partidului comunist.
Este un admirator al lui Che Guevara, Fidel Castro, Hugo Chavez.
Ministrul afacerilor externe, Nikos
Kotzias a fost membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Grec (KKE),
ministrul economiei şi infrastructurii, Giogios Stathakis, ministrul energiei
Panaghiotis Lafazanis şi ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Panos
Skourletis au fost de asemenea comunişti de seamă. Viceprim-ministrul Yiannis
Dragasakis a fost de asemenea membru al comitetului central al KKE. Ministrul
de finanţe, Yanis Varoufakis se descrie ca un marxist libertarian. Bătrânul urs
comunist Kotzias, menţionat mai sus, professor de ştiinţe politice şi vocea publică
principală a guvernului în ceea ce priveşte legăturile mai strânse cu Rusia, a
fost un permanent susţinător al liderilor sovietici duri de la Kremlin. Printre
altele, a fost şi unul dintre cei care au înălţat în slavă public, din afara
lagărului comunist, reprimarea de către guvernul polonez a mişcării Solidaritatea
în anii ’80. Este un prieten al ideologului Alexander Dughin, promotorul
euroasianismului.
Detalii de program: politică externă
Prin noul său guvern, Grecia se declară prietenă a Rusiei. În acelaşi
timp se distanţează de NATO şi de actuala politică externă (câtă este!) a UE,
mai ales în ceea ce priveşte Rusia, SUA, Israelul. În programul partidului
punctele de la 37 la 40 se referă (în
ordine) la retragerea trupelor din Afganistan şi Balkani, încetarea cooperării
militare cu Israelul, sprijinul pentru crearea statului Palestinia, negocierea
unui acord stabil cu Turcia, închiderea tuturor bazelor militare (NATO) din
Grecia şi ieşirea din NATO. În acelaşi timp, guvernul s-a declarat împotriva
unor noi sancţiuni faţă de Rusia şi pentru o schimbare majoră a politicii
externe a UE în sensul unei apropieri sporite faţă de aceasta. Un capitol cu
serioase posibilităţi de schimbare este 27 care prevede supunerea tuturor
acordurilor şi tratatelor cu Europa sau cu alţe părţi unor referendumuri
populare, prevedere care poate fi punctul de plecare al unor schimbări majore
în ceea ce priveşte alianţele şi aliaţii Greciei în viitor.
Politică internă
Ambiţii mari şi greu realizabile: auditul datoriei publice, renegocierea
dobânzii şi suspendarea plăţii datoriei până la revigorarea economiei, naţionalizări
de bănci şi sectoare industriale strategice, reangajări masive în sectorul de
stat, gratuităţi pentru sistemul de sănătate, eliminarea sectorului privat din
sănătate, creşterea alocaţiilor pentru şomeri, creşterea salariului minim,
întărirea asistenţei sociale pe toate palierele, realocarea clădirilor
băncilor, clădirilor guvernamentale şi ale bisericilor pentru oamenii fără
locuinţe, combaterea secretului bancar şi a ieşirilor de capital, creşterea
taxelor şi impozitelor pentru marile companii, creşterea la 75 % a impozitului
pe venit pentru venituri de peste 500.000 euro, impozite speciale pe
tranzacţiile financiare şi pe bunurile de lux, cantine în şcoli pentru copii,
subvenţionarea cu până la 30 % a creditelor ipotecare, reintroducerea
contractelor colective de muncă, demilitarizarea Gărzii de Coastă şi a trupelor
special anti-insurecţionale, interdicţia purtării de măşti şi arme de foc de către
poliţie, tăierea drastică a cheltuielilor militare, abolirea privilegiilor
bisericii şi industriei construcţiilor de nave, dezincriminarea consumului de
droguri etc. Un amalgam de promisiuni sociale luminoase fără o bază economică
în afara naţionalizărilor, care, să zicem, ar asigura oarece venituri pentru
cele dintâi. Mai mult, dacă taxările, restricţiile, limitările anunţate sunt
puse în practică, poate fi prevăzută o hemoragie de capital şi de companii
înspre exteriorul ţării. Un program asemănător cu cel al regimului Chavez şi al
altor regimuri socialiste sau comunistoide falimentare din trecut şi din
prezent – aşa cum este la ora actuală şi
cel din Venezuela.
În acelaşi timp, un teren extrem de favorabil pentru implicarea financiară
şi strategică a unor “prieteni” noi. Iar o poziţie strategică ca a Greciei, sau
a Spaniei, atât în cadrul UE, cât şi pur şi simplu geographic, la un capăt şi celălalt al Mării Mediterane, şi la
gurile Mării Negre, chiar şi în vremuri de criză, chiar şi cu sancţiuni în
spate, merită toţi banii, care, în mod sigur pot fi recuperaţi într-un viitor
nu prea îndepărtat.
Noii guvernanţi au dat asigurări că vor binele atât al Greciei cât şi al
UE. Au cerut initial tăierea a 200 miliarde
euro din datoria externă (circa 80 %) apoi au revenit cu alte propuneri,
dar nimic nu e clar, iar sigur nici atât. Au făcut diverse nuanţări (faţă de
program şi de declaraţiile anterioare alegerilor), care să calmeze pieţele şi
aliaţii. Cert este însă că, ca în cazul tuturor guvernelor de stânga şi mai
ales de stângă marxistă afirmată, încrederea în ceea ce ele spun nu trebuie să
depăşească procente egale cu degetele unei mâini. Este o practică îndelungă şi
binecunoscută a limbajului dublu, a una spunem şi alta facem, a tragerii de
timp pentru distrugerea în linişte a ultimelor repere şi bariere morale şi pentru
aşezarea noilor fundamente (o desăvârşire a acestor practici pe care, în
diverse stadii, le întâlnim de fapt acum şi Occidentul tot mai socialistizat).
Sunt departe de a agrea capitalismul scăpat din frâul eticii şi libertinajul
Occidentului actual, în care valorile morale, necesare pentru apărarea
existenţei umane, au fost înlocuite cu opusul lor pe un drum care duce,
inexorabil, către autodistrugere. Dar atât din cunoaşterea directă a
funcţionării unui regim marxist (am trăit într-unul peste 30 de ani), cât şi din cea indirectă
oferită de mulţimea de tentative “luminoase” eşuate în crimă, mizerie şi
sărăcie (vezi şi Venezuela, un ultim exemplu) nu dau mari şanse unei rezolvări
a situaţiei Greciei de un astfel de guvern, pe un astfel de program. Mai iau în
calcul şi interesele personale, corupţia, structurile mafiote care însoţesc şi
acest gen de regimuri, ca pe oricare altele. Ca să nu mai vorbim de interesele “prietenilor”.
Dacă
Ungaria a fost primul admirator declarat al Rusiei în UE, Grecia are toate
şansele (interne şi internaţionale) să devină prima gubernie rusească în UE.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu