În
prezent, alimentarea Europei cu gaze ruseşti (circa 30 % din consum acesteia) se
face prin conductele cu o capacitate de circa 120 miliarde metri cubi (mldmc), dar
pe care mai trec doar circa 50 mldmc, care tranzitează Ucraina şi alte state est
şi central europene şi prin North Stream 1, pus în funcţiune în 2011 şi 2013 şi
ajuns după 2016, când i-au fost ridicate interdicţiile de a funcţiona cu numai
50 % din capacitate, la circa 93 % din capacitatea de 55 mldmc.
Celor
două li se adaugă anul acesta North Stream 2, un proiect cel puţin la fel de
discutat şi contestat ca şi fratele său NS1 (comparat în 2006, de ministrul de
externe al Poloniei, Radoslav Sidorski cu pactul Molotov-Ribbentrop), perceput
de mulţi ca o cale de divizare a Europei şi mijloc de şantaj din partea Rusiei.
Unii comentatori au mers chiar până la prezicerea că NS2 va ridica o nouă
cortină de fier între statele din vestul şi din estul Europei. O altă obiecţie
a fost cea legată de soarta Ucrainei după intrarea în funcţiune a acestor noi conducte.
În cele ce urmează mă voi referi la fiecare.
NS2
are 1200 km prin Marea Baltică, costă circa 9,5 miliarde euro, este construit
de Gazprom şi este co-finanţat de un consorţiu de 5 mari companii europene: Uniper
şi Wintershall (Germania), OMV (Austria), Royal Dutch Shell (anglo-olandeză) şi
Engie (Franţa). NS2 este integral proprietatea Gazprom, prin compania North Stream
2 AG, care suportă 50 % din costuri, în timp ce cei cinci suportă câte 10 %.
Proiectul
a fost contestat de state est şi central europene: Ucraina, Polonia, Slovacia,
Ungaria, Cehia, România, Lituania, Letonia şi Estonia, de UE şi de Statele
Unite. Pe parcurs şi-au exprimat opoziţia sau îndoieli Suedia, Finlanda, Danemarca.
În acest moment, o mare parte dintre cei
de mai sus s-au repliat pe alte poziţii.
România
a fost una dintre cele 8 state semnatare în 2016 ale unei scrisori de opoziţie la
NS2, adresată preşedintelui Comisiei Europene. În 2018 a anunţat intenţia de a
bloca proiectul şi, odată preluat dosarul gazoductului de la preşedinţia
austriacă (care evident nu a avut niciun interes în a-l bloca), preşedinţia
românească a Consiliului UE a propus în ianuarie, ca noţiunea de „interconector”
de gaze naturale să se aplice şi conductelor ce leagă reţelele de transport de
gaze naturale din interiorul UE, de un furnizor din afara UE, o modificare ce
ar bloca pentru o perioadă nedeterminată proiectul, chiar cu posibilitatea de
blocare definivă, funcţie de alţi factori conjucturali.
Germania,
Austria şi Olanda s-au opus, Franţa s-a trezit brusc că are ezitări, chiar
probleme de conştiinţă europeană, folosind prilejul pentru a obţine alte avantaje,
dar a căzut repede la pace cu Germania, Merkel i-a sunat pe Iohannis şi Dăncilă
şi România s-a trezit vorbind singură. Dar asupra României în contextul acestui
proiect voi reveni la finalul acestei analize.
Este NS2 necesar economic, sau doar
pentru ambiţii politice?
Discuţiile
pe acest segment sunt destul de complicate şi, adesea foarte tehnice. S-a
susţinut că NS2 nu e necesar în condiţiile în care consumul de gaze a scăzut
între 2010 şi 2015, şi în perspectiva diminuării masive spre 2040 şi că el
este, de fapt, o pârghie pentru mai multă putere în Europa a Rusiei şi
Germaniei, fie separate, fie prin refacerea vechii axe geopolitice a lui
Bismarck, Berlin-Moscova, mai
avantajoasă pentru Germania decât NATO. În felul acesta, SUA, ultimul ocupant
al Germaniei de după război, ar fi scoase nu numai din acest stat, ci chiar din
Europa.
Concret,
căderea de preţ dintre 2010 şi 2015 se datorează crizei financiare şi întoarcerii
către cărbune. Dar, acordul pe mediu de la Paris din 2015 înseamnă un viitor
sumbru pentru cărbune. Unele state europene au în vedere stoparea folosirii
cărbunelui, altele reducerea la un nivel nesemnificativ.
În
timp ce previziunile vorbesc de o creştere a necesarului de gaze al Europei de până
la 610 mldmc în perspectiva anului 2040, producţia europeană scade. Din 2005
Marea Britanie consumă mai mult gaz decât produce, iar în 2020 se preconizează
un import de 70-75 % din necesar. Franţa trebuie să-şi dezafecteze centrale
nucleare şi să înlocuiască 50 % din producţia acestora până în 2025. Germania,
care stă cel mai mult pe cărbune (37 %), va urma acelaşi curs şi trebuie să-şi
închidă singura centrală nucleară până în 2023. Olanda a avut vârful de
producţie de gaze în 2007-2008 şi va deveni importator net în circa 15 ani.
Norvegia, a cărei producţie scade de asemenea, a afirmat că noul gazoduct va
diversifica importurile europene de gaze şi va spori securitatea energetică a
Europei.
Un
alt contra-argument mult vehiculat, cel al dependenţei de o singură sursă şi
deci al nevoii de diversificare, se dovedeşte nesuţinut de date la o simplă
analiză. În acest moment, Europa are unul dintre cele mai diversificate sisteme
de producere a energiei luând în calcul, pe lângă carbune, combustibil nuclear,
gaze şi petrol, energia regenerabilă şi gazele lichefiate (LNG). S-a construit
deja o reţea importantă de terminale LNG în 12 state europene, care poate asigura
regazificarea a circa 250 mldmc de gaze, adică peste 40 % din nevoile Europei,
dar care este folosită la doar 25 % din capacitate. Chiar Germania are în proiect
un terminal de până la 5-8 mldmc. Problema LNG-ului, asupra căruia voi reveni
în discuţia despre interesele SUA, este preţul lui mai ridicat cu peste 20 %,
în condiţiile unei slabe creşteri economice a continentului, şi infrastructura
de transport insuficientă de la terminalele de descărcare.
Cine profită
În
general, toate analizele dau ca principali profitori ai acestui proiect Rusia
şi Germania. Sunt destule abordări, la nivel european, care văd un beneficiu pentru
Europa de Vest în totalitate.
Pentru
Rusia a vinde mai multe hidrocarburi
înseamnă dezvoltare economică, cu tot restul de consecinţe interne, şi o poziţie
mai bună în lume. Din 1998, economia Rusiei, dependentă încă de acestea, aproape
s-a triplat cu ajutorul celor circa 4
trilioane de dolari aduşi de exportul de hidrocarburi. O economie mai puternică
sprijină şi ambiţiile geopolitice legate de o viziune multipolară a lumii. Energia
este şi interfaţa principală a relaţiilor internaţional ale Rusiei. Petrolul şi
gazele reprezintă 60 % din exporturi şi ele sunt formula de plată a multor importuri.
Investiţiile ruseşti din multe state europene sunt susţinute tot de acest sector.
Un
alt avantaj extrem de important este cel al ocolirii Ucrainei prin reducerea
progresivă a volumului pompat prin conductele clasice şi deci a lipsirii
acesteia de taxele de tranzitare care încă reprezintă circa 3 % din produsul
intern brut.
Germania,
la rândul ei devine principalul hub de gaze al Europei şi deci principalul
distribuitor de gaze cu toate avantajele cumpărării la un preţ mic şi
revânzării la un altul. Evident că, dincolo de declaraţiile oficialilor nemţi
că NS2 este doar un proiect comercial, şi Germania are în vedere dimensiunea sa
politică, poziţia dominantă întărită a acesteia în Europa.
Europa de Vest are
la îndemână o sursă ieftină de energie cu care îşi poate păstra şi spori
competitivitatea pe piaţa mondială, lucru imposibil în cazul LNG-ului.
Evident,
beneficiare directe sunt cele cinci mari companii partenere cu Gazprom. Un alt
segment, care are de câştigat, este format din cele peste 670 de firme din 25
de state europene implicate în construirea gazoductului.
Va urma.