sâmbătă, 19 martie 2011

Poetul Vosganian la congresul femeilor liberale

        ''O femeie poate conduce mai bine decat un barbat. Experienta ultimilor 20 de ani a aratat ca femeile sunt mai putin vulnerabile la vicii de tot felul, incepand cu viciile de comportament si de limbaj si terminand cu viciile de caracter. (...) Daca PNL ar fi condus de o femeie, barbatii nu ar mai intarzia la sedinte. In al doilea rand, am lasa deoparte limbajul anecdotic si capricios, iar membrii PNL ar avea foarte multa incredere in presedintele PNL. Fireste, a discuta in aceasta clipa despre astfel de lucruri nu inseamna a da lovituri de stat in PNL, ci inseamna sa visam frumos'' relatează Agerpress, preia şi duce mai departe HotNews, de la congresul femeilor liberale. Este un fragment din discursul (încă) vicepreşedintelui PNL, Varujan Vosganian.
  
       Vosganian vorbește frumos. Întotdeauna a vorbit, mai ales în fața mulțimilor, frumos. Probabil că în fața unei mulțimi de femei, după cum îl cunosc, a vorbit și mai frumos. 
       Vosganian e un poet vorbitor, mai bun decât poetul scriitor care a încercat să fie. Varujan vorbește frumos însă, de multe ori, se repetă. 
       El se repetă în vorbire pentru că îi plac meșteșugitele vorbe pe care le naște limba sa - uneori involuntar - şi atunci le reia. Sau, pur şi simplu, în pană de inspiraţie, nu găseşte altele noi.
      Vosganian se repetă în vorbe, unde făureşte o lume divers colorată, dar nu reuşeşte să se repete în fapte. De ce?
       Pentru că, în politică, Varujan nu are lucruri frumoase de care să îşi aducă aminte şi pe care să le repete; dincolo de întâlnirile cu oamenii din aceeaşi organizaţie politică, singurul loc unde se repetă şi în fapte ( faptele fiind vorbele lui), şi unde este aplaudat, el nu are nimic de care să îşi amintească. 

       Lumea faptelor politice ale lui Vosganian e una tristă, cenuşie, posacă. În ea nu s-a întâmplat nimic din cele puse de el în versurile înflăcărate ale începutului de drum. Ce să ţii minte, ce să repeţi?
       

      Da, Vosganian e un poet; singurul poet din politică, cu cele mai frumoase, mai colorate şi mai pline de metaforă discursuri.
      Dar un poet pragmatic.

vineri, 18 martie 2011

Omul contra maşinii

Sau cum argumentează un Ludit(1) al zilelor noastre că ne omoară computerul sufletul

(Reiau această traducere a eseului lui William S. Lind , pe care am postat-o cu un an în urmă, într-o vreme când aveam doi-trei cititori, pentru semnificaţiile sale profunde şi legătura cu momentele pe care le trăim.)

      Russell Kirk, poate singurul conservator autentic din mişcarea conservatoare americană de după război, a interzis introducerea aparatelor de televiziune în casa strămoşească, Piety Hill. Într-o zi, pe când lipsea, soţia şi fiicele lui au introdus unul pe furiş. Dr. Kirk l-a descoperit şi în curând şi ele l-au descoperit pe el, sus în turn, cu televizorul în mână, aruncându-l de pe acoperiş.
          Televiziunea, ca toate realităţile virtuale, vine de la diavol. (Autorul acestui articol, care a fost gazdă pentru câteva emisiuni de televiziune, ştie cât de dificil este să foloseşti media pentru lucruri folositoare, când, de fapt, televiziunea este făcută să fie rea.) Generaţiile timpurii de conservatori au ştiut instinctiv că maşinile pot fi diavoleşti şi au privit tehnologiile inovative cu neîncredere.
          Este probabil o măsură a cât de mult şi-a pierdut conservatorismul direcţia, faptul că cei mai mulţi conservatori primesc astăzi cu braţele deschise orice nouă tehnologie care apare. Sunt îndrăgostiţi de telefoanele mobile, care distrug şi puţinul spaţiu public rămas. Se entuziasmează în faţa ingineriei genetice, care va crea arme ce vor readuce ciuma. Cei mai mulţi, sunt utilizatori convinşi ai computerelor şi ai tuturor urmaşilor lor, chiar dacă, peste tot în jurul nostru, semenii noştri, supuşi ai Cerului, le folosesc pentru a crea realităţi virtuale în care pot trăi aproape tot timpul. (Din fericire, încă mai trebuie să mănânce.)
          Principiul creştin fundamental, principiu fundamental şi al civilizaţiei apusene, este acela că există numai o singură realitate. Dacă ar putea fi mai multe realităţi, atunci am rămâne atât fără Ierusalim cât şi fără Atena. Dacă pot exista mai multe realităţi, atunci pot exista mai mulţi dumnezei. Astfel cade Ierusalimul şi monoteismul. Dacă pot exista mai multe realităţi, ceea ce este logic într-una nu înseamnă nimic în alta, în care chiar logica s-ar putea să nu mai fie valabilă; astfel pierdem Atena şi raţiunea. Totul devine relativ atunci când realităţile se multiplică.
          Diavolul a urât întotdeauna realitatea, pentru că în lumea reală Dumnezeu este împărat. Problema lui Sarsailă, dintotdeauna, a fost aceea că filozofia s-a dovedit o armă prea slabă împotriva realităţii. Chiar şi cea mai sofisticată invenţie a diavolului, ideologia, a căzut victimă sigură a realităţii, adesea nerezistând mai mult decât câteva generaţii. Împăratul neantului a înţeles că are nevoie de o armă mai puternică şi mai rezistentă decât cea pe care i-o furniza filosofia. El avea nevoie de imagini convingătoare care să mistifice adevărul: realităţile virtuale.
           Realităţile virtuale nu au fost inventate astăzi. Domus Aurea al lui Nero a fost una; viaţa Mariei Antoanette ca ciobăniţă, alta. Statele majore militare au fost adesea generatoare perfecte de realitate virtuală. (Acum, le producem pe ale noastre cu ajutorul computerelor, înrăutăţind şi mai mult situaţia.) Dar acestea, aveau nevoie de controlul puterii şi de resurse importante pentru a fi create astfel că au fost imposibil de susţinut.
Pentru ca diavolul să triumfe asupra realităţii şi să o facă definitiv – ceea ce este aproape acelaşi lucru cu a-l învinge pe Dumnezeu – trebuia să găsească un mecanism care putea să creeze realităţi virtuale puternice, irezistibile, să le prolifereze pe scară largă şi să le permită oamenilor să trăiască în ele, autoconvinşi, cea mai mare parte a timpului. Astfel s-a ajuns, ca printr-o lovitură de maestru, atelierele iadului să aducă pe lume tubul catodic şi ecranul video. 
Este evident că mulţi oameni ai zilelor noastre trăiesc vieţi în care ecranul video, în multiplele lui variante, este realitatea dominantă. (Poate că ar trebui să împurmutăm aici de la Derida şi să scriem realitatea.) De la răsăritul soarelui până la culcare, televizoarele sunt deschise umplând toată casa cu zgomotul lor. Copiii petrec ore fără număr cu jocurile lor video; zilele însorite nu mai înseamnă nimic. Alternativa adulţilor este internetul, al cărui cea mai răspândită utilizare este pentru pornografie. Toate oferă realităţi alternative, într-o diversitate tot mai mare, şi cu o tot mai bună capacitate de a părea reale. La început ne ispitesc, apoi ne satisfac, pentru ca în final să devină dictatoriale. Clanţ! Şi diavolul ne-a înghiţit.
Dacă cei mai mulţi conservatori ar fi încă conservatori adevăraţi, ar fi deranjaţi de această situaţie. Unii găsesc într-adevăr conţinutul multor realităţi virtuale zăpăcitor; arena romană este un fleac în comparaţie cu ele. Dar puţini par a înţelege că însuşi principiul realităţii (vechiul duşman al lui Marcuse) este în joc. Poate fi urmărirea unei liturghii la televizor acelaşi lucru cu a participa la o liturghie? Nu. Este ştirea despre vremea minunată din Ouagadougou similară cu a te bucura de o zi minunată undeva în natură? Într-adevăr, nu. Dar, în tot mai multe vieţi, virtualul înlocuieşte realul.
Iar imaginea înlocuieşte Cuvântul, Logosul. Apusului i-au trebuit mai mult de 3000 de ani de luptă pentru a reuşi să impună Cuvântul în locul imaginii. Tema războiului Cuvântului împotriva imaginii este poate tema fundamentală a Vechiului Testament. Nenumăraţi creştini au pierit în această luptă. Iar acum, datorită ecranului, istoria îşi întoarce cursul pentru că pe ecrane imaginile sunt mult mai puternice decât cuvintele. Nu e de mirare deci că păgânimul este în expansiune atât în afara cât şi în interiorul Bisericii.
Dacă conservatorii nu pot sesiza pericolul din substituirea adevărului cu mistificarea, te-ai putea aştepta ca măcar să fie îngrijoraţi de faptul că orice realitate virtuală este expusă manipulării. Astăzi, în America, cele mai multe sunt deliberat şi sistematic manipulate pentru a servi ideologia marxismului cultural, şi anume corectitudinea politică. De aceea, primim nenumărate programe de televiziune şi jocuri video în care bărbaţii sunt neputincioşi, iar femeile puternice (ele îi înving pe bărbaţi), tâlharii sunt albi şi medicii sunt negri, iar singurii bărbaţi albi cu aparenţe normale sunt homosexuali. Datorită realităţilor virtuale, industria de divertisment a devenit cea mai puternică forţă din cultura americană, fiind în mare parte proprietatea unor marxişti culturali. Prin intermediul ei, marxismul cultural face ceea ce se presupune că ar trebui să facă: condiţionarea psihologică. În scurt timp, oricare om, a cărui viaţă este dominată de realităţile virtuale, care va îndrăzni să se gândească că poate civilizaţia occidentală este superioară, se va uita în oglindă şi va vedea „un alt Hitler”. Oare perspectiva unei Brave New World nu îi mai deranjează de loc pe conservatori?
Răspunsul la toate întrebările de mai sus al multor conservatori dependenţi de tehnologie este acela că computerele şi accesoriile lor ne asigură minunate surse de informare. Fără îndoială, este adevărat. Dar iată o altă întrebare cu adevărat conservatoare: este informaţia în sine atât de minunată?
Ţin adesea cursuri unor tineri, absolvenţi de colegiu, de obicei pe teme militare. Sunt cu toţii adepţi ai tehnologiilor informaţiei, pe care le-au înghiţit ca pe laptele mamei lor. Dar problema este, pentru a vorbi direct, că cei mai mulţi dintre ei nu pot gândi. Ei nu mai pot gândi tocmai din cauza informaţiei şi nu pentru că ea lipseşte.
Un prieten, membru al comunităţii Amish, David Klein, a definit corect fenomenul, în timp ce discutam, vara trecută, sub copacii casei sale de ţară din Wayne County, Ohio. Părerea lui este că, folosind tehnologiile informaţiei, este ca şi cum ai încerca să construieşti o maşină alegând piesele legat la ochi, la întâmplare, într-un depozit uriaş. Astfel funcţionează şi minţile acestor tineri. Ei nu-şi pot însuşi niciun fel de cadru sau ordine a gândirii. Tot ceea ce au întâlnit până acum sunt biţii şi bucăţi din aia şi din aialaltă, scuipate aleator dintr-un soi de automat care, asemănător cu cele care distribuie, de exemplu, dulciuri, distribuie informaţii. Nu este numai faptul că lucrurile sunt lipsite de sens; aceşti tineri nu au nicio idee despre cum ar trebui să aibă lucrurile noimă. După cum ne-a avertizat Ortega că se va întâmpla, ei au devenit nişte barbari competenţi tehnologic.
O generaţie mai timpurie de conservatori ar fi înţeles. Dar, atunci când viaţa este de fapt un nesfârşit proces de întreruperi, gândirea, aşa cum tradiţional o ştiam, devine imposibilă. Gândirea apuseană este liniară dar „informaţia” este haotică. Mai mult, gândirea are nevoie ca să fi singur cu gândurile tale, ceea ce dependenţii tehnologic nu pot nici aştepta, nici atinge.
După cum haosul intelectual este normal pentru generaţia informaţiei, tot astfel este şi statutul lor modest de umili slujitori ai unei grămezi de plastic bej. Trebuie să mărturisesc că, în urmă cu un an, am fost terorizat de cei de la birou ca să-mi pun un fax în casa de vacanţă din Ohio. A fost mult mai solicitant decât poate fi o pisică. Până când nu i-am îndeplinit fiecare dorinţă codată şi bipăită, şi au fost o groază, a refuzat să funcţioneze. (O pisică neglijată prinde soareci.) Vara asta însă am realizat că eu eram servitorul iar el stăpânul şi am rezolvat această inversare a ordinii naturale după metoda Kirk, adică dându-i una cu barosul. Înlocuitorul său uman, un curier al FedEx îmi rezolvă aceeaşi problemă cu mult mai puţină bătaie de cap.
Dar revolta de acest fel este cu totul în afara vederilor celor care venerează computerul şi rudele sale. Ei nu-şi pot imagina viaţa fără maşinile lor, chiar dacă o astfel de viaţă era a tuturor cu câteva decenii în urmă. Nici o speranţă pentru aceştia: fără calculatoarele lor nu mai pot face nici măcar o adunare. Du-te la bancă într-o zi frumoasă şi cere-i tinerei de la ghişeu să facă ceva ce „nu este în computer” şi ea se va uita la tine cu o privire bovină.
Conservatorii ştiau că informaţia nu egalează cunoaşterea şi cunoaşterea nu egalează înţelegerea. (T.S. Eliot are ceva de spus în această privinţă.) Tranziţiile cer gândire, iar computerele, atât sub masca informaţională cât şi sub cea virtuală, sunt duşmanii raţiunii. Raţiunea nu funcţionează decât „unplugged”.
   
(1) Vezi mişcarea ludiţilor din Anglia secolului 19.

Traducere Paul Ghiţiu după articolul Race against machine publicat în The American Conservative, ianuarie 2003 

Marșul pentru Viață

COMUNICAT DE PRESĂ

“Spune DA Vieţii!”
este sloganul “Marşului pentru Viaţă”, eveniment care va avea loc simultan la Bucureşti, Timişoara şi Satu Mare, sâmbătă, 26 martie 2011. Organizatorii, peste 20 de asociaţii nonguvernamentale provita şi profamilia, cheamă astfel pe toţi românii la recunoaşterea vieții umane ca primul şi cel mai important drept, începând de la concepţie şi până la sfârşitul ei natural.

Expresia “Spune DA Vieţii!” are semnificaţia unei mărturii personale prin care participanţii afirmă deschis şi fără echivoc viața ca valoare supremă, cerând protejarea ei în toate stadiile. În mod special ei solicită protecţia celor mai vulnerabile fiinţe umane, copiii nenăscuţi, care de peste 50 de ani sunt supuşi în România unui adevărat genocid.

Alegerea datei nu este întâmplătoare: 26 martie urmează imediat marii sărbători “Buna Vestire”, considerată sărbătoarea femeii creştine şi a bucuriei de a da viaţă. Cu toate acestea, “Marşul pentru Viaţă” se doreşte un eveniment civic, fără caracter confesional şi de aceea deschis persoanelor din toate cultele creştine.

Printre organizatori se află: Asociaţia Darul Vieţii, Asociaţia Pro-vita Bucureşti, Federaţia Pro-vita Ortodoxă, Fundaţia Clinica Provita – Bucureşti, Alianţa Familiilor din România, Asociaţia Familiilor Catolice “Vladimir Ghika”, Asociaţia pentru Apărarea Familiei şi Copilului, Asociaţia Provita Media etc. La nivel local, cultele au anunţat susţinerea “Marşului pentru Viaţă” prin Mitropolia Banatului, Dieceza Romano-Catolică de Timişoara şi Episcopia Greco-Catolică de Lugoj, numeroase biserici neo-protestante etc. Lista completă se află la finalul acestui comunicat.

Aceasta este prima ediţie care se va derula simultan în trei oraşe româneşti, iar organizatorii promit că evenimentul va deveni unul de tradiţie, anual. De altfel “Marşul pentru Viaţă” este deja un eveniment consacrat în alte ţări, unde are loc la aceeaşi dată.

Ora şi locul de pornire:
Bucureşti – 11.30, din Parcul Kreţulescu (lângă biserica Kreţulescu), Calea Victoriei nr. 47
Timişoara – 11.30, din Parcul Doina, str. Ghe. Doja, nr. 25A (zona Bălcescu)
Satu Mare - 11.30, din faţa Muzeului Judeţean

Pentru alte detalii consultaţi blogul http://marsulpentruviata.blogspot.com
sau contactaţi:
Bucureşti – Roxana Puiu, 0744.982.925; Bogdan Stanciu, 0728.673.673
Timişoara – Simona Popa, 0744.644.269; Gerda Chişărău, 0721.335.704
Satu Mare – Adriana Hagău, 0753.500.565, 0725.699.302

Cu această ocazie, participanţii lansează un manifest adresat tuturor românilor de bună credinţă şi clasei politice în ansamblul ei.

Manifestul "Marşului pentru viaţă" - Spune "DA" vieţii!

Participanţii la “Marșul pentru Viață” care va avea loc sâmbătă, 26 martie 2011, în București, Timișoara şi Satu Mare:

Cheamă societatea la o mai mare conștientizare a valorii vieții umane, la respectul și apărarea acesteia, de la concepție până la moartea naturală; la protejarea specială a familiei tradiționale, bazată pe căsătoria heterosexuală şi monogamă,

Proclamă darul vieții ca fiind dreptul primordial, natural și inalienabil al oricărei ființe umane, iar familia, ca unicul loc propriu al exprimării iubirii sexuale şi al procreaţiei,

Cer ca toate partidele politice să includă în programele lor electorale hotărârea de a apăra viața, a promova familia și a opri "cultura morții" care își face simțită prezența distrugătoare în România de multe decenii. În mod special solicită abolirea întregii legislații care permite avortul,

Consideră că autoritățile trebuie să susțină femeia însărcinată și să implementeze o protecție activă pentru nou-născuți, întrucât aceștia reprezintă cel mai important bun al națiunii române și de ei depinde viitorul nostru comun,

Solicită protecție specială pentru persoanele cu handicap, pentru bătrâni și pentru bolnavii în stare terminală, prin asigurarea de mijloace care să îmbunătățească viața și să ușureze suferința,

Cer recunoaștere neîngrădită pentru dreptul la obiecția de conștiință al personalului medical și sunt ferm alături de cei care îl invocă în refuzarea practicilor anti-viață, precum avortul,

Se angajează să susțină și să acorde votul lor doar forțelor politice și candidaților care afirmă valorile vieții, ale familiei și moralei creștine, fără compromisuri și surogate,

Fac apel la mass-media să transmită o imagine pozitivă a vieții, maternității și sarcinii,

Îndeamnă cetățenii de bună credință să activeze în organizațiile civice provita și profamilia din întreaga țară, pentru a-și uni vocile în apărarea acestor idealuri.

Semnatari (până la 18 martie 2011):

ORGANIZAŢII

Asociaţia Pro-vita – Fil. Bucureşti
Federaţia Pro-vita Ortodoxă
Asociaţia Darul Vieţii
Asociaţia Sfânta Treime - Timişoara
Asociaţia Clinica Provita Internaţional
Fundaţia Clinica Provita – Bucureşti
Asociaţia Familiilor Catolice “Vladimir Ghika”
Alianţa Familiilor din România
Asociaţia pentru Apărarea Familiei şi Copilului
Asociaţia Provita Media
Mişcarea Sf. Andrei
Asociaţia Preasfânta Inimă a lui Isus
Asociaţia Sf. Egidiu
Organizaţia EMMA, fil. Satu Mare
Uniunea Bulgarilor din Banat
Centrul Areopagus
Fundaţia Estera
Asociaţia Casa Gratis Pro Deo


CULTE

Mitropolia Banatului (Biserica Ortodoxă)
Dieceza Romano-Catolică de Timişoara (Biserica Romano-Catolică)
Episcopia Greco-Catolică de Lugoj (Biserica Greco-Catolică)
Biserica Betel - Timişoara
Biserica Filadelfia - Timişoara
Biserica Apele Vii - Timişoara
Biserica Internaţională Presbiteriană - Timişoara
Biserica Reformată Cetate - Timişoara
Biserica Reformată Fratelia - Timişoara
Biserica Aletheia - Timişoara
Biserica Agape - Timişoara
Biserica Sf. Francisc - Satu Mare
Biserica Calvaria - Satu Mare
Biserica Sf. Apostoli Petru şi Pavel - Satu Mare
Biserica Sf. Anton - Satu Mare
Biserica Baptistă Emanuel – Satu Mare

Lista rămâne deschisă!

Traseul Marşului pentru Viaţă în Bucureşti

Ora 11.00 - întâlnire în Parcul Kreţulescu (lângă biserica Kreţulescu), Calea Victoriei, nr. 47
Ora 11.30 - Plecare pe traseul Calea Victoriei - Piaţa Naţiunile Unite - Bd. Libertăţii - Parcul Izvor
Punct final - rotonda de lângă cele patru statui.


joi, 17 martie 2011

POSTUL CEL MARE - Hrana care ne-a adus moartea

(Tâlcuire a Postului Paştelui călăuzită de cartea “Postul cel Mare” a lui Alexander Schmemann.)

Pentru a înţelege postul, trebuie să înţelegem învăţătura Bisericii cu privire la postire. Abţinerea de la mâncare, de exemplu, a existat şi există şi în alte religii, în terapii sau, pur şi simplu în cura de slăbire dar postul creştin, şi mai ales Postul Mare, înseamnă mult mai mult: el ne cere o distanţare de tot ceea ce reprezintă “hrana materiei” adică a simţurilor şi poftelor noastre, rezistenţă în faţa ispitelor de tot soiul, redescoperirea “hranei duhovniceşti”.

Adam a ales moartea
Dumnezeu ne-a oferit viaţa şi odată cu ea coordonatele înlăuntrul cărora rămâne veşnică şi fericită. Omul, prin neascultare, s-a depărtat de la această viaţă, a refuzat-o, a mutilat-o, adică a păcătuit. Păcatul originar ne-a fost prezentat ca un act al mâncării căci pentru noi hrana reprezintă sursa menţinerii vieţii pământene. Dar, dacă “viaţa” are astăzi un sens biologic şi este dependentă de hrană, de lumea materială în general, Sfânta Scriptură ne spune, dislocând toate certitudinile noastre, că ea este moartea. Respingând viaţa oferită de Dumnezeu, omul “a preferat o viaţă care să nu depindă numai de Dumnezeu ci numai de pâine. Cea dăruită era veşnică, cea aleasă este muritoare şi astfel moartea a devenit “singura condiţie absolută” a tot ceea ce există. Moartea este cea care lucrează permanent în această viaţă… Căci Dumnezeu nu a făcut moartea, el este Dătătorul de viaţă. “Întru El era viaţă şi viaţa era lumina oamenilor. Lumea şi hrana au fost astfel create ca mijloc al comuniunii cu Dumnezeu şi numai dacă sunt acceptate pentru Dumnezeu vor naşte viaţă. Hrana în sine nu are viaţă. Numai Dumnezeu are Viaţă şi este Viaţă. …Astfel, a mânca, a fi viu, a-L cunoaşte pe Dumnezeu, a te afla în comuniune harică cu El era unul şi acelaşi lucru. Tragedia lui Adam este că el a mâncat de dragul său. Mai mult, el a mâncat separat de Dumnezeu, pentru a fi independent de El, crezând că hrana are viaţă în sine şi că prin acea hrană poate deveni ca şi Dumnezeu, adică să aibă viaţă în sine. Mai simplu spus: el a crezut în hrană, în timp ce singurul obiect al încrederii, al credinţei, al dependenţei este Dumnezeu şi numai Dumnezeu. Lumea, hrana au devenit dumnezeii lui, izvoarele şi principiile vieţii sale. El a devenit sclavul lor. …Omul este încă Adam, este sclavul hranei. El poate susţine credinţa sa în Dumnezeu, dar Dumnezeu nu este viaţa lui, hrana lui, conţinutul atotcuprinzător al existenţei sale. …ştiinţa sa, experienţa sa, conştiinţa sa, toate sunt construite pe acelaşi principiu: numai cu pâine. …Acesta este verdictul morţii.

Hristos, hrana nemuririi
“…Adam a crezut şi a mâncat; dar Hristos a respins această ispită şi a zis: Omul nu va trăi numai cu pâine ci şi cu Dumnezeu. El a refuzat să accepte acestă minciună cosmică pe care Satana a impus-o lumii …că depindem numai de pâine. … Postirea este o denunţare a acestei minciuni şi dovada că este minciună. …cineva, dacă este înfometat şi apoi descoperă că poate fi cu adevărat independent de acea foame şi că o poate transforma într-un izvor de putere şi biruinţă duhovnicească, atunci nimic nu rămâne din acea mare minciună în care trăim de la Adam încoace.” A posti, afirmă Schmemann, înseamnă a fi înfometat şi a înţelege că foamea ta este foamea după Dumnezeu şi nu după plăcerile acestei vieţi. “Trăind încă în această lume, în lumea vechiului Adam, fiind parte a ei, încă depindem de hrană. Dar tocmai cum moartea noastră – prin care trebuie încă să trecem – a devenit prin Moartea lui Hristos o punte către viaţă, hrana pe care o mâncăm şi viaţa pe care o susţine poate fi viaţa lui Dumnezeu şi pentru Dumnezeu. O parte din hrana noastră a devenit deja hrană a nemuririi – Trupul şi Sângele lui Hristos însuşi. Şi chiar şi pâinea cea de toate zilele, pe care o primim de la Duzmnezeu, poate fi această viaţă care în această lume ne întăreşte pe noi şi comuniunea noastră harică cu Dumnezeu. Numai postirea poate realiza această transformare dăruindu-ne dovada existenţială că dependenţa noastră de hrană şi materie nu este absolută, că unite cu rugăciunea, cu harul şi preamărirea lui Dumnezeu pot deveni ele însele duhovniceşti.”

Apocalipsa omului nou - Sfârşitul Domnului Goe

       Omul vechi, omul perimat, omul tragi-comic, omul stânjenitor de înapoiat, cu credinţele, morala, tradiţiile, convenţiile lui, a murit. El a dispărut în istorie. A rămas în istorie, în muzee, pe ici pe colo prin zonele rurale, dar şi acolo sub o formă deja alterată. 
       A dispărut însă şi cu meseriile, cu muncile pe care  ştia să le facă, cu concreteţea lui dată de aproape perfecta adaptare la realitatea vieţii.
       
       Omul nou este astăzi majoritar. Este un om fără trecut - pe care l-a refuzat, l-a blamat, de care îi e ruşine, pe care îl consideră inferior prezentului, tot aşa cum omul vechi îi pare un soi de pitecantrop - un om cu doar două dimensiuni pentru că pe a treia a renegat-o. Este omul virtual, omul ecran.
       Un om mai talentat şi mai calificat ca niciodată - aşa cum îi cere societatea pe care a creat-o - dar inutil. Un om handicapat - susţinut de prea multe "cârje" tehnice, care atunci când nu mai funcţionează, îl lasă ca o meduză pe o plajă însorită - un om mai expus ca niciodată pericolului extincţiei - mai precis autoextincţiei.
       
       De ce a reuşit omul vechi, aşa înapoiat şi ridicol, cum era, să treacă prin atâtea milenii de istorie vitregă?
       Pentru că avea calificările necesare pentru acest lucru: ştia să producă hrana şi celelalte câteva lucruri necesare vieţii: un sălaş, nişte haine, nişte unelte simple.
       Pentru că era modest, realist.
       Şi pentru că era puţin numeros.
       
       De ce riscă să dispară omul nou?
       Pentru că, deşi e mai talentat şi mai calificat ca niciodată, este cel mai inutil. Calificările lui sunt, în raport cu viaţa reală, cu nevoia de alimente, de apă, de căldură şi de dragoste, virtuale, false, neadevărate, perfect inutile, ba chiar dăunătoare.
       Pentru că este răsfăţat, este un Domn Goe universal.
       Şi pentru că aşa fiind, este prea numeros.
       Omul nou are telefoane, calculatoare, maşini, televizoare, frigider, mii de gadgeturi, dar oricând poate ajunge să nu aibă curent, benzină şi mâncare. El nu mai ştie să-şi producă hrana decât industrial. Dar dacă nu e curent şi benzină, industrialul moare. Şi atunci, omul nou flămânzește, se sperie, descoperă brusc realitatea morţii implacabile şi devine disperat.
       Şi ştiţi ce face un om inutil, răsfăţat şi disperat: devine complet neraţional şi distruge, fără să gândească, totul în jur.
       Acesta este marele, adevăratul pericol care ne pândeşte de după fiecare clipă următoare unei catastrofe, unui dezastru natural sau/şi economic: apocalipsa provocată de omul nou, de progres, de virtual.
       Ce pot face atunci când nu mai găsesc de mâncare, când nu mai au apă, căldură, eletricitate oamenii unei aglomerări urbane? Dacă aceasta e mică, până la 30 - 40 de mii de suflete, au, probabil, la noi cel puţin şi în alte zone geografice încă mai înapoiate, şansa unor gospodării ţărăneşti în care ultimii bătrâni mai cultivă un cartof şi o ceapă şi mai au un animal sau câteva păsări prin curte.
       Dar ce pot face cei care sunt milioane sau chiar zeci de milioane? Vă imaginaţi scenele inimaginabile, teribile care s-ar produce? Care poate deja se produc?
       Vă imaginaţi apocalipticul tsunami uman de fiinţe disperate şi înebunite, în stare de orice grozăvie, care s-ar abate peste tot ceea ce poate fi o bucată de ceva ce poate fi mâncat? Distrugerea totală pe care ar lăsa-o în urmă? Genocidul aproape complet?
       Nu-mi face plăcere să mă întorc la această temă; nu am o înclinare către pesimism, nu sunt catastrofic, nu caut rating. Sunt lucruri îndeobşte cunoscute, şi de mine şi de mulţi alţii; dar dacă până acum ele erau nişte imagini cu conturul puţin dublat, uşor neclare, deodată, acum, au devenit nişte tablouri de o limpezime înspăimântătoare. De aceea vorbesc despre ele.
      De aceea spun că de fapt cel mai mare pericol, pentru omenire suntem noi, omul nou. 
       De aceea spun că este bine să începem să învăţăm să producem hrană; să lucrăm, primitiv pământul pentru că tot ceea ce este mecanizat moare odată cu lipsa combustibililor şi a electricităţii. 
       De aceea spun că este bine să avem pe lângă noi câteva unelte perimate, câteva seminţe din diverse legume. Să mergem la ţară şi să aflăm, cât mai avem de la cine, cum se creşte, cum se îngrijeşte un animal. Cum se mulge un animal. Ce mănâncă. Să săpăm noi înşine şi să plantăm câţiva metri pătraţi cu de-ale gurii.
       În acest moment, peste 80% dintre noi suntem inutili, ba chiar periculoşi pentru un foarte probabil timp de genul celui de mai sus. Să facem ca acest procent să scadă. Vor scădea astfel numărul de victime, suferinţele, lipsurile.
      Suntem neajutoraţi; nu e nicio ruşine. Să înţelegemn că departe de a fi stăpânii Universului, nu suntem nici ai propriei vieţi. Să redevenim stăpânii vieţii noastre şi atunci poate devenim şi sursa vieţii altora.
       De aceea trebuie să-l căutăm pe omul vechi. Să cercetăm ultimile exemplare rămase şi să încercăm să le imităm, apoi să le înţelegem. Poate că este mai complex decât credem. Poate că e mai frumos decât credem. Poate că e mai interesant decât credem. Să refacem legătura cu natura aşa cum trebuie ea să fie, nu aşa cum ne-o închipuim noi. Să privim către cer aşa cum privea omul vechi.
       Să redevenim oameni, nu proiecţii, nu ecrane, nu sclavi ai poftelor noastre, abil folosite de vrăjitorul acestei lumi pentru a ne îndepărta de esenţa noastră, aceea de fii ai lui Dumnezeu.
       Să ne amintim de Dumnezeu, să încercăm să-L regăsim, să comunicăm cu El. Pentru că în final, nu moartea e importantă; vorba aceea, o moarte suntem datori fiecare. Important este ceea ce e după ea.
       Ştiu, cei mai mulţi nu cred că după viaţa asta mai e ceva. Aşa cum nu cred că sunt făcuţi de Dumnezeu, sau că există diavol.
       
     Dar dacă mai urmează ceva? Dacă toate astea sunt realitatea? Îţi permiţi să ratezi această şansă?

       
       Să fim oameni, nu roboţi.
       Pentru că roboţii se opresc când li se termină bateriile.
       Şi, mai ales, pentru că roboţii nu merg în Paradis.

miercuri, 16 martie 2011

Minunile sfinţilor în România

Fanii lui Băsescu

Am primit de la Cristi Pantelimon un răspuns la comentariile pe care le-am avut faţă de textul lui Despre slăbiciune puterii lui Traian Băsescu. Vi-l redau în continuare. Pentru că nu avea titlu, mi-am permis să îi dau eu unul care s-a născut din finalul acestui nou text, recunoscând astfel concluzia lui Cristi.

Domnule Ghitiu,
Vreau sa continuăm dialogul, aşa că încerc sa vă răspund la a doua dvs. replică (prima era evident scrisă mai în grabă). A doua, în schimb, vine cu argumente solide, căci sunt de două feluri: argumente obiective şi subiective, ambele tipuri îndreptăţite.
Aşadar, spuneţi că nu pot să nu vă consider un fan al lui Băsescu. Nu este adevărat, dar, pentru că aţi dezvoltat tema şi aţi ajuns la unul dintre punctele nevralgice ale democraţiei (împărţirea maniheist-lejeră în fani şi adversari, în iconoduli şi iconoclaşti ai oamenilor politici), trebuie să recunosc că, în general, aveţi dreptate: din reflex ludico-democratic, televizo-consumerist, ne place să ne ataşăm de un personaj şi să-l detestăm pe celălalt. Este cumva în natura politicului, iar dihotomia amic-inamic este, după un mare gânditor cum e Carl Schmitt, chiar esenţa noţiunii de politic. Desigur, amiciţia şi inamiciţia acestuia din urmă depăşesc în amplitudine şi sens ataşamentele noastre actuale sau ranchiunile noastre de-principializate. Însă nu, nu vă cred un fan al lui Băse! Dacă suntem însă atenţi la istoria lui politică, preşedintele a şi beneficiat din plin de avantajul de a fi iubit de fani. Câţi „fani” adevăraţi n-a avut el înainte de primele alegeri, din 2004, ba chiar şi la cele din 2009? Acum, rândurile lor s-au cam subţiat, dar n-a fost aşa mereu. Băsescu a câştigat mult dintr-o atitudine de captare a sentimentelor publice, unde e mare maestru (uneori nu, căci falsează, dar de cele mai multe ori e sincer şi cred că aici captează bunăvoinţa celor din jur). Trebuie să fiţi de acord că uneori face bună figură de Pinocchio...Şi e gratuit. Nu mai demult de ieri sau alaltăieri întreba cum îl cheamă pe Bercea Mondialul! Chiar să fi avut un lapsus, sau s-a prefăcut că tema e departe de preocupările d-sale foarte înalte, de prim dregător în stat? Adică, cel care i-a împletit colanul în jurul gâtului soţiei preşedintelui să fie aşa de repede uitat, cu tot efortul de reamintire al „mogulilor” din aceste săptămâni, de către şeful statului? Păi, dacă e aşa, avem o problemă, căci preşedintele noastru are memorie scurtă şi s-ar putea să uite şi de Baconschi, şi de Boc, şi de Elena Udrea mai repede decât s-ar cuveni.

În al doilea rând, vine chestiunea cu condamnarea comunismului. Bine că a făcut-o, desigur, dar...
  1. e prea târziu, mult prea târziu. Acum e momentul dezbaterilor ştiinţifice, al lucrărilor de sinteză, nu al poziţiilor politice. Cumva, nu e vina lui. Poate că ar fi condamnat comunismul şi în 1990 dacă era preşedinte (nu ştim), dar acum e cam tardiv. Acum ar trebui să condamne capitalismul, dar d-sa se împrumută haiduceşte la FMI, în vreme ce abilul Dinu Patriciu critică respectiva „firmă” şi face figură de naţionalism economic sănătos, aşa cum e cazul şi vremea. Căci vom mai auzi despre naţionalizarea Petrom (deja Boc grăieşte, dar şi alţii, de la Vadim până la economişti cu crez naţional deloc „talibanizaţi”), oameni lucizi, care nu văd un viitor ţării care se îndatorează la FMI şi face talk-show-uri toată ziua (şi noaptea). Am ajuns din nou pe vremea simpaticului Marius Tucă, trăim din imagini TV...

  1. nu ştiu ce efecte are condamnarea – nu în plan practic, ci doctrinar. Nu e clar ce a urmărit T. Băsescu prin acest gest. Nici oamenii din jurul lui n-au făcut aici lumină. Poate Fundaţia creştin democrată, unde şef e T. Baconschi, şi care are, am văzut, mulţi oameni valoroşi în jur, va merge înainte. Să sperăm.

Băsescu a pornit bulgărele anticorupţiei. De acord, era de datoria lui să se lupte cu sistemul ticăloşit. Aici însă nu ştim exact ce forţe vor prevala. N-aş vrea ca Băsescu să se declare, exact ca Emil Constantinescu, învins de sistemul pe care părea o vreme că-l stăpâneşte. Şi-aici, normal, era loc de mai bine, sau era loc de mai devreme, dar, poate nici acum nu e târziu. Problema e că, fiind la ultimul mandat, e greu pentru preşedinte să mai construiască o echipă cu care să câştige acest meci imposibil. Se zice că nici un preşedinte sau politician nu a câştigat meciul cu presa. Eu cred că nici unul nu a câştigat meciul cu corupţia, dar, dacă unul a avut cele mai mari şanse, acela va fi fost fără îndoială Traian Băsescu. Din păcate, natura lui marinărească şi-aici îl dezavantajează. Nu pentru că n-ar avea putere, energie sau încăpăţânare. Dimpotrivă. Instinctele lui merg bine, ca busola de pe vapor. Dar omul simplu zice: mai bine cu Vântu decât cu Bercea Mondialul! Căci omul simplu crede, la limită, că Vântu e mare om de afaceri şi că le dă să mănânce la 7000 de salariaţi (să zicem, nu contează exact numărul), în timp ce ţiganul din Drăgăneşti-Olt împilează la drumul mare. Aici e, de altfel, după părerea mea, vina cea mare a lui T. Băsescu: aşa cum Geoană a pierdut că a fost pe strada Paris, la Vântu, Băsescu pierde la capătul celălalt al lanţului trofic al societăţii, în palatele sordide ale lui Bercea Mondialul. Din lăturile acestea e greu să mai iasă, oricât ar face el pe uitucul în ce-l priveşte pe bulibaşa mondială.

Chestiunea cu Rusia şi Basarabia par a fi mini-succese, da. Şi nu e deloc uşor să joci şah cu ruşii. Dacă are merite (şi are) în viitoarea reunire cu Basarabia, staţi liniştit, poporul i le va recunoaşte. Şi cred că aşa va fi. Basarabenii nu mai pot întârzia mult să vadă că sunt români, iar ruşii nici ei nu mai pot ascunde multă vreme această realitate. Dar vor negocia strâns. Nu ştim dacă nu cumva se negociază. Şi nu ştim cum stăm cu elita de dincolo de Prut, cât e ea de dornică să intre în apele mai reci şi mai repezi ale României Mari. Nu vreau să spun că Băsescu n-a făcut decât să profite de o conjunctură favorabilă, ar fi nedrept. De altfel, în actuala stare a Europei, nu ştiu cât de favorabilă mai e conjunctura. Ruşii îşi dau mâna cu nemţii prin conductele subterane care străbat toată Europa, mai nou vor construi automobile împreună (cu francezii deja o fac), deci sunt şi ei pe cale de reaşezare. Dar au probleme mult mai mari (în Ucraina s-ar putea să vedem o nouă revenire a naţionalismului, actualul preşedinte fiind mult prea docil în relaţia cu Moscova). Pe de altă parte, eu n-am fost un admirator al vociferărilor lui prea bărbăteşti faţă de ruşi. Mai bine cred că i-ar fi convins cum i-a convins Gheorghiu-Dej. De altfel, ce mare primejdie reprezentăm noi pentru ei, dacă ne uităm la profilul Chinei, al Americii, al celorlalţi? Mai nimic...

Concluzia poate fi stranie: nu cred că sunteţi fan al lui Băsescu, mai degrabă eu sunt, dar în sensul în care îi doresc să reuşească şi mă enervează derapajele inutile cu care se încarcă traseul. Căci da, fanii sunt uşor...fanatici şi-i interesează ce face omul lor. În sensul ăsta cred că toţi suntem fanii lui. Restul sunt amănunte.
Şi da, opoziţia e proastă, sau foarte slabă. Antonescu ar putea să încerce ceva, dar...în fine, nu e momentul acum să cântărim viitorul. Apropos, ce urmează după Băsescu? Ce va face Băsescu după actualul Băsescu? Astea sunt lucruri poate la fel de importante ca cele de bilanţ...
Aştept mai departe replicile dvs.
Cu speranţă,
Cristi

marți, 15 martie 2011

Domnului Oprescu, Dâmbovița cu (puțină) dragoste

       Sunt printre cei care mă deplasez destul de des de-a lungul Dâmboviței cu autobuzul şi mărturisesc că, de câţiva ani, de când nişte raţe aiurite şi-au găsit sălaş permanent aici, privesc cu mult mai multă plăcere canalul de beton prin care, până la ele, apa curgea impersonală, rece, H2O.
       S-au discutat, mai ales în ultimii ani diverse proiecte care să facă zona gârlei noastre urbane un loc mai cald, mai natural, mai plăcut ochiului şi sufletului. Evident, proiecte mari, probabil niciodată realizabile, căci ele implică lucrări ample şi reducerea carosabilului. Adică, bani mulţi. (Tot atât de posibil este ca într-o bună zi un primar general să descopere un prieten care preia un astfel de proiect şi, cum este o zonă mai greu cuantificabilă contabiliceşte şi cu preţuri mari - cea cu amenajarea peisajului - să pornească ceva.)
       Dar până atunci, mă tot uit şi mă întreb cum de nu i-a dat nimănui în cap să facă nişte insuliţe cu vegetaţie pe care păsările de apă, şi nu numai să clocească, să stea, să aibă o casă a lor. Nu vă speriaţi, nu e vorba de ceva mare şi cu mulţi bani. Probabil câteva zeci de mii de euro ar ajunge pentru tot cursul bucureştean al Dâmboviţei. Cum?
       Cu nişte, să zicem, tăvi mari din plastic pe care să se pună pământ şi să se sădească ceva vegetaţie de mal de apă, şi care, pentru a nu fi duse de curent, cât şi pentru perioadele când apa e golită pentru curăţenie, să fie ancorate cu greutăţi de fundul apei. Ele ar rămâne astfel pe loc, s-ar ridica şi ar coborâ odată cu nivelul apei şi ar da viaţă râului şi casă păsărilor. Ce credeţi? E o idee care merită anunţată primarului?

Japonia - Apopcalipsa poate fi economică

       Altfel de cum au fost construite aşteptările generale - pentru generaţiile actuale, mai ales prin producţiile cinematografice americane - Apocalipsa nu este un moment ţ în care totul se termină instantaneu, şi nici nu trebuie să fie ca urmare a unui atac cosmic, erupţiei vulcanilor, războiului nuclear. Ea poate să fie lungă, chinuitoare şi, mai ales, economică.
       Veştile economice care vin dinspre Japonia sunt proaste; şi nu cele care se referă la bursă sau la devalorizarea yenului, ci cele care vorbesc despre paralizia (cât de mare, încă nu ştim, dar impresionantă) industriei japoneze, despre sute de miliarde de dolari de exporturi şi importuri care nu se mai fac, despre probleme care privesc aprovizionarea populaţiei. Ţara Soarelui Răsare va fi dată înapoi cu nişte ani. Cu câţi, nimeni nu poate încă să estimeze, ochii fiind aţintiţi asupra problemelor nucleare, care ar putea înrăutăţi totul de mii de ori.
       Toată omenirea va avea însă de suferit. Chiar şi cei care se bucură de acest moment nesperat în care pot să profite şi să se aşeze în locurile lăsate libere de către niponi. Sunt convins că japonezii fac tot ce pot pentru a controla reacţiile în lanţ şi din centralele nucleare şi din economia şi societatea lor. Dar ele există şi trec - au trecut - dincolo de limitele teritoriale şi economice ale ţării. O economie mondială care de-abia îşi revine după criză - despre care nu se ştie încă dacă a trecut, cât a trecut, când se întoarce, cum - nu se poate să nu resimtă impactul. După tsunamiul maritim Japonia a trimis în lume şi un tsunami economic.
       Va avea 3 metri sau 30 de metri, va afecta doar coastele sau va pătrunde în adâncime, vor fi evitate pagubele sau ele vor fi de proporţii, sunt întrebări la care se va răspunde în zilele, săptămânile şi poate anii care urmează.
      Ceea ce este însă clar - să constatăm acest lucru fără nicio satisfacţie, căci el se referă la viaţa a zeci, poate sute de milioane, chiar miliarde de semeni ai noştri - este faptul că în spatele vitezei dată de pofta nemăsurată a capitaliştilor noştri, al aroganţei fără seamăn şi fără baze a progresului, al omului nou care crede în predestinarea lui ca stăpân al Universului, nu e mare lucru. De fapt nu e decât aerul dintr-o bulă de gumă de mestecat.
       Nu am mai avut niciodată până acum imaginea - dar şi senzaţia, care o însoţeşte - unei omeniri aflate în echilibru pe o sârmă al cărui capăt din viitor este pierdut undeva în ceaţă, în timp ce în întunericul gri al spaţiului înconjurător plutesc luminile reci ale reclamelor din neon.
       Ce ar mai fi de spus în cazul în care explodează reactoarele de la Fukushima?

luni, 14 martie 2011

"Japonia, electricitatea şi Dumnezeu", sau "Ce ne învaţă (şi) Japonia în materie de supravieţuire"

       Evenimentele gen catastrofă, cum ultimul este cel din Japonia, ne arată de fiecare dată cât de fragilă este civilizaţia noastră şi cât de multă dreptate au cei care refuză să accepte că "orice e nou e mai bun decât tot ceea ce e vechi" - este vorba de instituţii sociale, obiceiuri, tradiţii, convenţii dar chiar şi de lucruri care ţin de concretul material al existenţei.
       Şi că nu trebuie, să lăsăm ca tirania comercială a democraţiei să ne lase mai neajutoraţi decât eram înaintea inventării miraculoaselor mijloace tehnice actuale - unul dintre primele lucruri care s-au spus după cutremur şi tsunami a fost acela că milioane de oameni din zonele afectate de lipsa curentului nu-şi pot scoate bani de pe card şi deci nu au cu ce să-şi cumpere mâncare, apă, drept care primul ministru a făcut un apel către proprietarii magazinelor să dea oamenilor ce au nevoie fără bani.
       Lipsa de energie electrică se pare că se va duce până către sfârşitul lui Aprilie - după estimările specialiştilor japonezi. Asta dacă evenimentele nucleare nu devin mai complicate. Dar chiar dacă nu devin, repunerea în funcţiune a centralelor nucleare cu avarii poate întârzia mult şi bine. Să ne mai imaginăm că toate astea s-ar fi petrecut cu două- trei luni înainte, la începutul sau în mijlocul iernii nu al primăverii într-un nord japonez destul de vitreg.
      Conservatorii spun că nimic nu trebuie să fie la un moment dat complet vechi sau complet nou în societate şi că între permanenţă şi schimbare trebuie să se stabilească şi păstreze un raport sensibil care să asigure, în secţiune temporală, în orice moment, un optim de condiţii pentru păstrarea şi perpetuarea societăţii omeneşti. Din păcate, aflaţi sub vraja aruncăm de-a valma alături de lucruri nefolositoare, multe altele indispensabile, cum ar fi înţelepciunea trecutului.
      Şi întorcându-ne de la general la particular, vă sfătuiesc, aşa cum îmi sfătuiesc de ceva timp prietenii, să aveţi oricând în casă o lampă cu petrol, un godin mic, o lopată, o cazma, un topor, un fierăstrău, bani şi altele asemenea, pentru că dacă se întâmplă, de exemplu, ceva cu gazele, aveţi toate şansele să muriţi de frig cu caloriferul în braţe - dacă aveţi sobe nu le desfiinţaţi pe toate, lăsaţi măcar una. Tot astfel coşurile.
       Ţineţi în bibliotecă, între dvd-uri, şi cărţi cu sfaturi gospodăreşti din care să învăţaţi cum se cultivă o ceapă, cum poţi face o făină sau o pâine, cum se face un chirpici, un coş de nuiele, cum se coase, cum faci un fitil pentru opaiţ şi alte mii de lucruri la care nu vă gândiţi dar care nu dispar, din acest motiv, ca necesitate. Şi la cât de agitată e lumea de astăzi, şi a oamenilor şi a naturii, nu se ştie când vor fi vitale pentru a prinde ziua de mâine.
       Puneţi noul la treabă, atât cât este folositor, fără a vă lăsa vrăjiţi de gradul lui tot mai mare de virtualitate, dar păstraţi distanţa cuvenită ca faţă de orice lucru pe care istoria nu l-a atestat ca folositor sau dăunător. Sunt bune, de exemplu, calculatoarele - prin ele comunicăm acum - dar ce rămâne dintr-o civilizaţie în care totul va depinde de ele, totul va fi în ele, iar ele, dintr-un motiv pe care nu îl ştim acum cu precizie, nu vor mai funcţiona?
       Nu puneţi progresul în locul lui Dumnezeu; vrajă a fermecătorului acestei lumi, progresul poate să dispară ca un fum în mai puţin decât o clipire a ochilor, lăsându-ne teribil de goi, de flămânzi, de îngheţaţi, de speriaţi şi de singuri.
       Nu uitaţi că, în schimb, Dumnezeu, care ne-a dat toate cele bune şi ne-a învăţat toate cele bune, e acolo şi aşteaptă mereu să ni-l amintim şi să întindem către El o mână. E bine şi în disperarea ultimei clipe, dar cum nu putem ști dacă ea va fi una conștientă, ar fi mai bine chiar de acum.

Un nou partid: Partidul celor "6, 8, 10 porunci"

      
       Se discută iarăşi, de ceva timp, aşa cum s-a întâmplat în fiecare ciclu politic de patru ani, despre un nou partid, sau chiar despre noi partide. Se lansează scenarii, se comentează scenarii. Se lansează formule, se comentează formule. Se propun tehnologii - cum este cea a lui Cristina Ghinea, bună de altfel - se discută tehnologii. Unii mai serios, alţii la mişto. Se vehiculează nume - unele chiar de către cei care le poartă - se comentează, din păcate, mai ales numele. Fiecăruia i se pare mai bună echipa din a cărei zonă cultural-ideologică face şi el parte.
        Dar atât tehnologiile cât şi numele rămân irelevante în lipsa miezului radioactiv al centralei nucleare care poate să fie un partid. Adică: ce-i mână pe acei oameni în luptă, ce vor ei pentru semenii lor? Vor să produce energie pentru societate sau vor s-o distrugă, s-o atomizeze?
       Cred că un nou partid ar trebui cunoscut nu prin numele celor care îl compun - fireşte că acestea nu pot rămâne necunoscute - cât prin cele în care crede acesta şi cele pe care vrea să le facă. Şi după ce iese în lume şi trăieşte, prin cele pe care le face. Căci, principalul obstacol este de a ajunge să confirme, ceea ce înseamnă că şi-a găsit un loc de muncă.
        Cunoaşte cineva cum se numesc cei din conducerea, să zicem, concernului care produce Mercedes? Sau mobila Ikea? Sau telefoanele Eriksson? Sau Airbusurile? Foarte puţini. 0,0001 la sută. Dar atunci când cumpărăm un lucru, sau folosim un serviciu o facem din nişte motive concrete care ţin de calităţile de tot soiul ale respectivelor produse şi servicii. Are vreo importanţă dacă a plecat Hans şi a venit Otto CEO la oricare dintre ele, atunci când alegi respectiva ofertă? Doar dacă, în timp, constaţi că ceva nu-ţi mai place sau altcevea începe să-ţi placă la concurenţă.
      Oarecum asemănător ar trebui să stea lucrurile şi pe piaţa politică: să ştim că ăia fac asta, ăialaţi fac aialaltă, că aceştia ne mulţumesc din acest motiv şi îi preferăm. Dar după ce-i cumpărăm, ei chiar ne dau ceea ce scrie în catalogul produsului.
       Nu de multe nume, nu de multe vorbe avem nevoie, ci de un partid pe care lumea să-l ştie că are următoarele valori fundamentale, din care ies următoarele câteva principii fundamentale şi care işi propune să funcţioneze astfel ... (să zicem, similar cu un automobil, atâta putere, atâta viteză, atâta consum, atâta acceleraţie, atâta securitate, atâta confort etc. etc.)
       Şi în loc să fie partidul lui Vasilică, sau Trombonică, este partidul care crede în astea şi le face pe astea. Un partid care să-şi poată prezenta complet şi real identitatea în maxim două pagini; uşor de ţinut minte şi de controlat. Mai departe, plecând de la acestea, proiectele naţionale, funcţie de etapă, de resurse, de ce se întâmplă prin lume.
     Păi n-ai zis tu că are 7 airbaguri? Uite că nu sunt decât trei! Şi două nu merg. Marş, golane la cimitirul de partide.
       Mai mult chiar, cele câteva valori şi principii trebuie să fie regula de fier a construcţiei interioare a partidului. Putem să ne schimbăm obiectivele, soluţiile, căile, dar niciodată acest miez fierbinte.
       De ce s-au adunat oamenii ăia, se pot întreba cetăţenii? Pentru că ei credeau în asta, asta şi asta. Şi acţionau după următoarele principii.
       Cui nu-i place, e liber să se ducă în altă parte. Aici, astea nu se schimbă. Peste o sută de ani să se ştie acelaşi lucru despre partid.
       Ceea ce foloseşte pentru judecarea din afară trebuie să folosească şi pentru judecarea dinăuntru. A greşit cutare? De ce? Păi că nu prea e simpatic, e prieten cu Georgel mai mult decât cu Titel, varsă chiseaua în galoşii preşedintelui...
       Nu. Ai călcat peste ceea ce ai afirmat că e crezul tău? La revedere. Dacă ai făcut-o odată, o s-o mai faci de o mie de ori.
       Au stabilit oamenii partidului în ce cred? Au căzut de acord? Le convine tuturor? Au jurat, semnat, asumat? Acum la treabă, să-l cunoască lumea.
      Cine suntem noi? Păi partidul celor 6, 8, 10 porunci.
      A, maică, pe voi nu vă cunosc, da de partid ştiu că şi bunelu tot cu voi ţinea.

duminică, 13 martie 2011

Jurnal conservator - Russel Kirk: Zece principii conservatoare (IV)

În al optulea rând, conservatorii încurajează comunitatea voluntară, în aceeaşi măsură în care se opun colectivismului involuntar. Deşi americanii au fost dintotdeauna  puternic ataşaţi de sfera individualităţii şi de drepturile particulare, ei au fost de asemenea un popor care s-a făcut remarcat datorită unui reușit spirit al comunităţii. În cadrul unei comunităţi autentice, deciziile care afectează cel mai mult vieţile cetăţenilor sunt luate local şi în mod voluntar. Unele dintre aceste funcţii sunt îndeplinite de corpurile politice locale, altele de către asociaţii private: atât timp cât sunt păstrate local şi sunt marcate de acordul general al celor care sunt afectaţi, ele constituie comunitatea sănătoasă. Dar atunci când aceste funcţii trec din lipsă sau prin uzurpare către autoritatea centralizată, atunci comunitatea este într-un pericol serios. Tot ceea ce este benefic şi prudent în democraţia modernă este făcut posibil prin voinţa de cooperare. Dacă, apoi, în numele unei Democraţii abstracte, funcţiile comunităţii sunt transferate unui for politic îndepărtat – de ce, guvernul real prin consimţământul celor guvernaţi cedează unui proces de standardizare ostil libertăţii şi demnităţii umane.
 

Pentru că o naţiune nu e mai puternică decât numeroaeele mici comunităpţi din care este ea compusă. O administraţie centrală, sau un corp de manageri selecţi şi de funcţionari publici, oricât de bine intenţionaţi şi de competenţi, nu poate să confere dreptate şi prosperitate şi linişte unei mase de bărbaţi şi femei privaţi de vechile lor responsabilităţi. Acest experiment a fost făcut în trecut; şi a fost dezastruos. Îndeplinirea datoriilor noastre în comunitate este aceea care ne învaţă prudenţa şi eficienţa şi dragostea pentru aproapele.


În al nouălea rând, conservatorul percepe necesitatea pentru limitări prudente ale puterii şi ale pasiunilor umane. Politic vorbind, puterea este capacitatea cuiva de a face ce doreşte, fără a ţine seama de dorinţele semenilor. Un stat în care un individ sau un mic grup este capabil să domine voinţele semenilor lor fără oprelişti este un stat despotic, indiferent dacă se numeşte monarhic sau aristocratic sau democratic. Atunci când fiecare pretinde că este o putere prin el însuşi, societatea se prăbuşeşte în anarhie. Anarhia nu durează niciodată prea mult, ea fiind de nesuportat pentru toată lumea, şi contrară realităţii de netăgăduit că unele persoane sunt mai puternice şi mai deştepte decât vecinii lor. Anarhiei îi succede tirania sau oligarhia, în cadrul cărora puterea este monopolizată de câţiva.

Conservatorul se străduieşte deci să limiteze şi să echilibreze puterea politică astfel încât să nu se ajungă la tiranie sau la anarhie. În fiecare epocă, cu toate acestea, bărbaţi şi femei sunt tentaţi să renunţe la limitările impuse puterii de dragul unor avantaje temporare fanteziste. Caracteristic pentru radical este că acesta gândeşte despre putere ca fiind o forţă pentru bine – atât timp cât puterea se află în mâinile sale. În numele libertăţii, revoluţionarii francezi şi ruşi au abolit vechile limitări impuse puterii; dar puterea  nu poate fi abolită; ea ajunge întotdeauna în mâinile cuiva. Acea putere pe care revoluţionarii o credeau opresivă în mâinile vechiului regim a devenit de multe ori mai tiranică în mâinile noilor stăpâni radicali ai statului.


Cunoscând natura umană ca un amestec de bine şi rău, conservatorul nu s-a încrezut numai în bunăvoiunţă. Restricţii constituţionale, verificări şi echilibrări politice, aplicarea adecvată a legilor, vechea ţesătură complicată de restricţii ale voinţei şi poftei – acestea sunt instrumentele pe care conservatorul le aprobă pentru libertate şi ordine. O guvernare legitimă menţine o tensiune sănătoasă între pretenţiile de autoritate şi cele de libertate.
 
În al zecelea rând, gândirea conservatoare înţelege că permanenţa şi schimbarea trebuie să fie recunoscute şi reconciliate într-o societate viguroasă. Conservatorul nu se opune la îmbunătăţirea socială, deşi el se îndoieşte de existenţa unei astfel de forţe precum misticul Progres, cu P mare, care lucrează în lume. Atunci când o societate progresează în anumite privinţe, de obicei este în declin în alte privinţe. Conservatorul ştie că orice societate sănătoasă este influenţată de două forţe, pe care Samuel Taylor Coleridge le-a denumit Permanenţa şi Înaintarea. Permanenţa unei societăţi este formată din acele interese durabile şi din acele convingeri care ne asigură stabilitatea şi continuitatea; fără acea Permanenţă izvoarele de mare adâncime sunt distruse, societatea alunecând în anarhie. Înaintarea este într-o societate acel spirit şi acel corp de talente care ne împing către reformă prudentă şi îmbunătăţire; fără acea Înaintare, un popor stă pe loc.
 
Deci, conservatorul inteligent se străduieşte să reconcilieze revendicările de Permanenţă şi revendicările de Înaintare. El crede că liberalul şi radicalul, orbi la pretenţiile corecte ale Permanenţei, ar pune în pericol moştenirea care ne-a fost lăsată, într-o strădanie de a ne grăbi către un dubios paradis terestru. Pe scurt, conservatorul favorizează progresul rezonabil şi temperat; el se opune cultului Progresului, ai cărui votanţi cred că orice este nou este în mod necesar şi superior tuturor celor vechi.

Schimbarea este esenţială corpului social, crede conservatorul, în aceeaşi măsură în care este necesară corpului uman. Un corp care a încetat să se reînoiască începe să moară. Dar dacă acel corp este unul puternic, schimbarea trebuie să aibă loc de o manieră regulată, în armonie cu forma şi natura acelui corp; altfel schimbările pot să producă o creştere monstruoasă, un cancer, care-şi devorează gazda. Conservatorul are grijă ca nimic în societate să nu fie în întregime vechi, şi ca nimic să nu fie niciodată în întregime nou. Acesta este mijlocul conservării unei naţiuni, tot astfel cum este mijlocul pentru conservarea unui organism viu. De cât de multă schimbare are nevoie o societate şi de ce fel de schimbare, acestea depind de circumstanţele unei vârste şi unei naţiuni.


Acestea sunt deci cele zece principii care s-au afirmat pe larg pe durata celor două secole de gândire modernă conservatoare. Şi alte principii de egală importanţă ar fi putut fi discutate aici: cum înţelege conservatorul dreptatea, ar fi unul, sau ideile conservatoare asupra educaţiei. Dar cum timpul trece, astfel de subiecte sunt nevoit să le las cercetării dumneavoastră personale.


Marea linie de demarcaţie din politica modernă, pe care obişnuia să o indice Eric Veogelin, nu este aceea dintre liberali, de o parte, şi totalitari, de cealaltă. De-o parte a liniei se găsesc toţi acei bărbaţi şi toate acele femei care îşi imaginează că ordinea temporală este singura ordine. Şi că nevoile materiale sunt singurele lor nevoi, şi că pot să facă ce vor cu patrimoniul uman. De cealaltă parte a acestei linii se găsesc toate acele persoane care recunosc o ordine morală durabilă în univers, o natură umană constantă, şi datorii înalte faţă de ordinea spirituală şi de ordinea temporală.

Traducere: Paul Ghițiu

sâmbătă, 12 martie 2011

Alimente - medicamente sau Trăim (şi) după cum mâncăm

Apples
(mere)

Protects your heart
(protejeaza inima)
prevents constipation
(previne constipatia)
Blocks diarrhea
(opreste diareea)
Improves lung capacity
(imbunatateste capacitatea plamanilor)
Cushions joints
(protejeaza/intareste/fortifica articulatiile)
Apricots
(caise)

Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Saves your eyesight
(protejeaza vederea)
Shields against Alzheimer's
(ajuta impotriva bolii Alzheimer)
Slows aging process
(incetineste procesul de imbatranire)
Artichokes
(anghinare)

Aids digestion
(ajuta digestia)
Lowers cholesterol
(diminueaza colesterolul)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Stabilizes blood sugar
(stabilizeaza nivelul zaharului din sange)
Guards against liver disease
(protejeaza impotriva bolilor ficatului)
Avocados
(avocado)

Battles diabetes
(lupta impotriva diabetului)
Lowers cholesterol
(diminueaza colesterolul)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Smoothes skin
(catifeleaza pielea)
Bananas
(banane)

Protects your heart
(protejeaza inima)
Quiets a cough
(calmeaza tuse)
Strengthens bones
(intareste oasele)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Blocks diarrhea
(Opreste diareea)
Beans
(Fasolea)

Prevents constipation
(previne constipatia)
Helps hemorrhoids
(Ajuta la hemoroizi)
Lowers cholesterol
(diminueaza colesterolul)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Stabilizes blood sugar
(stabilizeaza zaharul din sange)
Beets
(sfecla)

Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Strengthens bones
(intareste oasele)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Aids weight loss
( ajuta la slabit)
Blueberries
(afine)

Combats cancer
( combate cancerul)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Stabilizes blood sugar
(stabilizeaza zaharul din sange)
Boosts memory
(sprijina memoria)
Prevents constipation
(previne constipatia)
Broccoli
Strengthens bones
(intareste oasele)
Saves eyesight
(imbunatateste vederea)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Cabbage
(varza)

Combats cancer
(combate cancerul)
Prevents constipation
(previne constipatia)
Promotes weight loss
(ajuta la slabit)
Protects your heart
(protejeazqa inima)
Helps hemorrhoids
(Ajuta la hemoroizi)
Cantaloupe
(pepene, cantalup)

Saves eyesight
(apara/salveaza vederea)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Supports immune system
(sprijina sistemul imunitar)
Carrots
(morcovi)

Saves eyesight
(apara vederea)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Prevents constipation
(impiedica constipatia)
Combats cancer
(combate cancerul)
Promotes weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Cauliflower
(conopida)

Protects against Prostate Cancer
(protejeaza impotriva cancerului de prostata)
Combats Breast Cancer
(lupta impotriva cancerului de san)
Strengthens bones
(fortifica sistemul osos)
Banishes bruises
(atenueaza vanataile)
Guards against heart disease
(lupta impotriva bolilor de inima)
Cherries
(cirese)

Protects your heart
(protejeaza inima)
Combats Cancer
(lupta impotriva cancerului)
Ends insomnia
(pune capat insomniei)
Slows aging process
(Incetineste imbatrinirea)
Shields against Alzheimer's
(Scut impotriva bolii Alzheimer)
Chestnuts
(castane)

Promotes weight loss
(ajuta la scaderea in greutate)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Combats Cancer
(Lupta impotriva cancerului)
Controls blood pressure
(Controleaza presiunea sangvina)
Chili peppers
(ardei iute)

Aids digestion
(ajuta digestia)
Soothes sore throat
(calmeaza durerile de gat)
Clears sinuses
(curate sinusurile)
Combats Cancer
(Lupta impotriva cancerului)
Boosts immune system
(Intareste sistemul imunitar)
Figs
(smochine
)
Promotes weight loss
(ajuta la scaderea in greutate)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Combats Cancer
(Lupta impotriva cancerului)
Controls blood pressure
(Controleaza presiunea sangvina)
Fish
(peste)

Protects your heart
(protejeaza inima)
Boosts memory
(imbunatateste memoria)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Combats Cancer
(Lupta impotriva cancerului)
Boosts immune system
(Intareste sistemul imunitar)
Flax
(in)

Aids digestion
(ajuta digestia)
Battles diabetes
(lupta impotriva diabetului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Improves mental health
(Imbunatateste sanatatea mintala)
Boosts immune system
(Intareste sistemul imunitar)
Garlic
(usturoi)

Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Combats cancer
(combate cancerul)
kills bacteria
(Omoara bacteriile)
Fights fungus
(Lupta impotriva ciupercilor)
Grapefruit
Protects against heart attacks
(protejeaza impotriva atacului de cord)
Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Combats Prostate Cancer
(Combate cancerul de prostată) 
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Grapes
(struguri)

Saves eyesight
(apara vederea)
Conquers kidney stones
(sfarama pietrele de la rinichi)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Enhances blood flow
(Imbunatateste circulatia sangelului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Green tea
(ceai verde)

Combats cancer
(combate cancerul)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
kills bacteria
(Omoara bacteriile)
Honey
(miere)

Heals wounds
(vindeca ranile)
Aids digestion
(ajuta digestia)
Guards against ulcers
(protejeaza impotriva ulcerului)
Increases energy
(Creste energia)
Fights allergies
(Lupta impotriva alergiilor)
Lemons
(lamai galbene)

Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Smoothes skin
(Catifeleaza pielea)
Stops scurvy
(Opreste scorbutul)
Limes
(lamai verzi)

Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina
Smoothes skin
(Catifeleaza pielea)
Stops scurvy
(Opreste scorbutul)
Mangoes
(mango)

Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Boosts memory
(imbunatateste memoria)
Regulates thyroid
(regleaza tiroida)
Aids digestion
(ajuta digestia)
Shields against Alzheimer's
(Scut impotriva bolii Alzheimer)
Mushrooms
(ciuperci)

Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Kills bacteria
(omoara bacteriile)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Strengthens bones
(Intaresc oasele)
Oats
(ovaz)

Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Battles diabetes
(lupta impotriva diabetului)
Prevents constipation
(Previne constipatia)
Smoothes skin
(Catifeleaza pielea)
Olive oil
(ulei de masline)

Protects your heart
(protejeaza inima)
Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Combats cancer
(combate cancerul)
Battles diabetes
(lupta impotriva diabetului)
Smoothes skin
(Catifeleaza pielea)
Onions
(ceapa)

Reduce risk of heart attack
(reduce riscul atacului de cord)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Kills bacteria
(omoara bacteriile)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Fights fungus
(Lupta impotriva ciupercilor)
Orange
 (portocale)
Supports immune systems
Combats cancer
Protects your heart
Straightens
(portocale)
(sustine sistemul imunitar)
(lupta impotriva cancerului)
(protejeaza inima)
respiration
(Intareste respiratia)
Peaches
(piersici)

Prevents constipation
(previne constipatia)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Aids digestion
(Ajuta la digestie)
Helps hemorrhoids
(Ajuta la tratarea hemoroizilor)
Peanuts
(arahide)

Protects against heart disease
(protejeaza de boli cardiace)
Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Combats Prostate Ca ncer
(combate cancerul de prostata)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Aggravates Diverticulitis
(Inrautateste inflamatiile colonului)
Pineapple
(ananas)

Strengthens bones
(intareste sistemul osos)
Relieves colds
(amelioreaza racelile)
Aids digestion
(ajuta digestia)
Dissolves warts
(Topeste negii)
Blocks diarrhea
(Opreste diareea)
Prunes
(prune)

Slows aging process
(Incetineste procesul imbatranirii)
prevents constipation
(previne constipatia)
boosts memory
(imbunatateste memoria)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului)
Protects against heart disease
(protejeaza de boli cardiace)
Rice
(orez)

Protects your heart
(protejeaza inima)
Battles diabetes
(lupta impotriva diabetului)
Conquers kidney stones
(sfarama pietrele de la rinichi)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
Strawberries
(capsuni)

Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Protects your heart
(protejeaza inima)
boosts memory
(imbunatateste memoria)
Calms stress
(diminueaza stresul)
Sweet potatoes
(cartofi dulci)
Saves eyesight
(apara vederea)
Lifts mood
(Creste buna dispozitie)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Strengthens bones
(intareste sistemul osos)
Tomatoes
(rosii)

Protects prostate
(protejeaza prostata)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Protects your heart
(protejeaza inima)
Walnuts
(nuci)

Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
boosts memory
(imbunatateste momoria)
Lifts mood
(Creste buna dispozitie)
Protects against heart disease
(protejeaza impotriva bolilor de inima)
Water
(apa)

Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Combats cancer
(lupta impotriva cancerului)
Conquers kidney stones
(sfarama pietrele de la rinichi)
Smoothes skin
(Catifeleaza pielea)
Watermelon
(pepene verde)

Protects prostate
(protejeaza prostate)


Promotes Weight loss
(ajuta la scaderea greutatii corporale)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor
Controls blood pressure
(controleaza presiunea sangvina)
vasculare)
Wheat germ
(germeni de grau)

Combats Colon Cancer
(lupta impotriva cancerului de col)
prevents constipation
(previne constipatia)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
improves digestion
(Imbunatateste digestia)
Wheat bran
(tarate de grau)

Combats Colon Cancer
(lupta impotriva cancerului de col)
prevents constipation
(previne constipatia)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Helps stops strokes
(ajuta la prevenirea accidentelor vasculare)
improves digestion
(Imbunatateste digestia)
Yogurt
(iaurt)

Guards against ulcers
(protejeaza impotriva ulcerului)
Strengthens bones
(intareste oasele)
Lowers cholesterol
(scade nivelul colesterolului
Supports immune systems
(sustine sistemul imunitar)
Aids digestion
(Ajuta la digestie)

7 Don'ts After a Meal
7 sfaturi ce NU trebuie sa faci dupa masa

Don't smoke - Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).
Nu fumati!- expertii au dovedit ca fumatul unei singure tigari dupa masa este comparabil cu fumatul a 10 tigari (sansa de a te imbolnavi de cancer este mai mare)
Don't eat fruits immediately - Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1 hr before meal.
Nu mancati fructe imediat dupa mese – stomacul se va umple cu aer. Mancati fructe dupa 1-2 ore sau cu 1 ora inainte de masa.
Don't drink tea - Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.
Nu beti ceai deoarece frunzele de ceai au un continut ridicat de acid. Aceasta substanta va duce la incetinirea digestiei deoarece proteina continuta de mancare se va intari.
Don't loosen your belt - Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted and blocked.
Nu va dati drumul la curea – slabind cureaua dupa ce ati mancat veti cauza rasucirea intestinelor si blocarea lor.
Don't bathe - Bathing will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach.
Nu faceti baie – baia va creste presiunea sangelui in maini, picioare si corp astfel incat. in jurul stomacului va scadea. Acest lucru va conduce la incetinirea procesului de digestie din stomac.
Don't walk about - People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actuality this is not true. Walking again will cause the blood to flow to the estremities and will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.
Nu va plimbati! – Intotdeauna oameni spun ca dupa masa sa mergi 100 de pasi si vei trai 99 de ani. In zilele noastre acest lucru nu mai este valabil. Plimbandu-ne facem ca sangele sa se indrepte spre extremitati si va duce sistemul digestiv in imposibilitatea de a absorbi nutrientii din mancarea pe care am consumat-o.
Don't sleep immediately - The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine.
Nu va culcati imediat! – mancarea tocmai injerata nu poate fi digerata cum trebuie. Aceasta va conduce la infectii gastrice si intestinale.
FINALLY DON’T JUST KEEP THIS EMAIL....PLEASE FORWARD IT TO YOUR FRIENDS.
Si, in final nu pastrati acest e-mail- dati-l prietenilor dvoastra.
Traducere : Roxana Stan Distribuire gratuita: Alin Isac. http://www.7daywealth.com/index2.php?siteId=ai1768

Am primit de la Fundaţia Arsenie Boca (7)

Dragi prieteni,
 
Mulţumim pentru ajutorul dat până acum copiilor din Valea Plopului – Valea Screzii. Ne încântă feed-back-ul dumneavoastră! Să vă dea Dumnezeu în continuare gând bun în lucrări!
 
Ataşat găsiţi o listă cu alimente care sunt medicamente pentru trupul nostru. Acum, în post, multe fructe şi legume ne pot ajuta să-l ţinem aşa cum ar fi bine!
 
Săptămâna viitoare, miercuri, joi şi vineri e posibil să nu fim la sediu, însă puteţi să ne contactaţi pe numărul de mobil (din semnătură) oricând. Dacă doriţi să aduceţi ajutoare pentru copii o puteţi face şi în acele zile, dar vă rugăm, cu un telefon înainte! Numărul de telefon 0724 029 150 nu mai este disponibil. Vom încerca să ajungem în ţară la câteva lansări ale filmului Demascarea mai exact în Timişoara – 16.03.2011 şi Oradea17.03. 2011. Mai multe detalii aici (click).
 
Astăzi un copil de 10 ani, Dănilă Cosmin va face o operaţie de cancer la splină. Pomeniţi-l, vă rugăm, în rugăciunile dumneavoastră. Detalii despre el şi despre cum îl puteţi ajuta găsiţi aici (click).
 
Noutăţile de săptămâna acesta sunt:
 
  1. Sfântul Noul Mucenic Evghenie Rusul (atenţie! materialul conţine imagini dureroase);
  2. Icoana făcătoare de Minuni a Maicii Domnului de la Ghighiu, la Biserica Icoanei din Bucureşti în această sâmbătă şi Dumnică;
  3. Judecata aproapelui.
 
Cu preţuire,
 
Irina Coşoveanu

vineri, 11 martie 2011

Jurnal sentimental - Antonescu, subalternul lui Felix (în reţea)?

       Tot gândindu-mă la minunata asta de întâmplare cu viteaza Curte Supremă care sparge zidul belstemului securist şi îi ia târlicii bunelului Felix, ia să vedeţi la ce m-a dus gândul:

       Cui foloseşte alierea PNL-ului cu Felix? Păi, lui Felix evident, care cu toate televiziunile şi profesioniştii lui de toate soiurile, nu trecea de 1,5 - 2%. Aşa, haţ 7% procent fix, adică dacă USL ia 14, jumătate se duce la PSD şi jumătate la Felix. Iar PNL-ul....
       Mai mult decât atât, cui foloseşte alianţa cu PSD-ul? Lui Iliescu şi lui Felix. PNL-ul joacă şi pierde ceva electorat care cine ştie unde se va duce.
       Şi atunci, de ce alianţă şi superalianţă? Pentru apariţia lui Antonescu la televiziuni? Acolo era oricum, şi nu cred că problema lui acum e una de vizibilitate (una de trezit dimineaţa, da, una de fugit la muncă, da, dar de vizibilitate?).
      De ce o combinaţie din care PNL-ul va lua în final, din diverse cauze conjugate, mai puţin, sau poate chiar mult mai puţin, decât printr-o politică (dar politică, nu băseceală) inteligentă, jucată separat de aceste dihănii securisto-comunisto-mafiote? Să-l învingă pe Băse? Da ce, separaţi şi cu mai multe locuri în parlament nu-l învingeau?
       Păi, oricât caut, nu găsesc decât un răspuns:
       Pentru că i s-a ordonat!
       (De soţie, desigur.)
    
       Are cineva un alt răspuns?

Milioane de cetăţeni din UE se roagă pentru victoria lui Putin

Încă în șoaptă, atitudinile est-europene față de războiul din Ucraina încep să se întoarcă în favoarea Rusiei sau, cel puțin, să se îndepărt...